U godini kada ponajbolji album The Beatlesa i svih vremena “Revolver” obilježava 50. obljetnicu snimanja i izdavanja, prestalo je kucati srce arhitekta njihovog zvuka, Georgea Martina.
Iako dijeli ime i prezime s Amerikancem Georgeom R. R. Martinom, autorom
“Igre prijestolja”, producentsko prijestolje kod Georgea Martina je
bilo uglavnom neupitno.
Koliko je George Martin bio velik? Danas za svaki album najveće svjetske pop-zvijezde uzmu bar tri producenta (Beyonce, Adele…). The Beatlesi su kroz 95% svoje diskografske karijere imali jednog. Sjetimo se malo karijere The Beatlesa, u kojoj su dotakli sve postojeće trendove, stvorili nove i, iz današnjeg kuta gledano, osim rapa i electronice nije bilo stilske niše u koju se nisu uspješno uklopili. Kroz veliku većinu tih istraživanja ih je pratio George Martin: počevši od klasičnih pop-početaka do eksperimenata s psihodelijom, indijskom muzikom i heavy metalom. George Martin je bio sinonim za znanje, proaktivnost i gospoštinu.
Iako je i poslije imao sjajnih radova, albumi “Revolver” i “Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band” se nameću, uz pripadajuće singlove “Paperback Writer/Rain” te “Strawberry Fields Forever/Penny Lane” kao vrhunci Martinovog produkcijskog rada.
Distorzirane gitare u “Taxman”, “She Said She Said”, “And Your Bird Can Sing” i “Rain” postavile su temelj za čitavu karijeru grupe Oasis, koja se pojavila dvije i pol dekade godina kasnije, a “Tomorrow Never Knows” s albuma “Revolver” može stajati kao prvi primjer trip-hopa. Orkestriraniji “Sgt Pepper” dao je Martinu mogućnosti da se izrazi kao aranžer, iako nije aranžirao “She’s Leaving Home”, što je neko vrijeme zamjerao McCartneyu. Iz uloge oca Martin se lako prilagodio ulozi moderatora, pa i istraživača-kolege koji je sa svojim suradnicima tražio najbolji zvuk za određenu pjesmu.
Ta uloga moderatora će mu pojesti nešto živaca tijekom snimanja “Bijelog albuma”: unatoč tome što je Martin inzistirao da album “The Beatles” (odnosno “Bijeli album”) bude jednostruki, grupa ga je nadglasala, a rezultat je neujednačen, ali najprodavaniji album The Beatlesa do tada. S grupom će tada nakratko prekinuti suradnju, da bi se u punoj formi vratili jedni drugima na albumu “Abbey Road”. Manje je poznato da je uvjete ponovne suradnje diktirao – Martin, što je možda i najjasnije priznanje za ovog gospodina i glazbenog erudita koji je godinama uspijevao pratiti divljački radni tempo najbolje grupe na svijetu, a ne jednom i anticipirati njihove kreativne želje. Pitanje je koji bi u današnje vrijeme producent mogao najvećoj, najprodavanijoj i najpoznatijoj grupi na svijetu diktirati uvjete dalje suradnje. Uostalom, bez Martina The Beatlesi su snimili “Let It Be”, album s kojim su se veliki producenti Glyn Johns i Phil Spector mučili da ga kompletiraju.
Razlaz The Beatlesa nije značio i prekid pojedinačne suradnje: s Ringom je surađivao na albumu “Sentimental Journey”, a s McCartneyem je surađivao na naslovnoj pjesmi iz filma o Jamesu Bondu “Live and Let Die“, koja, prema nekim popisima u medijima, spada među tri najbolje pjesme iz ciklusa Bondovih filmova svih vremena i na albumima “Tug of War” i “Pipes of Peace” te na pjesmi “No More Lonely Nights” iz 1984.
Martin je producirao i verziju pjesme Eltona Johna “Candle In the Wind” iz 1997. koja je bila posvećena tragično preminuloj Lady Diani, a valja spomenuti i suradnju s Jeffom Beckom na uglavnom instrumentalnom albumu “Blow By Blow”. Veliki gitarist se na toj ploči naklonio The Beatlesima reggae-jazz obradom pjesme “She’s A Woman”. Jasan, zvonki, prirodan zvuk ove kolekcije govori u prilog tome da Martin nije morao imati The Beatlese kraj sebe da bi snimio veliku ploču.
“Ako je netko zaslužio biti ‘Peti Beatle’, to je bio on” stoji još u McCartneyevoj izjavi o Georgeu Martinu na Facebooku. Nećemo se svađati s Paulom oko toga, valjda čovjek zna.