Darko Rundek. Osoba koju ne moramo previše predstavljati. Jedan od rijetkih glazbenika koji je postao mainstream glazbenik pristupom i glazbom koja je sve, ali samo ne mainstream. Jedan od rijetkih glazbenika kojeg će slušati i pobornici lakih nota i slušatelji glazbe koja trenda i oni koji bježe od trendova i svi oni između navedenih i nenavedenih kategorija. Kao takav, uvijek će mnogima biti predmet interesa, osobito kada kuha novu muziku. S njim sam popričala o novim glazbenim materijalima, a i o životu nakon prvog vala koronavirusa.

O nadolazećem albumu

U posljednje je vrijeme s Ekipom kuhao dvostruki EP “Brisani prostor” koji je najavljen singlovima “Unutarnji glas” i “Tko su svi ti ljudi”. EP se sastoji od dvije cjeline od pet pjesama, a to su prvi dio “DO” i drugi “OD”. – Brisani prostor može se vidjeti i kao prostor između kraja i novog početka. Koje su karmičke sile prošle preko njega? Može li trenutak svjesnosti novi početak podići na finiju razinu? – pojašnjava ideju koja stoji iza albuma.

Muziku podržava

Na prvom dijelu albuma “DO” Rundek je najzastupljeniji kao autor, dok je na drugom dijelu najzastupljeniji Roko Crnić. Premda je prvi dio snimljen krajem prošle godine, pjesme su pogodile atmosferu koja stoji iza ovogodišnjih zbivanja. – Izolacija je utjecala na album posredno, naknadno, neočekivano, začudno, jer se poklopila s osjećajem kojim smo ga stvarali, osjećajem da se nalazimo na prekretnici i da ne znamo točno kamo ćemo skrenuti, ni kao pojedinci ni kao društvo, ni kao planeta…– ističe Rundek. 

Drugi dio albuma snimljen je u prostoriji za probe u kući u Mikulićima. – Na “OD” je Roko imao inicijativu kao tekstopisac, a ja sam dodao svoj touch. Cijeli je proces bio baziran na suradnji svih uključenih i nastavio se na neki način na album MURA MURA, koji smo snimili s Andrejom Košavić Kurelec i izašao je prošle godine za Menart – kaže Rundek. 

Za one koji ne znaju, Ekipu čine Ana Kovačić na saksofonu, klavijaturama, gitari i bubnjevima, Igor Pavlica svira trubu i pjeva, Silvio Bočić svira bubnjeve i gitaru, Miro Mance vibrafon i udaraljke, a Roko Crnić je na basu i pjeva. Njihova sinergija pridonijela je zvuku novog albuma u kojem je Rundek, naravno, pjevao, a uz to i svirao gitare, snimao te miksao. U studiju su snimali Mario i Zvone Domazet, a za spotove je zadužen Roko. S Ekipom je Rundek započeo glazbeno istraživanje u novom pravcu, u kojem ovoga puta nije bilo Duce i Isabel. Unatoč tome što se bave vlastitim projektima, Rundek se nada kako će opet nekada surađivati jer ih smatra izuzetnim muzičarima i kreativnim suradnicima. 

Dosadašnja promocija novog albuma nije bila standardna. Darko Rundek ističe kako je u suradnji sa Sandom koristio društvene mreže, ne samo za objave koje su striktno vezane uz nove spotove i pjesme, već i za komuniciranje sadržaja vezanih uz širu sliku događaja i promjena koje se upravo zbivaju u prirodi i društvu. – Smanjivanje ili napuštanje mesa i mliječnih proizvoda iz prehrane zbog cijelog niza razloga,  smanjivanje proizvodnje smeća, odbacivanje jednokratne plastike iz kućanstva, svijest o važnosti drugih živih bića i naše povezanosti s velikom cjelinom, svijest o važnosti šuma i vode, čistog zraka i zemlje bez otrova i pesticida. To mi se čini važno i stavlja objavljivanje albuma u kontekst. Nije business as usual – objašnjava Rundek. 

Datum izlaska albuma Rundek još ne zna. Ono što zna je da album želi izbaciti čim prije, a s koncertnom promocijom će počekati dok se ne stvore idealne prilike za održavanje koncerta. – Album je djelo za sebe, a ne nužno predložak za koncerte. Nadam se da će ideja “Brisanog prostora” dati neočekivane koncertne forme – kaže Rundek te nadodaje kako mu ne nedostaju toliko koncerti pred publikom, festivalska gungula te masovni događaji s puno buke i tehnike. 

