Kako je Frenkie stvarao suvremenog trojanca

3429

Adnan Hamidović, poznatiji kao Frenkie, krajem 2012. godine objavio je svoj četvrti album po redu pod nazivom “Troyanac“.

Album su najavile pjesme “Gori” i “Situacije”, dok je “Napaćeni Bošnjo” treći i aktualni singl skinut s albuma. Na novom albumu Frenkie je ugostio mnoge glazbenike kao što su Kontra, Marčelo, Edo Maajka, Vukašin iz grupe Irie Fm, Dj Mrki, Filip Dizdar i Buba Corelli, a za njegovu produkciju zaslužni su Koolade, Niss, Toza, Xcirey, Mayer, Tripio i Kibo.

Troyanac” za Frenkiea predstavlja borbu protiv sistema u kojem se nalazimo iznutra, jer tradicionalne metode pomoću kojih smo se do sad borili zastarijevaju i neke tvrđave mogu se zauzeti samo iznutra. Više o samom “Troyancu” i kojim to metodama se može promijeniti sistem u kojem živimo popričao sam s Frenkiem.Tvoj novi album “Troyanac” već broji tri mjeseca i nešto sitno. Kakve su reakcije publike?
Reakcije na album su jako pozitivne i mislim da su to najbolje reakcije na moj rad. Ja sam se trudio oko toga i zadovoljan sam učinjenim poslom. Zadovoljan sam kako je cijeli album posložen i publika je to odlično prihvatila.

Može se reći da imaš dobar odnos sa svojom publikom što je potvrđeno i prilikom tvog poziva da fanovi remiksiraju tvoju pjesmu “Gori” koja je bila prvi singl s “Troyanca“…
S tom pjesmom je tako krenulo. Generalno, kako imamo pomoćne alatke i društvene mreža kao što su Facebook i Twiter, kontakt između izvođača i publike postao je intimniji, i izdavač je izbačen iz lanca pa je taj odnos postao puno bolji. Trebaju mi mediji, ali preko Facebooka možeš najaviti koncerte i pjesme. Kad sam odlučio da damo to na download pa da svatko od tih producenata pokuša napraviti svoju verziju, ja sam doslovno bio preplavljen remiksevima i bilo je fenomenalnih traka. Za neke sam razmišljao da napravimo bonus disk i stavimo remikseve na drugi CD, no iz nekih tehničkih razloga to se nije moglo ostvariti. Bio sam iznenađen koliko sam dobrih remikseva dobio. Bilo bi zanimljivo kad bi neki muzičar kojeg ja slušam tako nešto napravio, zbilja bi bilo super kad bi netko nešto slično napravio, da svatko od slušatelja ima priliku napraviti svoju verziju omiljene pjesme. Ispostavilo se da je to s remiksom bio dobar potez i da je to vezalo publiku i izvođača, i vjerojatno ćemo to prakticirati u budućnosti.

Kada bi imao priliku, od kojeg bi izvođača volio remiksirati pjesmu?
Znaš što, ja se ne bavim produkcijom, ne radim beatove sam i bio je period gdje sam se zanimao za to. Vidio sam da mi ne ide i prepustio sam to drugim producentima. Kad bih znao producirati i napraviti remiks, napravio bih remiks bilo koje pjesme The Black Keysa, benda koji nije hip-hop ali su mi dragi i slušam ih. To bih volio napraviti kada bih znao producirati.

Troyanac” je stilski šarolik album, ima tu svega, od reggae prizvuka pa do dubstepa. Dosta toga kombiniraš u svom glazbenom opusu.
Mislim da je to kod mene došlo prirodno i logično jer ja te muzičke smjerove kao što je reggae i funk privatno slušam pa je normalno i logično uslijedio korak da miješam i načnem muziku s tim žanrovima. Od početka kako se bavim muzikom, i s Disciplinskom komisijom kada smo počinjali kao ekipa, voljeli smo miješati reggae i miješati beatove koji idu u tom smjeru i koji imaju pijevne refrene. To je od samih početaka tako i normalno je bilo da ćemo to na ovom albumu raditi. Pjesma “Dinamit” s Filipom Dizdarom je funk, to jedan stari ex-yu rock bend koji smo preradili i semplirali i to je došlo prirodno.

Suradnja s Filipom je dosta zanimljiva stvar…
Imao sam tu stvar napisanu i poslao sam je u Menart i njima se jako svidjela pa su mi predložili “Što misliš kad bi nekog zvali na to da ti otpjeva refren?“. Ja sam bio za i oni su predložili Filipa. Nisam tad čuo za njega i nisam bio upoznat s njegovim radom. Poslušao sam na YouTubeu neke njegove stvari i svidjelo mi se. Ta će pjesma ujedno biti jedan od sljedećih singlova, radio se videospot i očekujte ga uskoro.

