Hip-hop i jugoslavenski klasici se vole tajno. Zapravo, i ne baš tako tajno, ovisi o slušateljskom uhu i poznavanju konteksta, ali domaći hip-hop ima dugu povijest odnosa sa šlagerima, šansonama i klasičnim jugo rokerima.

Sempliranje je jedan od temelja na kojima počiva hip-hop kultura. Osim što kolažiranjem ritmova i melodija udahnjuju novi život starim matricama, stvaraju i autentičan suvremeni izražaj stavljajući stare stvari u novi kontekst. Rap je od svojih početaka bio posveta povijesti i kulturi te glas otpora. Na ovoj su listi samo neki od mnogih vrhunskih primjera povezivanja žanrovski teško spojivih pjesama kojima su kvalitetne stvari iz glazbene prošlosti izbile na površinu u friškom izdanju, zajedno s opasnim bitom.

Svim poklonicima regionalnog rapa kad-tad se o uho očešala kakva poznata melodija izvučena iz nekog prošlog vremena, koja se savršeno uklapa u taj hip-hop zvuk. Vrijedno je spomenuti da je zagrebački DJ Oli jedan od vrsnih istraživača jugoslavenskih bisera u domaćem hip-hopu. A kada govorimo o kucanju na vrata zaboravljenih asova i oživljavanju glazbenog nasljeđa bivše države, nezaobilazan je i Smeđi Šećer.

Nakon članka o osam stranaca sempliranih u domaćim hip-hop klasicima, ovoga puta smo se okušali u stvaranju kratkog regionalnog presjeka rap glazbe i starih jugoslavenskih pjesama koje sempliraju. Ovo ni u kom smislu nije definitivna lista, već samo osam istaknutih osobnih favorita.

I nije neko iznenađenje da je TBF – znan i kao Toma Bebić Fanclub – koristio pjesme poznatog aforističara u samim počecima. Dečki iz TBF-a su omažirali dobar dio kultne jugoscene, od Josipe Lisac do Olivera.

2. El Bahatee – “Bratstvo i jedinstvo” / Arsen Dedić – “Foliranti”

Bahateejevo “Bratstvo i jedinstvo” nalazi se na hvaljenom albumu “Svaki pas ima svoj dan” koji je producirao Koolade. Odrepao je stanje stvari u Hrvata zajedno s Alejuandrom Buendijom, a uz Arsenovu podlogu pjesma počinje s javnosti najpoznatijim Titovim govorom (kojeg su iskoristili i Laibach na singlu “Panorama/Decree”).

3. Kid Rađa – “Marijana” / Laki Pingvini – “Čarobnjaci”

Rađin album je prava zbirka splitskih ulica, a usto i mali repozitorij glazbene povijesti od pedesetih godina naovamo. Album je rađen pod Zonijevom producentskom palicom, a uz disko pionire Lake Pingvine kriju se i neki drugi zaboravljeni biseri poput pjesme “Aplauzi” Zlatka Golubovića.

4. Frenkie – “Izgubljeni snovi” / Indexi – “Balada”

Zanimljivo je da je ovo jedna od najstarijih Frenkijevih pjesama, iako je prije par godina snimljena u novoj veziji. Frenkie je društveni kroničar surove bosanske stvarnosti, a u pozadini jedna od najljepših i najtužnijih pjesama Indexa.

5. Edo Maajka – “Ove godine” / Josipa Lisac – “Ležaj od suza”

Edo je poznati obožavatelj jugoslavenske glazbe sedamdesetih koju često koristi u podlozi svojih pjesama. Nije bilo lako izdvojiti samo jednu, ali smo se odlučili za Maajkin klasik koji semplira brutalni “Ležaj od suza” Josipe Lisac.

6. Kandžija – “Državnik novog kova” / Josipa Lisac – “Voljeti, to je radost”

Nekako je neizbježno ubaciti Josipu Lisac dva puta, ipak je riječ o ženi koja je zadužila hrvatsku glazbu i mnoge generacije. Kandžijinog “Državnika novog kova” prikladno podupire i ističe bitan tekst.

7. Džej Džej Okoča – “Zašto je nema” / Dušan Jakšić – “Dečak iz predgrađa”

Red je bio zastupiti i braću Crnogorce u ovom regionalnom pregledu. Džej Džej Okoča je poznat među vjernim rep sljedbenicima, a mnogi drugi su vjerojatno čuli za istoimenog nigerijskog nogometaša. Meni je za uho odmah zapela pozadinska melodija i bila bi grehota ne upoznati ljude s Dušanom Jakšićem.

8. VIP – “Moj grad (Srce zove)” / Zdravko Čolić – “Balerina”

Zadnja pjesma na listi je možebitno i najmanje poznata, barem je meni bila, ali je uvijek dobro upoznati se s manje poznatim srpskim reperima. Ovaj beogradski duo u matrici koristi Čolinu stvar s početka karijere, “Balerinu”.

314 Shares