Nazvati Josipu Lisac institucijom hrvatske glazbe bio bi understatement. Josipa se našla u našem izboru žena 2020. koje su profesionalno značajnim uspjehom, društvenim angažmanom, promicanjem ženskih prava i razbijanjem okvira ostavile važan trag u protekloj godini. Svojom interpretacijom naše himne na inauguraciji predsjednika Zorana Milanovića Josipa je još jednom dokazala da samo oni smjeli i originalni izazivaju podvojene reakcije i raspravu. U razgovoru što smo ga vodili provodom tog nastupa Josipa Lisac podijelila je s nama kako sada, deset mjeseci nakon, gleda na taj nastup, ali i svoja razmišljanja o novim generacijama glazbenika, hrvatskoj glazbi u odnosu na svjetsku te – ‘izmišljanju tople vode’.

U godini u kojoj je muzika najtiša, dobili ste priznanje u vidu Porina za životno djelo u najčudnijim dodjelama dosad. Što općenito mislite o glazbenim medijima i hrvatskim glazbenim nagradama?

Prvo što ja na Porinu primjećujem da je tu mnogo ljudi koji su već etablirani. Drugo, ja i sama prolazim kroz prijedloge za Porin i vidim da dobre tri četvrtine imena ne znam. Portali – pišite o ljudima koji stvaraju nešto konkretno, a ne o tome kako se netko obukao, našminkao itd. Problem je i u radijskim postajama: dosta njih pušta samo stranu glazbu i odbija nova domaća imena jer “što će oni njima raditi reklamu od koje će oni dalje raditi karijeru”. Ali zašto? Zašto ne bi pomogli domaćima? Pa sviraj sve, pa će ljudi primijetiti i izabrati što valja! Ti kad dođeš u Francusku, pa oni s tobom ni riječ neće progovoriti na stranome jeziku i ne smiješ ni slučajno reći nešto protiv njihovih književnika i glazbenika. Zašto mi nismo takvi? Zašto nismo ponosni na svoje, pa tako i glazbenike? U ovoj državi se treba osvijestiti da se svima treba omogućiti da rade i stvaraju te isto podržati: počevši od naših veslača i rukometašica pa sve do naših muzičara. Ja sam ove godine donijela odluku da se neću više kandidirati u kategoriji “najbolja ženska vokalna izvedba” na dodjelama Porina. Ja imam jako puno nagrada, to nema više smisla. To je moj način da dam prostora mladima: mladima je to potrebnije nego meni. Meni je to priznanje, a nekoj drugoj djevojci će to biti odskočna daska u karijeri.

Muziku podržava

Što se najviše sluša od domaćih glazbenika? 

Zvjezdan Ružić: njegov album “Delightful F” je tako fantastično posložen da pomislim da nemam ja pojma o ničemu, razumijete? Onda Chui, Toni Starešinić, Boris Štok, J.R. August, Željka Veverec, Sara Renar, Antonela Doko, Lu Jakelić, Zsa Zsa pa Luce: poslušala sam joj zadnju pjesmu, a jako mi se sviđa njezina “Možda mi”… Dunja Ercegović (Lovely Quinces) je osebujna: ja sam nju na koncertu prozvala “dragica”! Onda Vojko V: blesavo, ludo, duhovito i fantastično! Možda ćete se iznenaditi, ali jako mi se sviđaju Brkovi! Sviraju ko ludi, ja sam bila na njihovom koncertu: to je bilo duhovito, ironično i izvrsno. Ovi su dečki ogledalo onog što se kod nas događa. Majke su mi isto super!

Kako biste opisali domaću glazbenu scenu? Koliko pratimo ili zaostajemo u odnosu na svjetske trendove?

Postoji izuzetno puno darovitih glazbenika na našoj sceni, a ja ih ne poznajem, ili po prvi put čujem za njih tek kada izdaju primjerice treći album. A zašto je to tako? To su nove generacije koje tek dolaze i tužno je što se o njima toliko ne piše. Zapravo, ta nova generacija glazbenika do 30, 40 godina ima dvije strane: postoji jedna čitava plejada njih koji su ušli u mainstream ili tome teže, a da ne unose nešto originalno, a o ovima o kojima se baš i ne piše – najčešće su upravo ti koji kreiraju i koji su u vremenu. Ne mogu se pomiriti sa našom stvarnosti u kojoj diskografske kuće plasiraju samo ono što misle da će biti komercijalno. Kasnimo za svjetskim trendovima, zapravo i ima naših ljudi koji stvaraju u skladu s njima, ali će to našim slušateljima ‘sjesti’ tek za 10, 15 godina. Neki ljudi i za mene kažu da sam ispred svog vremena – e pa ne, svi ostali kasne, a ja sam točno na vrijeme! Ovima što drugačije razmišljaju: njima se kaže da izmišljaju toplu vodu. E pa ja kažem: Uvijek se treba izmišljati topla voda. To su ljudi koji su važni i koji donose promjene.