Muziku podržava

Na albumu je pjesma “Creme de la creme 3” koja se nastavlja na prethodne dvije verzije, ti, Edo i Marčelo. Hoće li ta pjesma živjeti u nastavcima?
Pa ne znam, sad nisam razmišljao o nekom novom nastavku. Trenutno ovakvo što ima tri djela, to ti dođe k’o Batman. Mislim da je to zasad to. Ukoliko Marčelo bude htio na novom albumu snimiti i nastavak onda će to se i dogoditi. Prvi “Crem de la Creme” je bio kod njega, drugi na mom albumu, treći opet kod mene na ”Troyancu”. Ukoliko on to bude htio zašto ne. Ima još jedna pjesma na albumu koja se proteže, a to je “Lionel Messi rap”. Prvi je bio “Bruce Lee rap”, drugi je bio “Chuck Norris rap” i to će s nastaviti, samo nisam odlučio koji rap će biti na idućem albumu.

Na prošlom albumu imao si pjesmu koja ima doticaj sa sevdahom i rađena je s Damirom Imamovićem. Budući da tvoji beatovi koketiraju sa sevdahom i implementiraš to u hip-hop, kao što je kolega Tučkar pitao u prošlom intervjuu, postavit ću isto pitanje i sada. Planiraš li možda jednom se ozbiljnije pozabaviti fuzijom ta dva žanra i napraviti nešto oko toga?
To sa sevdahom i Damirom je bila uspješna priča i pjesma, a i zanimljivo je to raditi. Ja, kao što sam malo prije rekao, ne znam pjevati, pogotovo ne sevdah jer on zahtijeva velike pjevačke vještine, ja to ne znam, a Damir je jedan od najboljih. Treba skupiti ljude oko toga i to je zahtjevan projekt i ne znam koliko je to izvedivo jer svatko ima svoje karijere i familije i što već. U budućnosti se možda nešto slično napravi. Kao što si primijetio kroz naše beatove, postoji domaći sampleovi sevdaha, starogradskih i narodnih melosa što je poželjno ako mene pitaš. Na prvom mom albumu smo semplirali Indekse i naše stare bendove i to je super stvar i pokušavat ćemo to održati na životu. Ali raditi nešto što ima pjevanje i da je cijeli hip-hop album, nisam siguran.

Na prošlom albumu pripremao si se za koncerte s bendom. Na neki način je to već sasvim normalno da hip-hop bendovi postoje i da se hip-hop sve više izražava u bendovskoj formi. Imaš li plan oko promocije ovog albuma s bendom?
Razmišljao sam o tome i istina je da sam “Protuotrov” promovirao s bendom i nije to bilo isključeno. Na “Troyancu” sam se vratio s DJ-em i ne planiram nastupati s bendom, osim ako ne bude festivalska ponuda i puno će stvari igrati oko toga ulogu. Teško je sve to organizirati, ali razmišljao sam o snimanju albuma s bendom kako je Edo radio sa svojim ‘best off’ albumom i bio sam blizu tome, ali sam shvatio da kod nas ima jako puno dobrih muzičara, ali nema onih kvalitetnih koji mogu dočarati taj neki hip-hop zvuk. Ne znam kako bih to opisao, ali ne znam bih li mogao okupiti muzičare koji bi mogli svirati kao The Roots u Americi, a i druga stvar, teško bi bilo naći čovjeka koji će to smiksati da to ok zvuči. Odustao sam od toga jer koliko god se trudio mislim da ne možeš dokučiti taj zvuk i da to tako zvuči.

S druge strane, što se tiče beatova imamo jako dobre producente koji mogu stati rame uz rame s američkim producentima i zašto pokušavati s bendom kad producenata na Balkanu ima koliko hoćeš. Pri tome sam ostao na opciji s DJ-em i producentom, i na “Troyancu” ima pjesama koje bi se teško mogle svirati s bendom. Morao bi se koristiti i sampler, i sve je komplicirano i naravno dolazi taj dio s nastupima i gažama i lovom. Nismo spremni za džabe, i burek i pivu svirati. To je velika odgovornost jer imam pet-šest muzičara koji imaju obitelj, posao, i koji će sve to sad ostaviti i svirati. “Troyanac” će ostati s opcijom DJ i ja, i još neki gosti koji će nam se pridružiti.

