Nekada davno, već sada ugasli internetski forum “Cmar Net” (Croatian Metal and Rock) arhivirao je temu naziva “MMS 2005 Zadar”. Većini vas ta troslovna krilatica ne znači ništa, no oni koji su se našli u zadarskom kaosu te davne 2005., ili su pak svoja iskustva ponovili na festivalu Underwall 2014., imaju blagi post-festivalski PTSP. Da ne ulazimo u detalje, priču ćemo ispričati u svega nekoliko rečenica. Bio jednom jedan, nazovimo ga “promotor” Stipe Juras. Bila jednom jedna ideja da se u Zadru napravi veliki metal festival s relevantnim stranim imenima. Od metalca, za metalce.

Sad si zamislite kako taj metalac proda nekoliko stotina festivalskih ulaznica po ne baš tako niskoj cijeni, zamislite si da odradi booking izvođača. Zamislite si i situaciju u kojoj osim gore navedenog, ne napravi ama baš ništa. Čak niti struju nije sproveo na festival, nije imao niti novce za glazbenike koji su trebali svirati, a posjetitelji su, naivno, uredno otputovali u Zadar. Sve je očekivano propalo, Juras je prvo postao neprijatelj #1, a kroz godine i lokalni mit jer je sve što sam gore napisao pokušao ponoviti 2014. godine. Za kraj uvoda, imam za vas još jedan misaoni eksperiment. Pročitajte sve gore napisano, na mjestu imena Stipe Juras upišite “Billy McFarland”, umjesto Zadra upišite “Bahami” a umjesto metal festivala “ekskluzivna Coachella na Karibima”. Dame I gospodo, predstavljam vam Fyre Festival, najveći tulum koji se nikada nije dogodio.

Biblijski potop

Muziku podržava

Iako smo često svjedoci kako se prave priče tamo gdje ih nema, Netflix je s ovime zbilja pogodio u sridu. Propali Fyre Festival, koji je obećavao luksuzne bungalove i vile za posjetitelje uz nastupe Disclosure, Major Lazer itd, ljudima je ponudio šatore za elementarne nepogode, i to mokre “do kože”. Najavili su i gurmansku gastro ponudu, da bi sve na kraju spalo na sendviče kojih bi se posramili i na Plitvicama. Koncerti se nisu održali, baš kao i festival, a tisuće mladih milenijalaca, koji su imali nekoliko tisuća dolara viška da si takvo što uopće i priušte, ostalo je zarobljeno na Bahamima, jer im gosp. McFarland nije uzeo povratnu avionsku kartu. E sad, ako ste pratili fijasko Fyre Festivala na proljeće 2017. godine, sigurno se pitate “pa to sam sve znao/la i prije!?” Tamo gdje su mediji prije dvije godine stali, Netflix je nastavio, i raspisao cijelu priču od njena početka pa sve do kraja. Bilo je tu svega, od financijskih utaja podataka, pa sve do navodnog oralnog opsluživanja lokalnog čelnika da voda za festival prođe kroz carinu.

Fyre sandwich

Što se uopće dogodilo!?

Dugo sam se lomio želim li ovo pisati tako da vam kroz tekst izbacujem sve pikanterije koje su kumovale potopu biblijskih razmjera (doslovno i figurativno). Možda bi vam tako članak bio i bolji, no za ovo vrijedi ona stara “you gotta see it to believe it”. Billy McFarland je, zajedno sa svojim partnerom Ja Ruleom (iako baš nije ni jasno je li Ja u cijeloj ovoj priči ispao prevaren), slagao i zaveo investitore s jedne, te posjetitelje s druge strane, u velika financijska ulaganja. Sve to uz pokriće njegove, tada još uvijek perspektivne platforme Fyre. Kako je sve to izveo, morat ćete vidjeti u dokumentarcu. Ono što je nama svakako zanimljivije jest kako je uspio s****** zabavu na predivnom tropskom otoku. Ulaznice je rasprodao u svega dva dana, a neki su paketi koštali i do $250,000. Pitamo se i kako je nagovorio desetak top modela da naturalizirano (sigurno uz naknadu) podrže projekt na društvenim mrežama, a tu je i ono vječno pitanje kako su njuške iz showbusinessa zaboravile pronjuškati McFarlanda. Uostalom pogledajte poster lineupa, sve će vam biti jasno.

Fyre tent

Tko je Billy McFarland?

Za početak, momak je od mene stariji točno jedan dan te u ovom trenutku, dok trune u zatvoru, broji 27 godina. Od malena poduzetnik, stekao je neku malo ozbiljniju lovu baveći se raznim kratkoročnim projektima, no ono što je Billy oduvijek htio ležalo je iza novca. Billy je htio pripadati eliti. Billy je htio piti šampanjac s Ja Ruleom i manekenkama na tropskom otoku. Uz sve to, htio je i njihov novac kako bi im pružio festival života. Ako ćemo biti ironični, u svemu je i uspio jer nitko tko je bio na Bahamima tog kobnog travnja 2017., neće zaboraviti kijamet i nevrijeme svega nekoliko sati prije otvaranja i neugodno otkriće da su njihove vile i bungalovi zapravo najobičniji šatori, i to još natopljeni vodom.

Što se pak njegovih namjera tiče, teško je govoriti kako je on sve to zamislio u glavi, točnije kako je on zamislio izvesti logistiku svega 2 mjeseca prije festivala. Uz sve to, nisu baš svi u organizaciji stigli iz Billyjeva kluba psihopata. Tijekom priprema jačala je struja mišljenja kako sve to treba otkazati dok još nije prekasno. Ipak, Billy je bio toliko uvjeren u izbjegavanje neizbježnog da je nagovorio jednog od producenata da ode popušiti onu stvar lokalnom čelniku. Jer kako će ljudi uživati na festivalu bez Evian vode??

Nije mu bilo dosta

Kako bi rekle reklame TV prodaje… “ni to nije sve! Ako se odlučite na gledanje ovog izvrsnog dokumentarca, svjedočit ćete još jednom pokušaju prevare!” Billy je, vjerovali ili ne, zbog svega ovoga na kraju nešto mlako nadrljao, pišljivih 6 godina zatvora. Ipak, i to je možda mogao izbjeći da se smirio nakon prvog uhićenja i plaćanja jamčevine. No, bolest je očito jača od njega, pa je tako odlučio iskoristiti Fyre festival mailing listu kako bi iste te ljude koje je već jednom prevario, pokušao opet prevariti. Sada je shema bila ipak nešto realnija, prodavao je ulaznice koje nema za festivale i događanja koji postoje. Pa je tako na VIP kartama za Coachellu, MET Galu ili pak Grammyje zgrnuo nemalih $250 000. Ne bih se uopće čudio da 2024. godine, kada će Billy izaći na svijetlo dana, ugledamo i neki novi festivalski projekt. Ako je Stipe Juras probao dvaput, što ne bi i Billy.

Na kraju krajeva, samo pogledajte dokumentarac. Dok ga gledate, posebno obratite pozornost koliko nas današnje društvene mreže i pomno planirani marketing mogu zavarati. Fyre je svoj nepostojeći festival, na gotovo pa nepostojećoj lokaciji prodao u manje od 48 sati, isključivo zato što je promo festivala prikazao kako će se tamo zabavljati top modeli.

133 Shares
Muziku podržava