Jedan od posljednjih nastupa bio je u dvorištu Akademije likovnih umjetnosti, netom prije nego što su koncerti opet ukinuti. Kako vam je bilo održati pandemijski koncert uz sve mjere? Što planirate u 2021.?

Bilo je divno, ali hladno, naglo je tada pala temperatura. Bilo je sve rasprodano i jako lijepo, ja sam tako sretna na koncertima…Prije toga sam nastupala u Šibeniku, u Puli…imala sam lijepe koncerte tijekom ljeta. Zasad imam u planu virtualni koncert za 14. veljače.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Josipa Lisac (@josipa_lisac)

Glazbenica s naše scene koju biste istakli kao svijetli primjer?

Željka Veverec, vidim da se o njoj dosta piše u posljednje vrijeme. Ona je zaista sjajna muzikalno, interpretativno. Jako mi se sviđa njezin novi solo album “I Glow”.

Nedavno ste izjavili da ste “u biološkom ratu u kojem neprijatelja ne vidimo sam sebi najveći prijatelj”. Kako je pandemija utjecala na vas, čime ste se bavili?

Pa u pandemiji sam uspjela negdje i otići: pogledala sam novu Šovagovićevu predstavu, pa izvrsna predstavu “Tko je ovdje lud?”… U veljači sam bila gošća na koncertu Hladnog piva u Ljubljani, zatim u Beogradu… Naš književnik  Branislav Glumac, kojeg sam upoznala krajem 2019., prišao mi je sa željom, odnosno molbom, da ja za njega nešto napišem i to na temu “iza ugla, ogledalo” i to je bilo jako lijepo od njega. Ja sam njemu odgovorila da ću probati, pa ako ide, ide, ako ne – ništa. Razgovarala sam s našom pjesnikinjom Sonjom Manojlović o tome: nazvala sam ju da joj kažem za jednu ideju i da čujem što ona misli o tome, dakle u tom trenutku nisam ništa od toga još imala na papiru. Njezin odgovor je bio: “Josipa, jeste vi sad snimili ovo što ste meni rekli? Brže na papir!”. I tako sam vam ja po prvi put napisala jednu kratku priču (“Iza ugla, san”) koja je u knjizi  Branislava Glumca “Iza ugla ogledalo”. Smislila sam jednu neobičnu, nadrealnu priču i tako – opet otkrila toplu vodu.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Josipa Lisac (@josipa_lisac)

Što mislite o današnjem položaju muškaraca i žena u društvu?

Znate, ja nikad nisam razmišljala o muškarcu i ženi u smislu tko je tu ispred, a tko je tu iza, tko je tu povlašten, a tko podređen…Možda zato što sam ja živjela uz predivnog muškarca koji je volio svoju ženu i koji je volio žene. Mi smo bili veliki prijatelji i imali smo jedan odnos pun uzajamnog poštovanja i ljubavi. Možda se ja nisam okretala oko sebe, da vidim druge. Moja nekakva konstatacija je da je muškarac jednako emocije, a žena jednako snaga. Pa ja sam se našla u mnogo situacija koje su muškarcu izazvale suze puno prije nego meni! Žena je ta koja sve nosi i to će svaki pravi muškarac reći. S druge strane, emocije muškarca su zatomljene i one ne izlaze tako lako, jer on mora biti macho, hrabar, ‘pravi muškarac’, itd…To je sve krivo postavljeno! A kada dođe do jedne agresije od muškarca nad ženom (što je izazvano izopačenim društvom u kojemu živimo) – ženu se sklanja iz doma umjesto muškarca, opet potpuno krivo.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Josipa Lisac (@josipa_lisac)

Izabrali smo vas kao ženu godine zbog smjele izvedbe himne koja je ipak naišla na podijeljene reakcije javnosti. Mene zanima kako ste vi doživjeli taj veliki trenutak u vašoj karijeri? Kako ste reagirali na negativne reakcije?

