Ne tako davno, prije dvadesetak godina, velike poslovne ideje, i usporedno s njima velika lova, stanovali su najčešće u rukama onih koji ujutro oblače odijela. Ključne pozicije zauzimali su ljudi čiji stav i izgled je reflektirao korporacije, stoga je, logično, i poslovni model mnogih bio nešto udaljeniji od običnog čovjeka nego što je to danas. Jasno, bio mu je namijenjen, no kao da je cijeloj priči falilo demokratičnosti, točnije, kao da se dotični nisu dovoljno bavili onima zbog kojih njihova ideja i postoji.

Nasreću, došli smo u vrijeme zahtjevnijih kupaca usluge. Nije više dovoljno ponuditi osnovu i očekivati da će ta ista osnova biti dovoljna za svagda. Također, i kritika krajnjeg kupca je postala jače oružje nego što je to bilo prije. Sve to otvorilo je vrata nekim drugim idejama da pronađu svoju sreću na tržištu, a upravo je Entrio priča o uspješnosti jedne takve ideje, i to usred poslovno nepogodne Lijepe naše. Samo da postavimo stvari odmah u jedan okvir; Entrio je do sad odradio preko 3.500 događaja, prodao preko 1,5 milijun ulaznica i ima rast od preko 50% iz godine u godinu. Kako je do ovih statistika uopće i došlo?

Entrio pored jake konkurencije

Muziku podržava

Krenimo otpočetka. Do prije nekoliko godina ste, kupujući ulaznice za neki iole veći događaj, u ruke najčešće dobivali ulaznice koje je distribuirao sustav Eventim. Njemački div drži veliki dio kolača europskog tržišta prodaje ulaznica, a njihove svijetloplave papire s tamnoplavim obrubom možete pronaći od Hrvatske, preko Austrije i Slovačke sve do njima matične Njemačke. I kada ti se čini da je po pitanju distribucije stvar uređena i definirana, s jasnim računicama i stalnim vjernim kupcima, u priču su odlučili ući momci s nešto drugačijim idejama, okrenuti usluzi koja će se bazirati isključivo na feedbacku onih koji je koriste. Predstavljamo vam Entrio, firmu koja je od 2011. godine do danas uspjela pronaći svoje mjesto pod suncem na tržištu ulaznica, a uskoro će se osunčati i u susjednoj nam Sloveniji.

Do Slovenije ćemo već doći. Prije kulminacije ove lijepe priče Entrio je prošao faze utopističkih sanjarenja, realistične provedbe i trostruke inovacije. Kako drugačije i uspjeti pored jake konkurencije? O tome što je Entrio ponudio, što nudi, i što će u budućnosti nuditi, otkriva nam Berislav Marszalek, jedan od gore spomenutih dečkiju čije ideje su stvorile ovu uspješnu priču.

Klasični pitanje-odgovor koncept je odmah u startu pao u zaborav jer je Bero, zavaljen u stolicu pokraj drvenih putokaza čije strelice pokazuju imena glazbenika poput Paula Van Dyka, čovjek koji voli priču, a ne formu. Tako je odmah u startu postavio početak Entria u jedan kontekst. Veliki snovi, surova stvarnost. Ono što je trojac u početku zamišljao kao ideju koja će brzo pokoriti tržište, ili se barem proširiti na nekoliko njih, ubrzao je palo u vodu. Za razliku od one ustaljene definicije startupa kao tvrtke koja brzo raste, Entrio je krenuo – polako. Uz sve to Bero je u priči vrlo brzo ostao sam. Njegovi prijatelji s početka priče su zbog nekih drugih prilika vrlo brzo izašli iz priče, a Berislav, s početnim kapitalom od 30.000 eura koje je dobio od Poslovnih anđela, se kao developer našao, kako i sam kaže “u vatri“.

“U principu, nismo ni krenuli s idejom da smo konkurencija Eventimu, mi smo htjeli stvoriti self-ticketing servis i u potpunosti se fokusirati na kartični, online način plaćanja“. Uzmemo li u obzir da smo tada u 2011. godini, posve je jasno da je takvo što utopija, točnije pokriva samo 20% tržišta. Stoga, nakon inicijalnog financijskog poguranca i okupljanja tima developera, 2013. godine napokon “gazi svoj inicijalni princip“ i ulazi u priču papirnatih ulaznica. Ulazak na tržište uvelike im je olakšalo partnerstvo s jakim festivalima (Outlook, Dimensions, Seasplash) gdje jednu od glavnih riječi vodi Vedran Meniga, s kojim smo porazgovarali prije nekoliko mjeseci. Više o tome možete pročitati ovdje. Uz festivale, moramo spomenuti i izložbu Picasso u Klovićevim Dvorima. Ta izrazito medijski eksponirana manifestacija im je donijela 100.000 prodanih ulaznica. Entrio je time ušao u natjecanje kao ozbiljni igrač.

Odlično je što Bero i sam priznaje kako su se njegove inicijalne ideje pokazale – krivima. “Čim smo uveli papir, prodaja nam je jako skočila, a papirnate ulaznice su činile čak 70% naše prodaje“. Upravo zato i razgovaramo sad s Berom. On je odlučio na početku pregristi svoj ego i spremiti u džep “knowhow“ te spremno pričekati priliku da se trendovi okrenu u njegovu korist. I jesu. Danas je kolač prodaje drugačiji. 70% online, 30% fizički. I tu je tajna uspjeha, jer iako je Entrio prihvatio papir, njegovi najjači aduti su i dalje ostali online servisi.

