Jan Jaap Kuiper: “NEformat”

    2644

    Jan Jaap Kuiper

    NEformat

    Datum izdanja: 01/01/2003

    Izdavač: Thank Eve

    Žanr: Dokumentarni

    Trajanje: 50

    Naša ocjena:

    Glazba kao univerzalni bijeg od brutalne stvarnosti. Oružje protiv konformizma i kolektivne svijesti. Obje činjenice definitivno su misli vodilje Nizozemca Jana Jaapa Kuipera u filmu o preživljavanju na ruskoj glazbenoj sceni i dosljednosti samome sebi kao kočnici za ulazak u svjetove priznatih i poznatih.

    Ovaj dinamični dokumentarac s primjesama igranog filma, glazbe nasuprot glazbi, s glazbom kao lajtmotivom nasuprot glazbi kao temi kroz tri različito jednake priče prozor je u otužnu stvarnost Moskve kao ruske košnice u kojoj konformizam i uniformiranost uspijevaju.

    Iako na prvi pogled zvuči kao priča prepuna patetike i oksimorona emotivnih rockera, “NEformat” je apsolutno iskren film razrađena scenarija i psihološke karakterizacije realnih aktera.

    Naime, tri žanrovski različita ruska benda (Uly, Sedmaya Rasa i Deti Khurmy) objedinjena su internetskom stranicom Neformat koja promiče neafirmirane bendove. Međutim, naslov filma i činjenica da ista internetska stranica promiče mlade glazbenike tek su pozadinski element cijelog filma te je, nasuprot tome, naglašena jednaka sudbina mladih glazbenika koji isključivo žele stvarati glazbu i prenijeti je nešto široj, alternativnoj (nikako u ovom pomodarskom smislu) publici.

    Ono što ih koči jest činjenica da se teško izboriti za mjesto na pozornici (denotativno i konotativno). Začudo (zbog tri paralelne priče), fluidnost i koherentnost su postignute kontrastiranjem na više razina: dinamičnom izmjenom scena i aktera, izmjenom crno-bijelih kadrova kao asocijativnih elemenata filmske naracije i kontrasta podijeljenih života u suvremenoj Rusiji u odnosu na glazbu kao iracionalni fenomen.

    Muziku podržava

    Uz niz duhovitih te naoko bezazlenih ciničnih elemenata o monumentalnoj i tradicionalnoj Rusiji, u kojoj je glazbeni nonkonformizam gotovo istovjetan kulturnoj delinkvenciji, ovi glazbenici pokušavaju ilustrirati svoj društveno uvjetovan hendikep i njihovo nastojanje da se bore protiv njega.

    Kao element je svakako bitan i zanimljiv sâm postupak snimanja iz ruke, čime se naglašava bliskost i empatija redatelja s temom, ali i određene doze pristranosti.

    “NEformat”, sugestivna naslova, definitivno je dinamičan i ‘pitak’ dokumentarni film iznimno dobro razrađene i opravdane priče, odnosno scenarija, te svojevrsna kompilacija dijela ruske underground scene. Impresivno!

    Muziku podržava