Kad smo Zvjezdan i ja završili s izvedbom, sjeli smo na već određena mjesta i pogledima vodili jedan intimni razgovor u kojem smo oboje došli do zaključka da je to bilo dobro. Mi smo dvoje kreativaca koji iskreno misle, iskreno žele i vesele se…Osim toga, i jednom i drugom nam se sviđa himna kao pjesma. Meni se ona oduvijek sviđala, poslije smo ju i snimili.

Pazite, ja ne razmišljam o tome hoće li se nekome moja izvedba svidjeti ili ne. Ja sam to već sve doživjela u svoje 53 godine karijere – to da se ono što ja radim i ono što ja jesam nekome sviđa, a nekome ne. To se mene ne tiče. Dobila sam pregršt lijepih i pozitivnih reakcija, jedni su rekli da su po prvi put himnu poslušali kao pjesmu, ne “samo kao himnu”. Drugi su rekli da to ne valja ništa – to je uvijek tako bilo i uvijek će tako i biti. E sad, situacija koja je uslijedila nakon toga bila je dosta konfuzna i malo nestvarna. Mediji su ni iz čega stvorili jednu veliku senzaciju. Od toga se napravila sedmodnevna priča koja se toliko zavitlala da je to zaista bilo – jezivo čudno. Kako ja sada, mjesecima nakon inauguracije, razmišljam o reakcijama javnosti? Iz svega toga što se pisalo progovorile su teške frustracije izazvane teškim životom u ovoj zemlji. Naš narod nešto drugo boli, i to jako, a ova izvedba himne bila je samo povod da se to izrazi. Pod našom himnom u ovoj državi su se događale jezive stvari: krađe, prijevare, prave kriminalne radnje, dakle stvari puno jezivije od toga kako je netko tu himnu izveo. Kroz reakciju na himnu, društvo je progovorilo o sebi. “To nije tvoja himna” – ovako su mi neki prigovorili. Pa naravno da nije: to je naša himna! Nisu oni bili protiv mene. Nitko. Oni su bili protiv situacije i društva u kojem se nalazimo. Ljudi su razočarani i to razočaranje frca van. Tako da sada kada se okrenem, zapravo – razumijem reakcije i otkud one kao takve dolaze.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Josipa Lisac (@josipa_lisac)

Rekli ste u jednom u intervju da je kritičar Peca Popović za “Dnevnik jedne ljubavi” izjavio da je to “treći domaći rock album, a prvi ženski rock”. Mislite li da ste time otvorili vrata budućim glazbenicama? Koji su najbolji trenuci tijekom snimanja tog albuma?

Sigurno da je! Svi smo mi na neki način inspirirani drugima. Ja sam inspirirana publikom – vi ni ne znate što ste sve učinili za mene. Ako sam ja pokazala da u ovoj sredini mogu biti drugačija, netko drugi će pomisliti “pa mogu i ja!”. Mislim da i danas osjećam trag kojeg sam ostavila kao glazbenica. Znate, to se čuje… I to mi je drago.

Kako gledate na glazbu u doba digitalija kada je ona dostupna svakome?

Pa sad su svi kao ludi za tim pločama…Ja sam živjela kroz jedno i drugo (analognu i digitalnu muziku), imam doma odličan gramofon i liniju…Najviše volim CD, slušam glazbu i online, ali ne i na mobitelu: od mobitela se ipak pokušavam odmaknuti jer mi smeta, pogotovo dok razgovaram. Kad slušam muziku, slušam je aktivno i glasno – nikad mi nije bila kulisa.

Koje je vaše mišljenje o rastućoj popularnosti obrada i covera?

Pjevala sam i ja i Ninu Simone i Joni Mitchell – njezinu “Rainy Night House” sam obradila na koncertu u New Yorku…Ali ja nikad nisam htjela biti poput njih: ja sam uvijek pjevala svoju verziju, na svoj način. Uvijek sam to ostala ja. Nekad su me nazivali “hrvatska Nina Simone” – pa mene je to strašno ljutilo! Za danas kažu da je u glazbi teže nešto izmisliti jer već sve postoji: pa nisam ni ja u svoje vrijeme izmislila nešto što dotad nije postojalo. Ali sam izmislila sebe. I to je ono što je važno.

Josipa Lisac Whatssapp intervju:

 

View this post on Instagram

 

A post shared by muzika.hr (@muzikahr)

0 Shares
Muziku podržava