Prilagođavanje kupcima i promotorima

Sve se zasniva na gore spomenutom feedbacku. Naš sugovornik je odlučio slušati kupce s jedne te promotore s druge strane te uslugu u potpunosti prilagoditi njima. Bilo da se radi o kontroli broja prodanih ulaznica putem aplikacije, bilo kada i bilo gdje pomoću pametnog telefona, a tu su i one druge, možda manje prvoloptaške pogodnosti za one koji žive od ulaznica. Želite podići događaj u 3 ujutro? Nema problema. Sve to privuklo je, te i dalje privlači promotore da svoj događaj prodaju preko Entria, bez obzira na činjenicu da se njihova roza vrata nalaze na deseterostruko manje mjesta od plavo žutih Eventimovih zvjezdica. Što se kupaca pak tiče, oni su uz ostalo, objeručke prihvatili skeniranje barkoda preko mobitela čime printanje karata polako postaje prošlost.

Entrio
foto: Marko Delbello Ocepek

Kako bi rekle one dosadne reklame… ni to nije sve. Entrio uz ticketing nudi još dva, posve odvojena stupa usluge. Prvi je napredni sustav akreditiranja korisnika konferencija, što je posebno korisno nama novinarima koji redovito i dalje škrabamo svoje mail adrese na one prastare formulare. Onaj treći, pravi fintech korak je cashless plaćanje. Iako neki naši veliki festivali koriste tu uslugu preko banaka već neko vrijeme, i tu je Bero pronašao partnera u Puli, na Outlook i Dimensions festivalima. Uplata na karticu je brza i jednostavna, korist je višestruka. Kako i sam kaže: “Ne samo da se tako posjetitelji mogu dublje posvetiti doživljaju festivala ne razmišljajući gdje im je silni papir i kovanice, već je i festival zaštićen od krađe na šankovima itd itd. Uz sve to, uz kartice se troši i do 45% više novaca nego na festivalima koji ne nude takvu uslugu.“ Priča nije stala u Puli, pa tako cashless Entrio možete pronaći od Crne Gore pa sve do sjeverne nam Slovenije, a brojke su više nego izvrsne. Preko 80.000 korisnika, a kako sada stvari stoje, svake godine će ih biti sve više.

Zbog svega ovoga, Entrio svake godine nezaustavljivo raste. Upravo zato im je Hrvatska postala premala, točnije osjetili su kako mjesta za Entrio ima i u susjedstvu. Stoga, dok čitate ovaj tekst, Entrio upravo kreće u svoju slovensku avanturu. Na moje pitanje o razlozima odlaska na kudikamo manje tržište, Bero me odmah ispravlja: “slovensko tržište je gotovo identične veličine kao i hrvatsko“. I tamo glavnu riječ vodi Eventim, no interesa za Entrio itekako ima.

Otvaranje firmi u Sloveniji je lakše

O slovenskoj avanturi ćemo tek govoriti. Prije samog zaključka, moramo proći kroz još jednu, malo manje lijepu i već puno puta ispričanu priču. Hrvatska je, čast izuzecima, grozno mjesto za otvaranje firme. Berislav uz strogi naglasak kako ne želi da njegove primjedbe uđu u sferu jeftinog diskreditiranja svega što se događa u Hrvatskoj, jednostavno ne može pobjeći od činjenica da je u Sloveniji otvorio firmu za 7 dana uz dva posjeta Ljubljani, dok mu je u Zagrebu za isto to trebalo, ako ćemo baš biti zločesto precizni, 12x dulje vremena. “Nažalost, situacija je nebo i zemlja tu i tamo. U Sloveniji birokrati imaju odgovore na tvoja pitanja, a ako nemaju onda znaju tko ima. Također, postupak otvaranja je bezbolan, za sve postoji digitalni pečat, a ljudi koji se time bave imaju smiješak na licu.“

Entrio

 

I dok pišem zaključak ovog teksta zaboravljam kako je uz sve ovo Entrio stigao dio svog udjela ponuditi zainteresiranim kupcima putem platforme zvane Funderbeam. Ona funkcionira uz pomoć prave male startup sile sa sjeveroistoka Europe – Estonije. Osim što toj zemlji dugujemo Skype, možemo se ugledati i na njen napredni model odnošenja prema poduzetnicima. Tako je Entrio pomoću Funderbeama na logičan i smislen način distribuirao određen broj udjela zainteresiranima, a o tome kako dobre ideje ne poznaju granice govori i činjenica kako je puno uloga stiglo iz inozemstva.

Da se vratimo na početak teksta. Prošla su vremena kada je igra o kojoj govorimo bila rezervirana samo za određenu skupinu ljudi. Dokaz brisanju starih i ustaljenih normi je Berislav Marszalek, developer s idejom i pričom, kojem je trebao mali financijski poguranac da ostvari veliki rezultat. Sada ga čeka Slovenija gdje će naići na nove izazove… ali i prilike.

80 Shares
Muziku podržava