Chocolate Disaster – idealno ime za ljubav prema jazzu i čokoladi

1974

Chocolate Disaster je jazz kvartet sastavljen od studentica odsjeka za jazz Glazbene akademije u Grazu.

Kvartet čine Anna Doblhofer iz Austrije (klavir), Leonore Hollauf (kontrabas) i Anna Keller (alt saksofon) iz Njemačke, te Lada Obradović iz Hrvatske (bubanj).

Sam kvartet nježna je, slatko-gorka konstelacija na koju su utjecale tradicionalne jazz veličine. Njihov fokus je izvođenje modernih aranžmana jazz standarda glazbenih velikana u vlastitoj obradi te groovy kompozicija legendarnog Eddiea Harrisa. Hrvatska publika ih je imala priliku čuti na nedavnoj turneji gdje su nastupile u Zagrebu, Sisku, Puli, Novigradu, Valbandonu, Petrinji, Dugoj Resi i Balama.

Iza sebe imaju jedan album – “Maiden Voyage” – na kojem se nalazi sedam pjesama i radi se o poznatim jazz standardima.

O njihovom radu, dojmovima o turneji u Hrvatskoj, albumu, ali i daljnjim planovima i ambicijama doznao sam u intervjuu s bubnjarkom Ladom Obradović.

Kako ste?
Dojmovi s naše turneje nisu se ni slegli, a svaka od nas je u drugom dijelu Europe zbog novih obveza. Polako se počinjemo pripremati za novu akademsku godinu, pa bi odgovor umorno, ali sretno i zadovoljno možda bio najbliži onome kako se trenutno osjećam.Kako je došlo do formiranja Chocolate Disaster jazz kvarteta?
Sviranje u ansamblima i različitim jazz sastavima nezaobilazan je dio nastave. Da bismo je mogle uspješno pratiti počele smo zajedno vježbati vrlo brzo nakon što smo se kao studentice upoznale. Napredak je bio vidljiv i iz dana u dan sve izraženiji. Osjetile smo da se tijekom probi odlično razumijemo, da imamo iste sklonosti i interese te smo odlučile početi ozbiljnije. Čak i na akademiji su kritike bile pozitivne, profesori su bili ugodno iznenađeni i pružili su nam potporu i motivaciju da nastavimo.

Je li striktno bilo da u kvartetu moraju biti četiri djevojke ili je to slučajno tako ispalo?
Bilo je posve slučajno. Ni jedna od nas ne bi imala ništa protiv kojeg muškog člana, čak smo o tome nekoliko puta i razgovarale. Glazbenike ne dijelim na muške i ženske. Ako pronađemo nekog dečka koji bi se svakodnevno mogao nositi sa četiri djevojke oko sebe, zašto ne. Ipak, ženski jazz kvartet je rijetkost i publika je dosad isključivo pozitivno reagirala.

S obzirom da su jazz kvarteti prošarani raznim instrumentima, postoji li neki poseban razlog zašto u vašem kvartetu dominiraju piano, bas, bubnjevi i saksofon?
Ljubav prema glazbi i sličan način na koji ju doživljavamo presudni su u svemu što je dovelo do nastanka našeg kvarteta. Prepustile smo se zajedničkim svirkama, učenju, druženju i kroz sve to osjetile da skupa možemo dobro zazvučati, da motiviramo jedna drugu. Nije bilo nikakve posebne odluke o sastavu kvarteta. Bile smo tu, osjetile smo kako instrumenti koje sviramo predstavljaju dobru kombinaciju i naprosto smo zasvirale. Inače, sam sastav instrumenata u našem kvartetu u jazzu posve je uobičajen.

Muziku podržava

Čija je bila ideja za ime Chocolate Disaster?
Uz zajedničku ljubav prema jazzu otkrile smo i onu prema čokoladi, a kako su prvi pokušaji naših zajedničkih probi bili, prema našem tadašnjem mišljenju, ravni katastrofi, smatrale smo da je Chocolate Disaster idealno ime za nas. Iako smo od tada mnogo napredovale, odlučile smo zadržati ime koje će nas uvijek podsjećati na naše slatke i kaotične prve pokušaje.

