Idoli kojima se vrijedi nakloniti

3707

Posljednji koji su dobili svoj box u seriji “Original Album Collection” Croatia Recordsa, su jedni od predvodnika beogradskog novog vala, VIS Idoli.

Idoli imaju neobičnu diskografiju, pa se tako ovaj box na kojem je sve što su ikad objavili osim singlova sastoji od jedne kompilacije više bendova, jednog mini LP-a, jedne glazbe iz filma, te samo dva standardna dugosvirajuća uratka.

Izdanje koje je ubačeno kao svojevrstan bonus kako bi se popunio broj albuma je spomenuta kompilacija. Riječ je o vjerojatno najlegendarnijoj rock kompilaciji ovih prostora, Jugotonovom “Paket aranžmanu” koji je svojevrsni manifest (beogradskog) novog vala jer su se na njemu po prvi put široj javnosti predstavili Idoli, Šarlo akrobata i Električni orgazam. To je ujedno i jedina razlika, osim grafičkog oblikovanja, od box-seta VIS Idoli kojeg je ista izdavačka kuća objavila 2007., koji uključuje ostala četiri albuma Idola. Ovaj novi box dolazi s remasteriziranim zvukom, no nemam informaciju je li riječ o novom miksu ili je već ovaj box iz 2007. imao isti.Valja priznati da mnoge stvari s “Paket aranžmana” nisu baš najbolje ostarile. Nekako najsvježije danas zvuče pjesme Šarla akrobate. Orgazam je tu s nekoliko svojih omiljenih pjesama koje i danas sviraju na bisovima, no danas te pjesme zvuče pomalo svirački nemušto i nepogrešivo upućuju na ‘tanku’ produkciju simptomatičnu za početak osamdesetih.Što se tiče Idola, oni možda čak ostavljaju i najslabiji dojam na spomenutoj kompilaciji. “Schwüle über Europa” će ostaviti poprilično ravnodušnim svakoga tko ne razumije njemački. Nešto bolji dojam ostavlja “Plastika”, punkerski nabrijana, no ipak prekratka i nedorečena. “Amerika” je pak pravi test za slušatelja i svojih zamornih, repetitivnih osam minuta. Ipak, na kompilaciji se nalazi zaštitni znak Idola i možda najzaslužnija pjesma za popularnost cijele kompilacije, legendarna “Maljčiki“. Pjesma je to koja se i dan danas zavrti vikendom na barem nekoliko tuluma u gradu, a premda se mnogima od silnog vrćenja popela na glavu, neosporno je riječ o antologijskoj pjesmi.Iste, 1981. Godine izlazi “Mini LP” u produkciji Pike Stančića. Njegova produkcija je vjerojatno dosta utjecala da to postane najprijemčivije izdanje Idola na kojem nema praznog hoda. Romantična crta Idola koja će kasnije kod Vlade Divljana sve više dolaziti do izražaja, predstavljena je s uvodnom “Dok dobuje kiša” i uspjelom obradom beogradskog Zagrepčanina Darka Kraljića. Do izražaja je došla i još jedna osobina koja će se provlačiti kroz čitavu diskografiju Idola, sklonost ka revivalizmu ranog rock’n’rolla demonstrirana u “Zašto su danas devojke ljute” i još jednoj obradi, ovog puta Chucka Berrya u pjesmi “Hajde”. Tu je i sjajna lascivno-romantična balada “Malena” koja i danas pogađa srca svakog studenta koji “Više ne uči ko pre“, te malo eksperimentalnija “Ime da da”. “Mini LP” ostavlja još bolji dojam u obliku u kojem se nalazi u ovom boxu, jer su kao bonus uključene “Maljčiki” u drugačijem miksu, te još jedan ključni singl, “Retko te viđam sa devojkama”.Za sljedeći album, njihov prvi pravi LP, Idoli su imali vrlo ambiciozne zamisli. Oborili su jugoslavenske rekorde po vremenu provedenom u studiju i višekratno probili rokove. Rezultat je album koji je bio potpuni financijski podbačaj, ali koji je kasnije u više relevantnih izbora proglašen za najbolju (ex)Yu rock ploču. Tako se nalazi i na prvom mjestu knjige “YU 100: najbolji albumi jugoslovenske rok i pop muzike”, po izboru sedamdesetak srpskih glazbenih kritičara, novinara, glazbenika i drugih. Drugi na toj listi je “Paket aranžman”. Album je dobio ime po noveli Borislava Pekića “Odbrana i poslednji dani” od koje su Idoli preuzeli neke koncepte, no veze između novele i pjesama na albumu Idola su uglavnom vrlo labave.Album otvara najbolja rockerska stvar Idola, “Kenozoik” koji u intenzivnom ritmu govori o čovjeku koji se ne snalazi u vlastitom okruženju. Cijeli album je istraživao slične teme iz skrivenijih zakutaka ljudske svijesti, a sve je bilo začinjeno s (za ono vrijeme pogotovo) provokativnim zadiranjem u teme države i religije. “Poslednji dani” (aka “Maršal”) se bavio pitanjem patološkog idolopoklonstva (idol u pjesmi je naravno maršal Tito), dok je ponajbolja pjesma albuma, uznemirujuća “Moja si” kombinirala prog-rock i pravoslavne napjeve sa stihovima o trans- i auto-seksulanosti.

