‘Edgy’ biografija koja ništa ne prešućuje

    4384

    Barnaby Legg - Jim McCarthy - Flameboy

    Bogomdan - Kurt Cobain u stripu

    Datum izdanja: 01/11/2010

    Izdavač: Modo Fac

    Jezik: Hrvatski

    Br. stranica: 96

    Naša ocjena:

    O Kurtu Cobainu, tragično preminulom frontmenu Nirvane i ocu grunge-pokreta, objavljene su brojne knjige i biografije, snimljeni filmovi, javnosti su na uvid dani i njegovi vlastiti dnevnici, a teorije zavjere o njegovoj smrti aktualne su i nakon 16 godina.

    Originalno izdan 2003., a nedavno preveden i na hrvatski, strip “Bogomdan” (u originalu “Godspeed: The Kurt Cobain Graphic”), britanskog strip-crtača Flameboya, te tekstopisaca Barnaby Legga i Jima McCarthya, još je jedan u nizu posveta jednoj od najvećih glazbenih ikona generacije X.

    Njegovu popularnost ilustrirat ću samo jednom anegdotom: 1994. bila sam treći razred srednje škole, a vijest o njegovoj smrti nije mi prenijela najbolja frendica ili kakav razredni grunger, već profesor njemačkog, sredovječni gospodin sijede kose, od kojeg smo zaista najmanje očekivali da u osam ujutro dođe pred razred i, prije nego što će prijeći na konjunktiv perfekta nepravilnih glagola, smrtno ozbiljan i pomalo svečanim glasom nas obavijesti da je Kurt Cobain pronađen mrtav, kao da se u najmanju ruku radilo o nekome nama vrlo bliskom.

    “Prije 500 godina heroje bi ovjekovječili na kipovima i portretima, dok u suvremenom svijetu završe na majici kratkih rukava, a mrtav heroj prerasta u brend nezamislivo snažniji od bilo čega što je postigao za svog života”, riječi su pisca predgovora Petera Doggetta, britanskog glazbenog novinara i bivšeg urednika časopisa Record Collector, te autora knjige o raspadu The Beatlesa “You Never Give Me Your Money”. Mi dodajemo: na majici kratkih rukava ili – u ovom slučaju – u stripu.

    Britanskom strip-crtaču iz Yorkshirea (pravim imenom Steve Beaumont) ovaj strip bio je prvi iskorak u rock vode, da bi se potom okušao i u stripovima o Eminemu i Tupacu Shakuru. “Ispočetka nisam znao je li to dobra ideja, bojao sam se da bi nas Courtney Love mogla sve početi tužiti”, izjavio je Flameboy, tada još relativno nepoznat ilustrator, koji se javio na natječaj urednika izdavačke kuće Omnibus Press i – pobijedio. Tijekom osam mjeseci Flameboy je bio zatvoren u sobu bez prozora, samo s Nirvaninom glazbom i videospotovima (“Bio sam fan Nirvane, ali nikada ih nisam vidio uživo, stoga sam morao gledati videospotove kako bih atmosferu koncerta vjerodostojno prenio na papir”), te primjerkom Kurtovih “Dnevnika“.

    Strip retrospektivno ispričan kroz vizuru samog Cobaina, u kojem se njegovi snovi miješaju sa stvarnošću koja se dogodila, ne otkriva nešto novo o životu neprilagođenog adolescenta iz Aberdeena, gradića drvne industrije na sjeverozapadu SAD-a, u kojem su ljudi na automobilima imali naljepnice “Ubi pedera za Krista”, već si dozvoljava vlastitu interpretaciju događaja.

    Muziku podržava

    Kurtovo djetinjstvo, rastava roditelja, bolovi u trbuhu od kojih se kasnije ‘liječio’ heroinom, uspjeh s bendom, rođenje djeteta, oduzimanje djeteta, borba za skrb, odvikavanja i detoksikacije u prestižnim klinikama, još odvikavanja, pokušaji samoubojstva… Cobain je predstavljen kao vrlo ranjiva osoba (pogotovo u trenucima kada se obraća imaginarnom prijatelju) i kao netko tko je smrt izabrao (samo) zato što je ostvario sve svoje snove (“Bilo je to kao da mi nije preostao nijedan san, svi su se redom obistinili. Više se nisam imao razloga probijati. Nije bilo nagrade koju nismo dobili”).

    No, Flameboy je iz tragične Cobainove sudbine izvukao odlične detalje i, baš kao što stoji i u naslovu, ovo je strip koji s pravom nosi ‘explicit content’ naljepnicu na naslovnici, ‘edgy’ biografija koja ništa ne pokušava sakriti. Doduše, fanovi su još uvijek podijeljeni, i dok jedni misle da je to dirljiv tribute, za druge je strip samo – cinična provokacija.

    Muziku podržava