Odakle ljubav prema jazzu?
Svoje prve glazbene korake vežem uz klasičnu glazbu. Sonate i etide na klaviru vrlo su brzo zamijenili rock i grunge hitovi s bendom u kojem sam se po prvi put susrela s bubnjevima. Nakon nekog vremena shvatila sam da ipak tražim nešto drugo. Počela sam istraživati i u jazzu otkrila onu nepredvidivost, slojevitost, beskrajne mogućnosti improvizacije i izazov koji je do tada za mene nepoznat svijet jazza stavio pred mene. Odmah sam shvatila da je to ono što tražim. Nikada poslije nisam posumnjala da je jazz ono čemu želim posvetiti svoj život.

S obzirom da ste studentice hvaljene i poznate glazbene akademije u Europi, kakvi su Vaši dojmovi?
Akademija je krajnje zahtjevna. Međutim, zbog ogromne ljubavi prema glazbi, rijetki su studenti kojima to zaista predstavlja problem. Tko se odluči za akademiju u Grazu i tko je nakon toga uspije upisati, rijetko odustaje jer je već put da bi se postalo studentom izuzetno naporan i težak. Naravno, o školi imam samo riječi hvale. Izuzetno sam zadovoljna pristupom, kvalitetom profesora i mogućnostima napretka koje pruža. Nažalost, dan koji traje samo 24 sata često nam se čini prekratak za sve obveze. Međutim, uz mnogo rada i ljubavi može se svladati, a glazbenicima koji nakon četiri odnosno šest godina izađu s akademije, već njeno ime otvara mnoga vrata. Izuzetno sam sretna što imam priliku raditi s kvalitetnom, pretežno američkom ekipom profesora i s glazbenicima koji predstavljaju sam vrh svjetskog jazza na čestim radionicama. Nedvojbeno je akademija u Grazu prema kvaliteti među vodećima u Europi.

Ima li neki poseban kolegij koji Vam se sviđa?
Jazz i glazbu općenito smatram jednom cjelinom, neodvojivo povezanom. Svi kolegiji koje tijekom našeg studija slušamo i polažemo pomažu da razumijemo jazz u njegovoj cjelini i potpunosti. Svaki sat svakog kolegija nosi nam nove spoznaje i znanja, nešto novo i drugačije, uči nas kako da povežemo to sa mnoštvom onoga što već znamo i na taj način polako slažemo mozaik onoga što zovemo glazba. Iako je svaki student ondje upravo zbog instrumenta koji svira, nikako ne mogu izdvojiti kolegij koji bi se po nečemu isticao. Svaki na svoj način pridonosi napretku i rastu nas kao glazbenika i svaki je samim time jednako važan i zanimljiv.

Vaša interpretacija jazz standarda stavljena je u jedno modernije ruho. Zašto ste odlučile standarde postaviti u moderniji aranžman?
Ne bih se usudila reći da je naša interpretacija u bilo kojem smislu moderna. Trenutni akademski program, a time i naš kvartet, bazira se gotovo isključivo na mainstream jazzu. Hoćemo li ili ne tek krenuti u modernijem smjeru, pokazat će vrijeme. Vjerujem kako će, kao i za sve do sada, zajedničko muziciranje odrediti put za koji ćemo se opredijeliti.

Planirate li i dalje nastaviti svoj zajednički rad u takvim aranžmanima ili se planirate okrenuti drugačijim aranžmanima?
Zajednički rad je svakako u planu, a tek slijedi dogovor o kakvim će se aranžmanima raditi. Mnogo stvari u glazbi dođe spontano, ovisno o trenutnim željama i preferencijama. Kao i svaki put, tek nam slijedi pronaći kompromis i između nas dogovoriti u kojem ćemo smjeru nastaviti. Ipak, smatram da neće biti znatne promjene.