Predah od zahtjevnijih tema mogao se pronaći u pjesmama za ples “Igrale se delije” ili “Senke su drugačije” gdje je eksperimentiranje prepušteno samo glazbi. Pjesma se gotovo cijela sastoji od samo udaraljki i puhača, te ne bi zvučala neobično ni u opusu Discipline kičme. Tu je bilo i nekoliko nježnih ljubavnih pjesama poput “Nebeska tema”, “Rusija” u kojoj su eksperimentirali sa studijskim efektima, te “Hajde, sanjaj me, sanjaj”, klavirske balade koja zatvara album.

Muziku podržava

Sljedeći album, “Čokolada” iz 1982., vjerojatno je najpodcijenjeniji u diskografiji Idola. Istina, album je nakon financijskog neuspjeha “Odbrane” bio svjestan iskorak ka komercijalnijem zvuku, a navodno su Divljan i Srđan Šaper u to doba bili više zaokupljeni završetkom studiranja nego bendom, no pjesmama na “Čokoladi” se ne može poreći jedan specifičan šarm i lakoća ulaženja u uho, bilo da je riječ o zašećerenom retru “Čokolade” i “Bambine”, sjeti “Stranca u noći” i “U gradu bez sna”, ili discu “Udri bogataša”.

Konačno izdanje koje je objavljeno pod imenom Idoli bila je glazba iz filma “Šest dana juna“. Album je praktički bio Divljanovo solo izdanje na kojem su članovi Idola uz druge glazbenike dali mjestimični doprinos. Divljan se kasnije u solo karijeri nastavio uspješno baviti filmskom glazbom. Ujedno je to najneujednačenije izdanje Idola na kojem se našlo svega i svačega, od kratkih instrumentalnih tema do Miše Kovača i narodnjaka. Riječ je naravno o glazbi iz filma, a ne o standardnom albumu, no slušati ovaj album izvan konteksta filma može biti prilično zbunjujuće.

Među pjesmama se ističe jednostavna no ljepljiva “Ona to zna”. Divljan je za film napravio i jedan stopostotni narodnjak “Ja je zovem meni da se vrati”, koji je otpjevao ‘kozmički Bosanac’ Jahija Gračanlić, a “Da je duži moj dan” nosi prepoznatljivi pečat svog pjevača, Miše Kovača. Instrumental “Bluz” zaključuje album i ovaj box-set s ubojitom solo gitarom.

Bez obzira što se njihova diskografija može činiti pomalo raštrkana i bez obzira što su osnovani kao vic par prijatelja koji su u to doba imali neveliko znanje o glazbi, Idoli opravdano zaslužuju status jednog od najvažnijih jugoslavenskih novovalnih sastava. Idoli su se pametno služili dozvoljenim i nedozvoljenim sredstvima kako bi privukli interes, te na taj način pomakli definiciju rock benda od čistog muziciranja, pa se može reći da se njihov utjecaj danas može prepoznati i kod bendova poput Let3.

Nikad nisu stajali u mjestu, svaki sljedeći projekt bio je potpuno drugačiji od onog prethodnog, a želja za eksperimentiranjem kombinirana s Divljanovom urođenom crtom za pitku pop pjesmu, rezultirala je s jednim od najzimzelenijih opusa što se novovalaca tiče.

Muziku podržava