Jean Michel Jarre: “Dolazim sa 70 analognih instrumenata”

3932

Jean Michel Jarrea ne treba previše predstavljati. Između ostalog, on je francuski kompozitor, izvođač i glazbeni producent, pionir elektronske i ambijentalne glazbe i synthpopa.

U karijeri koja se proteže kroz mnoga desetljeća i u kojoj je nastupao pred milijunima ljudi i prodao milijune nosača zvuka, ipak nikad nije nastupio u Hrvatskoj. No, to će se promijeniti 11. listopada kad sprema veliki spektakl u Areni Zagreb. Tim povodom Jarrea smo pitali…

Što radite u posljednje vrijeme?
Evo, baš sam se vratio iz Australije. Putovanje je bilo prilično iscrpljujuće, budući da je Australija jako udaljena. Tamo je trebalo biti lijepo sunčano vrijeme, ali bila je kiša. Kad sam se vratio u Pariz bilo je 30 stupnjeva. Ali bilo je jako produktivno i zanimljivo. Drago mi je što sam se vratio u Pariz prije nego što započnem ovu turneju i dođem u Hrvatsku. Ubrzo dolazite u Zagreb gdje ćete održati veliki koncert. Što može hrvatska publika očekivati na Vašem prvom hrvatskom nastupu?
Jako se veselim nastupu u Hrvatskoj. To je zemlja koja mi se sviđa već dugo vremena. Dolazim s jako posebnom predstavom i projektom. Svirat ću neke od svojih najpopularnijih pjesama koje smo aranžirali za ovu prigodu, ali također i nove pjesme koje nikad dosad nismo svirali na pozornici.

Na pozornici će biti gotovo 70 analognih, prilično spektakularnih instrumenata. Videoprojekcije će također biti spektakularne. Lightshow će biti mješavina videotehnike – jer ću na pozornici imati mnogo videokamera, uključujući i jednu malu na svojim naočalama – i nove svjetlosne arhitekture. Cilj nam je publiku u potpunosti uvući u glazbu i izvedbu. Bit će to vrlo energična izvedba. Bit će to odlična predstava za Hrvatsku.Hoće li ove nove pjesme koje spominjete izaći na novom albumu?
Ustvari, to je mješavina novih pjesama koje će biti na novom albumu, te pjesama koje nisam nikad izvodio uživo, ali koje postoje već neko vrijeme.

Napravili ste mnogo filmske glazbe, ali koja je glavna razlika u stvaranju filmske glazbe i snimanju vlastitog albuma?
Prilikom komponiranja glazbe za film morate pratiti priču i atmosferu koja je unaprijed zacrtana, te niste toliko slobodni i ne možete raditi što god želite i stvarati bez granica.

Muziku podržava

S kojim filmskim redateljima biste htjeli raditi?
Volio bih raditi ili s Quentinom Tarantinom ili s Davidom Lynchom.

Što mislite o suvremenim DJ-ima. Primjerice, o Davidu Guetti?
Naravno, imam puno divljenja prema gotovo cijeloj dance sceni. Mnogi od njih, uključujući i Davida Guettu, dio su moje obitelji. S jedne strane zato što je Francuz, s druge zato što je dio velikog svijeta elektronske glazbe. Elektronska glazba nije samo dance glazba. Ako uzmemo ljude poput Mobya, Massive Attack ili mene, mi smo dio elektronske obitelji ali nismo direktno povezani s dance glazbom.

Nedavno ste napravili Aero Dream One – najveći i najmoćniji zvučnik na svijetu…
Sa svojom inženjerskom obitelji dizajnirao sam neke zvučnike nove generacije. Neki prototipovi nisu toliko skupi, dok neki jesu, poput Aero Dream Onea, koji je najveći i najmoćniji hi-fi na svijetu zato što ima 10.000 watta i visok je tri i pol metra te je namijenjen za otvorene i javne prostore. Poput svijeta brzih automobila ili Formule 1, tako sam i ja ovdje htio pomaknuti granice.

Danas možemo slušati glazbu bilo gdje, i stoga smatram da ne obraćamo dovoljno pozornost na to kako slušamo glazbu doma ili negdje drugdje. Mislim da smo svi emotivno odvojeni od zvuka i utjecaja zvuka. Mislim da je ovo vrijeme kad bismo trebali razmišljati o tome kako bi moglo izgledati ozvučenje budućnosti.