Pandemijski život

Kako je godina prošla u znaku koronavirusa, pandemijski život nametnuo se kao jedna od tema razgovora. Darko Rundek izolaciju je iskoristio za povezivanje s prirodom na Braču. – Izolacija je dobro prošla, nismo se razboljeli ni mi, niti itko u našem selu, ali smo suosjećali s ljudima koji su se borili s bolešću i umirali po svijetu – kaže Rundek koji je sa suprugom Sandom uživao u sadnji vrta i u radu na maslinika, o čemu strastveno priča.

Njemu rad na vrtu ne predstavlja samo terapiju, već i povezivanje s prirodom te podržavanje bioraznolikosti. – Proljeće je bilo šareno i vibrantno, iako se osjeća da kukaca i ptica ima svake godine sve manje. Primjećivalo se ipak da prirodi prija što ne letaju avioni i jurcaju automobili. To imanje vremena da se pažljivo povezuješ s prirodom, njenim ciklusima i promjenama, da se baviš nečim stvarnim je prednost. Ako se nešto može nazvati manom, bio je to osjećaj nemoći da šire podijelimo taj elan sa drugim ljudima i mogućnost da iz ove pauze krenemo društveno u radikalni preustroj, zajedničku kreativnu potragu za načinom života koji nije mehaničan i destruktivan  nadodaje.

Darko Rundek
foto: Sanda Hržić

Prisutnost glazbe u izolaciji nije mu se svodila isključivo na dvostruki EP “Brisani prostor”. Osim što je radio na nadolazećem albumu, bavio se i glazbom za film bosansko-slovenskog redatelja Miroslava Mandića “San Remo”. Kada ne bi radio na svojoj glazbi i na glazbi za film, slušao bi sa Sandom Leonarda Cohena te “Dalmaticu” Ansambla Dialogos ili bi prošetao glazbom na svom Deezeru ili Radiju FIP. Livestream koncerti nisu bili previše prisutni u njegovoj izolaciji jer ga nisu previše privukli.

Darko Rundek i glazbena industrija

Koronavirus možda nije nanijela težak udarac njegovom lifestyleu jer je u svojoj oazi na Braču uspio izvući ono najbolje što je mogao. Međutim, pandemija je ipak nanijela težak udarac glazbenoj sceni pa me zanimalo kako on i njegove kolege iz glazbene industrije guraju svoj posao. Darko Rundek naježio se na izraz “glazbena industrija”. – Uopće se ne osjećam kao glazbeni poduzetnik. Pojam industrije je vezan uz štancanje, mehaniziranu masovnu proizvodnju i potrošnju, a to je upravo ono što za mene glazba nije. Kolegama muzičarima fali sviranje, ali i honorari. Možda će u budućnosti morati malo diverzificirati svoju profesionalnu aktivnost… Srećom, za vrijeme izolacije se i manje trošilo. Bila je to ujedno prilika da se prestroje prioriteti – ističe.

“Trebat će još bolniji zastoj za promjene”

Rundeka možemo nazvati glazbenim aktivistom koji kroz svoju glazbu provlači i važne probleme društva pa smo intervju okončali pitanjem – hoće li svijet naučiti neke lekcije o održivosti nakon pandemije Rundek nije prepun optimizma jer smatra da su potrebni veći napori da svijet postane bolje mjesto. – Čini se da je hendlanje pandemije zauzelo sav medijski prostor i da je propuštena prilika da se zastoj iskoristi za analizu neodrživosti sistema zasnovanog na rastu jer je ova pandemija proizvod strašnog smanjivanja prostora divljeg života i načina na koji tretiramo životinje i prirodne resurse. Sad kad se mašina pokušava ponovo zahuktati na mjestu na kojem je stala, trebat će još bolniji zastoj za promjene – zaključuje ovim odgovorom Darko Rundek ovaj glazbeni/korona intervju. Malo je nedostajalo da napišem post-korona jer se koronavirus jedva detektira u našem okruženju prepunom krcatih terasa birceva.

 

1.0K Shares
Muziku podržava