Kada se uzme u obzir ime albuma “Troyanac“, objasnio si što sve stoji iza toga, da kao trojanci, budući da smo unutar ovog sistema u kojem jesmo, mijenjamo taj isti sistem iznutra. Zanimljiva je i igra s imenom albuma jer kod tebe se stvari slažu obrnuto. Obično kada dođe trojanac onda ga moraš riješiti protuotrovom. Zašto dolazi “Troyanac” nakon “Protuotrova“?
Ako gledamo na ove kompjuterske viruse onda da. Kad smo razmišljali o imenu i coveru albuma netko je spomenuo, kao i ti, kako idem naopačke, prvo “Protuotrov” pa “Troyanac”. To što si rekao, to ime i ideja oko svega toga je jasna. Svatko kada malo ostari i počne graditi karijeru i porodicu, i dobije posao, treba se držati principa i da to mjesto na kojem se nalazi iznutra mijenja. Neka moja poruka i ideja je da stvorim suvremenog trojanca, i ja mislim da sam jedan od njih i znam ih puno koji razmišljaju na takav način. “Troyanac” je pokušaj da pokažemo jedan način borbe.

Pozabavimo se sad malo socijalnom tematikom unutar tvojih tekstova. Album je najavila pjesma “Gori” u kojoj si direktno udario na sistem, spomenuo si tu i Wall street i MMF. Odakle tolika inspiracija da tako direktno, bez dlake na jeziku, progovaraš o takvim problemima?
Najveća inspiracija za tu pjesmu je cijeli taj sustav i recesija koja je pogodila Ameriku pa se prebacila na Europu. Puno sam istraživao i gledao neke dokumentarce i pitao sam se neka logična pitanja. Znači ta recesija koja nam se dogodila, nju neki mediji i ljudi pokušavaju predstaviti kao neku vremensku nepogodu, da je to tako došlo i treba se izvući iz toga. Istina je da to nije vremenska nepogoda nego ljudska greška, koja se može i mora spriječiti. Zapitao sam se kako to da će cijeli taj sistem, i sve to u čemu živimo funkcionirati, da je očigledno da nešto ne funkcionira, da se iste greške ponavljaju jer se ovo događalo u prošlosti. Pitao sam se što treba popraviti, gdje je greška, jer smatram da se ti ljudi koji su to napravili trebaju osuditi i sankcionirati.

Kad kažem recesija to zvuči apstraktno. Kad to svedemo na realnost, ljudi su gubili radna mjesta, domove, živote, i onda to više nije nešto tamo apstraktno što nas pogađa, i to je bila neka ideja i inspiracija za tu stvar. To je bio moj način da postavim neka pitanja i da kažem neke stvari, da iznesem svoje neslaganje. Jako mi je drago što su ljudi to prepoznali i podržavam Occupy Wall street pokret, i htio sam da se mlađe generacije, koje ne znaju puno o tom, informiraju i nauče nešto, to je bila ideja i poruka.

Do sada sam uvijek nailazio na ljude koji su rekli kako treba promijeniti vlast koja se nalazi na čelu države i da će stvari biti bolje, iako postoje oni rijetki slučajevi koji kažu da prvo trebamo promijeniti cijeli svoj mentalitet pa onda mijenjati sve ostalo oko nas. Koji je tvoj stav po pitanju toga?
Pa ima istine i u jednom i drugome, slažem se. Malo ljudi kod nas je informirano što se događa na globalnom nivou, što je burza, što je MMF, što je recesija. Ljudi su nekim problemima okupirani. Nacionalizam, mržnja, podijele za koje se ne zanimaju i što je to tamo što se događa dovodi do toga da treba mijenjati svijest naših ljudi, treba im pokazati neke stvari i promijeniti cijeli taj način poslovanja i razmišljanja. Vraćamo se opet na temu o trojancu s tim. Također treba, kao što sam rekao, zapitati se zašto neki ljudi koji su krivci za recesiju nisu uhapšeni, nisu osuđeni i kažnjeni, nego su dobili pomoć od države, takozvani bailout i nastavili su raditi na radnim mjestima, i dobili su bonuse kao da se ništa nije dogodilo. Kad kupiš auto u fabrici, i ako su imala su fabrički kvar, tužiti ćeš tu firmu koja je radila taj auto i dobiti ćeš odštetu. Ovo je normalno gledište. Treba educirati građane i ljude na Balkanu, ali i sankcionirati one koji su izazvali sve te probleme i recesiju koja nas je pogodila. Ima istine u tome, i slažem se i u jednom i drugom.

