Priča koja je već godinama u zraku je sad potkrijepljena pravomoćnom presudom.  Donešena je presuda kako Croatia Records nije pravilno privatizirala Jugoton, time otuđujući veliku diskografsku imovinu. Radi se o fonogramima, odnosno originalnim prvim snimkama (snimljenima prije 1993. godine) izvođača kao što su Azra, Bijelo Dugme i Novi Fosili, a upravo su ove snimke Croatia Recordsu donosile ogromnu količinu novaca.

Croatia Records ove snimke nikad nije platila, a njihova vrijednost čak nije ni procijenjena. U prijevodu, kako je potvrdio Vrhovni sud Republike Hrvatske, domaća je diskografska kuća 28 godina zarađivala na nečemu što nije u njezinom vlasništvu.

Fonoteka bivšeg Jugotona bila je izrazito bogata. U njoj se nalazi tisuće snimaka snimljenih pod okriljem ove izdavačke kuće u ogromnom vremensko razdoblje, a među njima su i prve snimke Ive Robića i snimke Azre, a o tome je gnjevan već godinama sam Johnny Štulić. U javnost je iznio tužbe protiv ove izdavačke kuće koje su se uglavnom ticale autorskih prava, ali moguće je pretpostaviti da je u istupima mislio i na privatizaciju u kojoj nikad nisu plaćeni Jugotonovi fonogrami.

Muziku podržava

Ova priča pod medijsku je lampu došla u 2015. godini kad su postojale priče da će Croatia Records kupiti američka izdavačka kuća Universal. U tom je razdoblju napravljena velika analiza tvrtke, i doista je utvrđeno da fonogrami nisu dio imovine koju je Croatia Records privatizirala.

Stav Hrvatske glazbene unije

O cijeloj se situaciji oglasio Nikša Bratoš, predsjednik Hrvatske glazbene unije koji je jedan od inicijatora priče o fonoteci, a kako govori konačno je “potvrđen stav kojeg HGU zastupa već godinama”. Bratoš govori: “ Croatia Records gotovo 30 godina ilegalno zarađuje iskorištavajući fonograme koji uopće nisu njezini. Posebno nas čudi inertnost države koja nije ništa napravila po tom pitanju, budući da je već Rješenjem iz 2016. stekla pravo (pa i obavezu) brige o fonogramima, a slijedom toga i reguliranje svih otvorenih pitanja s izvođačima u pogledu njihovih prava sadržanih u tim snimkama”. Također navodi da su se od početka prvostupanjske presude, takvi prihodi trebali uplaćivati na poseban račun do završetka spora. Croatia Records time zadnjih pet godina ne bi ostvarila nepripadajuću dobit.

Ovime je otvoreno pitanje što će biti s pravima samih izvođača čije su se snimke nelegalno koristile. Delfin Kanceljak, odvjetnica Hrvatske glazbene unije, objašnjava da su se nelegalnim korištenjem fonograma, nelegalno i koristile različite izvedbe izvođača. Također, izvođači bi trebali dobivati novac korištenjem njihovih fonograma, ovisno o tome kakve ugovore imaju s izdavačima. Osim toga, Croatia Records s izvođačima očito nema regulirane obveze kao što su to tvrdili tijekom procesa donošenja novog Zakona o autorskim pravima i izvođačkim pravima.

0 Shares
Muziku podržava