Janko Novoselić (Kozmodrum): “Instrumentalno izvođenje glazbe doživljava ponovni procvat”

Muzika.hr
1737

Klupska plesna glazba najbolja je izvođena uživo u formi punokrvnog benda.

Uvjerit ćete se u to kada čujete Kozmodrum. Novi projekt Janka Novoselića uokviren je kao live organic dance music, a njihov izričaj gradi se na techno, house, jungle i dubstep strukturama nadahnutima jazz i fusion tradicijom. Tako grade nove spojeve, usmjereni prema novim oblicima poput minimalizma ili elektronike i sve to kombiniraju s tradicionalnim jazz izričajem.

Najbolje to objašnjava Kozmodrum: “Tamo gdje završavaju mogućnosti tehnologije počinje povratak ljudskoj snazi koja iznova daje smisao toj istoj tehnologiji koju koristi. Spojevi između prirodnog i umjetnog, organiziranog i improviziranog, glasnog i tihog, mekog i tvrdog; sve ćete to doživjeti uz mantričnu svirku ansambla i čvrstu ritmičnu podlogu jednog od najstarijih instrumenata na našoj planeti. A upravo sa naše planete krenut ćemo na put do novih kozmičkih prostranstva gdje ostaje samo jedan doživljaj”.Svojom instrumentalnom interpretacijom DJ seta u KSET-u u četvrtak 12. svibnja predstavit će album prvijenac “Na tragu satelita”. Ususret koncertu razgovarali smo s Novoselićem o njihovoj viziji plesne glazbe.Uz tebe u Kozmodromu su Ivan Kapec i Elvis Penava, Hrvoje Galler i Goran Delač, sve redom poznata imena sa scene…
Sve su to glazbenici s kojima surađujem već duže vrijeme i jako se dobro poznajemo, muzički i ljudski. Kad sam radio na novoj glazbi ova ekipa mi se nekako sama od sebe nametnula kao najbolji izbor za to što radim. To se pokazalo i kao dobar odabir jer sjajno funkcioniramo kao ansambl, daleko bolje nego što sam uopće mogao zamisliti. Koliko je tvoj rad u Chuiju, Stobelyxu i Drumrollu utjecao na Kozmodrum?
Svaka stvar donosi neku novu svježinu i ideje se uvijek miješaju iz postojećih tvorevina, nekad i podsvjesno. Dodao bih da zapravo sve što sviram utječe na moju glazbu, isto tako i sve što slušam, gledam i doživim.

Je li elektronska glazba izvođena uživo budućnost?
Instrumentalno izvođenje glazbe doživljava neku vrstu ponovnog procvata i taj trend će se sigurno nastaviti. Mislim da postoji velika želja za većom dinamikom, većom interakcijom i grupnim muziciranjem. Ali s druge strane dobar DJ će uvijek biti dobar DJ i nezamijenjiv krojitelj dobre zabave i plesanja na bilo kojem partyu.

Muziku podržava

Doživljava li ova glazba konačno procvat koji treba? Imali smo rasprodani Chui, ABOP je nakrcao Veliki pogon, Tobogan i Plastic Knives KSET…
Izgleda da se pojavila kritična masa ljudi koji zbilja vole slušati takav tip glazbe i imaju želju čuti to uživo… i to je sjajno, jer to je jedini pravi način da se gradi scena iz koje onda mogu nastati još zanimljivije i bolje stvari.

U kritikama se spominje da je vaš album “Na tragu satelita” pretendendt za uradak godine, pa znajući da je Chui imao album 2015. godine, zašto misliš da je kritika počela obraćati pažnju na ovakve bendove?
Kritika obraća pažnju sve više i više, što nije ni čudno jer tu se ipak kriju neke stvari koje su ‘žive’ i aktualne. Pa to sve ima smisla i nama je jako drago da su nam kritike naklonjene, nadamo se da će i dalje tako ostati. Ako i ne ostanu naklonjeni, to opet znači da nas slušaju, a to je jedino bitno.

Na koji način vi želite redefinirati klupsku glazbu? Imate repetitivnost techna, drum’n’bass u bubnjanju… Što je vaša vizija plesne elektronske glazbe?