Kakvo je stanje u Bosni po pitanju osviještenosti i uspijevate li vi kao glazbenici mijenjati stvari kroz svoje pjesme?
To je sad jako teško pitanje. Vjerujem da kultura ima moć i da nije uzaludna. Mislim da ona nešto pokrene i osvijesti, te da natjera ljude na razmišljanje i da se život onda promijeni. Ja to kažem odgovorno jer vjerujem u to. Krećem od sebe i znam da su me muzika i kultura puno naučile i pomogle mi da izgradim samog sebe. Vjerujem u to da imamo neku moć. Možemo pogledati i drugu stranu. Svakodnevica su postali narodnjački klubovi gdje se mladi okupljaju, slušaju tu muziku, oblače se kao te zvijezde, i bitno im je što ljudi imaju u tim pjesma i dijele isti vrijednosni sistem. Na toj drugoj strani vidimo da muzika ima moć, pa što s druge strane ne bismo mogli to i mi. Ne znam koliko to ima efekta i uspjeha, nadam se da možemo ukazati na neke probleme i pokazati da ima načina da se pokrene rasprava, ali je potrebno puno više. Ne samo pjesma i muzičar, nego i slušatelj treba biti aktivan i pokrenuti se.

To je spor proces, ali vjerujem da se može promijeniti. Mi se bavimo time, deset godina smo tu i svakodnevno na koncertu se upoznamo s ljudima koji nam dolaze reći da im je naša muzika neke stvari objasnila, da su nešto naučili, i to pogotovo mlađe generacije. I ja sam slušajući muziku puno naučio, ali ponavljam da tu treba puno više od pjesme i muzičara. Treba se svaki slušatelj pokrenuti i razmisliti o svemu tome i učini neki korak.

Uz tvoj rad se veže i FM Jam. Kako stoje danas stvari po pitanju FM Jama nakon svih godina rada oko njega?
FM Jam je od radijske hip-hop emisije prerastao u pokret u kojem su svi ljudi koji su se bavili tom muzikom ili kulturom okupili oko toga, a danas FM Jam djeluje i dalje na državnom radiju BH1. Ostalo nas je nekoliko koji radimo i nastupamo. To je naša ekipa o kojoj govorimo u pjesmama. Prije je bio portal i stranica za slušatelje i ljude koji su se bavili hip-hopom, ali to više ne postoji, i budući da je sama scena izrasla ne bavimo se cijelom scenom. Vratili smo se korijenima, tu je samo nas nekoliko. FM Jam je stranica za naše izvođače, tu smo Edo, ja, Hamza, Baga Sound, nas nekoliko iz Tuzle, i nastupamo u istoj postavi što mi je drago.

Bilo je trenutaka kad je to bilo teško i pitali smo se kome i čemu, ali mislim da u Bosni i na Balkanu hip-hop prolazi dobar period, i mi živimo u njemu, i ljudi će se opet početi zanimati za ovu muziku. Ima puno novih izvođača koji rade odličan posao, koji imaju puno klikova na YouTubeu i nastupaju, a to organiziraju bez izdavača i albuma. Vraćam se na priču o društvenim mrežama koje pomažu u tome. FM Jam je ta ekipa, samo malo uža, rokamo i nastupamo i družimo se.

Uz vas staru gardu FM Jama postoje li i mlađi glazbenici i hip-hoperi koje bi mogao izdvojiti kao perspektivne?

Za mene trenutno u Bosni među najboljima je Kontra, on mi je gost na albumu i na “Protuotrovu” je gostovao.Tu je još Buba Coreli koji mi je gost na “Troyancu”. Pratim i zagrebačku hip-hop scenu i ima dosta zanimljivih hip-hopera, ali nitko me nije toliko oduševio kao Kontra. On sprema novi album koji će ići u tom smjeru, a i mislim da će to biti veća priča u svemu tome. U Beogradu ima Irie FM reggae bend. Vukašin, njihov pjevač, gostuje na pjesmi “Why you want”.

Što se tiče koncertne promocije albuma “Troyanac“, gdje će te sve publika moći vidjeti?
U Zagrebu smo u Žednom uhu 2. ožujka, i to je prva promocija “Troyanca” u Hrvatskoj. Ostali koncerti su u dogovorima, vjerojatno će biti nastup u Splitu, a i u Rijeci se nešto planira. 16. ožujka je Sarajevo i sve se informacije mogu naći na Facebooku jer tamo sve pišemo. Nedavno je bio koncert u Tuzli i prošao je dobro i vidim da su reakcije odlične. Imamo dosta poziva i pozivam sve Zagrepčane da dođu u Žedno uho i poslušaju album uživo.

0 Shares
Muziku podržava