Bogat katalog Jinxa, koji se proteže od prvijenca “Sextasy” iz 1995. na engleskom jeziku pa sve do prošlogodišnjeg hvaljenog izdanja “Pogrebi & pomiriši“, sadrži mnoštvo vrhunskih hitova.

Od “Brazila”, “Ljeta”, “Na plaži”, “Koliko suza”, “Tamo gdje je sve po mom”, preko “Na čemu si ti”, “Da smo se voljeli manje”, “Jesmo li dobro?”, “Maradona”… Niz hitova samo se reda, ali bismo i sami ipak voljeli znati koje priče se kriju iza nekih od njih.

Kao obavezno štivo pred nastup 4. svibnja u Domu sportova, Gordan Muratović poznatiji kao Coco Mosquito, kao kreativni pokretač i gitarist benda, odabrao je njemu najznačajnije pjesme Jinxa i rekao nešto više o svakoj.

1Brazil

Zagrepčanima koji su odrastali i ubijali noći u ’90-ima vjerojatno ne treba objašnjavati što je Brazil, no svima ostalima možda ipak da. Brazil je bio mali klub-splav na Savi, točnije uz Savu na livadi uz nasip… zato je i u pjesmi “nasukan plovi Brazil”. Nije baš da je to bila neka generacijska Zvečka ili Jabuka, ali znali smo i tamo navraćati, a česti su bili i spontani jam sessioni. U svakom slučaju dobro je došlo za pjesmu wannabe “brazilskog” štimunga… Kažem wannabe jer tada o brazilskoj mjuzi i nismo previše znali, u ozbiljnu brazilianu smo ipak ušli nešto kasnije.

2Tamo gdje je sve po mom

E to je već prava braziliana. Moja prva ideja je naprosto bila napisati song koji bi bio samba po ritmu i strukturi (nije samo ritam u pitanju, odlika sambe je i da ima jako dugu melodijsku rečenicu u kojoj se do refrena melodija samo razvija i nadograđuje i zapravo se ništa ne ponavlja). Tema u tekstualnom smislu se nametnula sama po sebi: samba – karneval – maske – dvoličnost – show biz… tako je to nekako išlo asocijativno. I onda naravno bijeg iz tog i takvog svijeta u neki paralelni bolji ili možda na onaj svijet. Budući da se nedugo po toj pjesmi bend i raspao, skoro da je to i bilo jedno malo ritualno samoubojstvo. U svakom slučaju kad smo se vratili, vratili smo se kao neki drugi ljudi – ipak promijenjeni.

3Na zapadu

Melodija je zapravo bila nešto starija i u mom kompjuteru je kao demo bila u poprilično različitom aranžmanu. Kad smo je krenuli s bendom raditi, spontano je skrenula u taj nekakav kaubojski film pa se onda odmah nametnula i tema teksta. Transformacija koju je većina istočne Europe prolazila ’90. i ’91. kod nas je ipak kasnila prvo zbog rata, a onda i zbog posljedica rata; tako da je ovaj naš “zapad” malo kasnio 🙂 Ali je zato sve to što je bilo u međuvremenu stalo u ovu pjesmu, u alegorijskom divljem zapadu, naravno. Dnevno politička eksplicitnost u pjesmama mi je uvijek bila banalna i, pardon my french, niži oblik.

4Strijele na horizontu

Svašta se desi iz neznanja. Prvo sam samo htio napraviti gitarski riff na otvorenom E štimu na gitari (Keith Richards), ali sve što sam pokušavao bilo je jako jako Rolling Stones dok nisam počeo lupetati bezveze i zapravo potpuno neznalački otkrio neke neobične hvatove, zadnji od njih čak začinio i uključivanjem palca u hvat (svaki gitarist će znati koliko je ovo nebulozno). Da budem skroz pošten, ni do danas ne znam što zapravo notalno sviram u toj pjesmi, ali imalo je smisla, naročito za pjesmu koja i inače govori o nevinosti, mladosti i dječjoj igri.

5Na zub su me uzeli mama

Uvijek prvo pišem melodiju, kad god sam probao obratno, uglazbiti tekst, rezultat bi bila loša i nezanimljiva melodija, Ipak, i dok još uvijek imam samo melodiju imam taj jedan stih koji kao da je pao s Marsa i za koji znam da je dobar, ali zapravo nemam pojma što znači i o čemu bi se u toj pjesmi trebalo raditi. Pa onda to odgonetam, ponekad i mjesecima. Tako je bilo i s ovom pjesmom. Jedino mi je bilo jasno da tu mora biti neka autoironija u igri. I da, muški vokal je bio poželjan, cura bi vjerojatno ipak radije pozvala tatu u pomoć. Cure su općenito pametnije za životna pitanja.