Pa mi želimo na svoj način pridonijeti jednom dugačkom razvoju sviračke glazbe koje potječe još iz doba swing glazbe u Americi ’20-ih i ’30-ih godina, pa preko funk i disco glazbe sve do današnjih elektronskih varijanti koje imaju oblik techno, house i srodnih stilova. Možda i smislimo neku novu kombinaciju, a možda i ostanemo na nekom stilu, tko zna, ali svakako to je jedna misija ovog benda.

Bubanj je okosnica benda kojeg vodiš tom čvrstom ritmičkom mašinom. Ima li razlike u tome kako pristupaš bubnju u ovom i drugim projektima?
Najveća razlika je zapravo u samoj glazbi više nego u sviranju bubnjeva. Sviranje je više manje uvijek slično, ali kombinacija glazbenih stilova koju svira Kozmodrum je specifična i samim time stvara neku drugačiju atmosferu nego naprimjer be-bop ili rock. Onda bubnjevi dobiju neki novi kontekst unutar kojeg funkcioniraju na određeni način koji paše u samu glazbu koja se svira.

Nekako ste svi u bendu s jazz pozadinom, za koji je svojstveno improviziranje. Koliko ima toga u Kozmodrumu?

U velikoj mjeri koristimo jazz forme za samu strukturu glazbe koju sviramo. Jazz je jedna bogata tradicija iz koje crpimo većinu ideja za samo sviranje i općenito funkcioniranje benda i to nam daje nove ideje i uvijek nas drži na rubu onoga što već znamo i onoga što još neznamo.

Jesu li ljudi počeli imitirati strojeve u glazbi umjesto neke varijante da strojevi imitiraju ljude i ono što stvaraju? Sami kažete… gdje prestaju mogućnosti tehnologije dolazi moć čovjeka…
Strojevi, mašine, mehanika – to je oduvijek bila okosnica samih instrumenata koji se sviraju, bez razvoja i upotrebe tehnologije ne bi bilo ni razvoja glazbe. Danas je možda došlo vrijeme gdje su strojevi i prestigli čovjeka u brzini učenja i izvođenja bilokoje radnje, ali to ne znači da se mi moramo ostaviti svega što radimo i jednostavno sjesti na kauč i gledati u zid. To nas i dalje tjera da razvijamo svoju tehniku sviranja, glazbu, ideje, načine izvođenja i kombinacije stilova koje sviramo, pa ako to zahtjeva da mi imitiramo strojeve do neke mjere, zašto ne?

Zloupotrebljavaju li ljudi tehnologiju?
Ljudi jedino zanemaruju svoju ljudskost i brigu prema drugim živim bićima.

Zašto si posvetio pjesmu R. Daneelu Olivawu, robotu koji je produkt fikcije pisca i biokemičara Isaaca Asimova?
Obožavam Asimova i njegove Foundations i Robots serije, a taj lik me se jako dojmio, pogotovo jer se pojavljuje na samom kraju serije gdje kulminira cijela priča. U trenutku kad sam završavao tu kompoziciju taj lik se jednostavno pojavio pred mojim očima skupa sa cijelom pričom koja se dešava u tom trenutku Foundations serijala.

Zašto ste ti i Ivan Kapec odlučili pokrenuti Zona muzika, kao svojevrsni kolektiv glazbenika, ali i izdavača jer pod Zona muzika etiketom je izdan Kozmodrumov prvijenac. Što planirate dalje?
Zona Muzika je nastao iz želje da se objavljuju vlastiti materijali u nekom konkretnom obliku koji ima zajednički vizualni identitet i priču. Na taj način povezuju se izdanja, projekti i bendovi koji već ionako imaju poveznice među muzičarima koji skupa surađuju. Drugo izdanje Zona Muzike, Strobelyx “Plavko”, ugledalo je svijetlo dana prije nešto manje od mjesec dana, ovaj put samo u digitalnom obliku, nalazi se Bandcampu. Daljnja izdanja u planu su Infinite Everythings, zatim Trianguli Zona, Sunrise Sessions. Imamo i još daljnjih projekata na polici koji će pričekati sljedeću godinu, o kojima ćete biti obaviješteni u dogledno vrijeme.

Razgovarala: Monika Marušić

Muziku podržava