Hip-hop i jugoslavenski klasici se vole tajno. Zapravo, i ne baš tako tajno, ovisi o slušateljskom uhu i poznavanju konteksta, ali domaći hip-hop ima dugu povijest odnosa sa šlagerima, šansonama i klasičnim jugo rokerima.
Sempliranje je jedan od temelja na kojima počiva hip-hop kultura. Osim što kolažiranjem ritmova i melodija udahnjuju novi život starim matricama, stvaraju i autentičan suvremeni izražaj stavljajući stare stvari u novi kontekst. Rap je od svojih početaka bio posveta povijesti i kulturi te glas otpora. Na ovoj su listi samo neki od mnogih vrhunskih primjera povezivanja žanrovski teško spojivih pjesama kojima su kvalitetne stvari iz glazbene prošlosti izbile na površinu u friškom izdanju, zajedno s opasnim bitom.
Svim poklonicima regionalnog rapa kad-tad se o uho očešala kakva poznata melodija izvučena iz nekog prošlog vremena, koja se savršeno uklapa u taj hip-hop zvuk. Vrijedno je spomenuti da je zagrebački DJ Oli jedan od vrsnih istraživača jugoslavenskih bisera u domaćem hip-hopu. A kada govorimo o kucanju na vrata zaboravljenih asova i oživljavanju glazbenog nasljeđa bivše države, nezaobilazan je i Smeđi Šećer.
Nakon članka o osam stranaca sempliranih u domaćim hip-hop klasicima, ovoga puta smo se okušali u stvaranju kratkog regionalnog presjeka rap glazbe i starih jugoslavenskih pjesama koje sempliraju. Ovo ni u kom smislu nije definitivna lista, već samo osam istaknutih osobnih favorita.
I nije neko iznenađenje da je TBF – znan i kao Toma Bebić Fanclub – koristio pjesme poznatog aforističara u samim počecima. Dečki iz TBF-a su omažirali dobar dio kultne jugoscene, od Josipe Lisac do Olivera.
Bahateejevo “Bratstvo i jedinstvo” nalazi se na hvaljenom albumu “Svaki pas ima svoj dan” koji je producirao Koolade. Odrepao je stanje stvari u Hrvata zajedno s Alejuandrom Buendijom, a uz Arsenovu podlogu pjesma počinje s javnosti najpoznatijim Titovim govorom (kojeg su iskoristili i Laibach na singlu “Panorama/Decree”).
Rađin album je prava zbirka splitskih ulica, a usto i mali repozitorij glazbene povijesti od pedesetih godina naovamo. Album je rađen pod Zonijevom producentskom palicom, a uz disko pionire Lake Pingvine kriju se i neki drugi zaboravljeni biseri poput pjesme “Aplauzi” Zlatka Golubovića.
Zanimljivo je da je ovo jedna od najstarijih Frenkijevih pjesama, iako je prije par godina snimljena u novoj veziji. Frenkie je društveni kroničar surove bosanske stvarnosti, a u pozadini jedna od najljepših i najtužnijih pjesama Indexa.
Edo je poznati obožavatelj jugoslavenske glazbe sedamdesetih koju često koristi u podlozi svojih pjesama. Nije bilo lako izdvojiti samo jednu, ali smo se odlučili za Maajkin klasik koji semplira brutalni “Ležaj od suza” Josipe Lisac.
Nekako je neizbježno ubaciti Josipu Lisac dva puta, ipak je riječ o ženi koja je zadužila hrvatsku glazbu i mnoge generacije. Kandžijinog “Državnika novog kova” prikladno podupire i ističe bitan tekst.
Red je bio zastupiti i braću Crnogorce u ovom regionalnom pregledu. Džej Džej Okoča je poznat među vjernim rep sljedbenicima, a mnogi drugi su vjerojatno čuli za istoimenog nigerijskog nogometaša. Meni je za uho odmah zapela pozadinska melodija i bila bi grehota ne upoznati ljude s Dušanom Jakšićem.
Zadnja pjesma na listi je možebitno i najmanje poznata, barem je meni bila, ali je uvijek dobro upoznati se s manje poznatim srpskim reperima. Ovaj beogradski duo u matrici koristi Čolinu stvar s početka karijere, “Balerinu”.