Slušate li Vi glazbu doma na Aero Dream Oneu?
Ustvari, ja koristim Aero System One, što je po vrlo dobra komercijalna verzija Aero Dream Onea. Mislim da je za njegovu cijenu to vrlo dobar hi-fi sistem.

Jednom ste izjavili da je CD zamijenio vinilne ploče, ali da je CD slabije kvalitete od vinila?
Analogna tehnika bila je mnogo toplija od CD-a. Mislim da kompresija i konverzija glazbe na CD nije izvedena jako dobro. Svi smo tada mislili da je CD najbolja moguća kvaliteta. Kad uspoređujete vinil s CD-om, vinil je mnogo, mnogo bolji. MP3 je još gori od CD-a. U budućnosti ćemo morati tražiti visoku kvalitetu zvuka, morat ćemo se vratiti onoj vrlo emocionalnoj i fizičkoj vezi sa glazbom.

Svi znaju da ste nastupali pred milijunima posjetitelja, ali koji je najmanji broj ljudi pred kojim ste svirali?
Ponekad u mojoj kući jedina publika sam ja (smijeh). Ali također sam svirao i u malim klubovima pred 50-100 ljudi.

Na početku Vaše karijere ili nedavno?
Ne, to se događa redovno. Baš sam nedavno imao malu gažu u klubu pred 100-150 ljudi.

Poznato je da ste svirali na brojnim lokacijama, od piramida do Eiffelovog tornja. Gdje biste još na svijetu voljeli nastupiti?
Danas postoji toliko fantastičnih mjesta za sviranje. Vjerujem da u Hrvatskoj postoji izvrsnih mjesta za sviranje, poput plaža. Ponekad ne trebate velike spomenike da biste izveli nešto posebno. Upravo sam se vratio iz Australije gdje planiram napraviti koncert u Perthu, s prekrasnim pejzažima i Aboridžinima. Ima mnogo zanimljivih mjesta, a miješanje glazbe s okolinom nešto je mnogo drukčije od sviranja u arenama. Ali također se veselim nastupanju u arenama jer mi se sviđa arhitektura arena i jako se radujem Zagrebu i Hrvatskoj.

Je li Vam se nekad koji instrument na pozornici pokvario? Možda Vaš prvi sintisajzer VCS3 kojeg još uvijek koristite na pozornici?
To je pravi izazov ove turneje, zato što ću koristiti baš neke od tih instrumenata. Bit će to i izazov za tehničare koji nose instrumente na pozornicu. Dosad je, držimo fige, sve bilo u redu. Ali ponekad se nezgode mogu dogoditi, ali ljudi to vole. Za razliku od koncerata na kojima je sve savršeno izvedeno, nezgoda može stvoriti tenziju među članovima sastava. Ako ljudi primijete što se događa, ponekad će im biti drago jer će vidjeti da ne varate. Vidjet ćete da na pozornici i riskirate.

Veselite li se napretku tehnologije? Kako će glazba izgledati za 50 godina?
Mislim da nas čeka još puno posla, pogotovo u produkciji zvuka. Nakon što smo s vinila prešli na CD, sa MP3-em smo došli do jednog od najgorih trenutaka u povijesti glazbe. Slušamo glazbu na malim zvučnicima ili prilično jeftinim slušalicama, zato što si ne mogu svi priuštiti skupe slušalice. Uz napredak interneta mislim da ćemo u budućnosti imati mnogo bolju produkciju. Spoznavat ćemo nove emocije slušajući glazbu.

Kad bi Vam bila ponuđena izrada instrumenta, kako bi on izgledao i zvučao?
Definitivno bi to bio nekakav spoj analognog i digitalnog sintisajzera. Sigurno bih pokušao pomjeriti granice, stvorio bih svoj zvuk, bio bi originalan obrtnik a ne bih se oslanjao na nešto što su već prije mene napravili. Ja svako jutro stvaram novi zvuk s kojim ću komponirati glazbu.

Poruka hrvatskoj publici je…
Zbilja sam uzbuđen što ću prvi put svirati u Hrvatskoj s ovim novim projektom. Jedva čekam da s vama podijelim ovo jedinstveno iskustvo.

Muziku podržava