Do sada ste objavili jedan album…

Za mlade, još neafirmirane glazbenice koje pred sobom imaju dvije turneje u Hrvatskoj i jednu u inozemstvu u razdoblju od samo nekoliko mjeseci, snimanje albuma logičan je početak. Teško da ćete dobiti angažman bez da se organizator uvjeri u vašu kvalitetu. Osim toga, smatrale smo da bismo jedan dio naše suradnje trebale zaokružiti upravo snimanjem albuma. S novom akademskom godinom, novim znanjima i iskustvima stižu i novi aranžmani, nove stvari, koncerti i projekti. Album “Maiden Voyage” prva je stepenica na putu našeg kvarteta. Ne sumnjam da će ih biti još mnogo.

Na tom albumu nalaze se i jazz standardi u vašem aranžmanu i autorske stvari?
Na albumu se nalaze isključivo jazz standardi. Album s autorskim stvarima naš je sljedeći korak.

Znači može se očekivati da na njemu težište biti na vašem autorskom radu, kreativnosti i ulaganju glazbenog znanja u njega?
Svakako će biti rezultat naše kreativnosti i ulaganja glazbenog
znanja. Aranžmani su u potpunosti naši. U budućnosti ćemo mnogo više
raditi na autorskim stvarima, međutim jazz standardi sastavni su dio
gotovo svakog jazz koncerta te svakako mislimo i mi nastaviti u tom
smjeru. Novi će album imati težište na autorskim stvarima, no nikako ne
planiramo prestati svirati i jazz standarde u aranžmanu neke od nas.

Među vašim utjecajima vrte se imena jazz veličina kao što su Bill Evans, Paul Chambers, Cannonball Adderley, Max Roach. Koji su Vama osobno još omiljeni jazz izvođači?
Uz Maxa Roacha i mnoge druge bubnjarske jazz legende poput Elvina Jonesa, Billya Higginsa i Roya Haynesa mogla bih spomenuti pijanista McCoya Tynera, vibrafoniste Garya Burtona i Bobbya Hutchersna, saksofonista Hanka Mobleya, basista Charlesa Mingusa i još popriličan broj vrhunskih glazbenika. Teško mi je izdvojiti samo nekoliko imena cijele glazbene industrije, ovo su samo pojedina od njih…

Završila je urneja po Hrvatskoj. Kakvi su dojmovi?
Turnejom smo prilično zadovoljne. S obzirom da je to bila naša prva turneja i prvo zajedničko putovanje, nismo ni slutile koliko nas toga novog čeka. Mnoštvo iznenađenja, ugodnih i neugodnih, svaki je dan činilo posebnim i drugačijim. Naravno, svaki je koncert bio jedinstven za sebe. Neka su nas mjesta i određeni organizatori ugodno iznenadili te nam neizmjerno olakšali profesionalnim pristupom, neki su bili manje spremni na suradnju. Pozitivni dojmovi ipak prevladavaju. Sve to je sastavni dio posla koji niti jedan glazbenik ne može izbjeći. Sama turneja ostala je za nas neizbrisivo iskustvo i velika škola. Na nama je da drugi put budemo spremnije na izazove koje svaka nova turneja nosi.

Gdje Vam se najviše svidjelo svirati?
Kako sam već spomenula, svaki koncert bio je poseban i nama nezaboravan. Naravno, neke smo tehnički odradile bolje, neke lošije, a nekima smo i izrazito zadovoljne. Neovisno o tome, moram izdvojiti jazz klub Damira Kukuruzovića, nikako ne iz razloga što je Sisak moj rodni grad, već zato što smatram Siscia jazz klub jednim od najkvalitetnijih u Hrvatskoj.

Naravno, osim jazz kluba, posebno mi je iznenađenje priredio i moj prvi profesor bubnjeva Robert Jambrušić, koji je posve nenajavljeno došao i nevjerojatno me razveselio. Kao i u svakom poslu, nekim ljudima ste posebno i doživotno zahvalni na pruženoj ruci na prilično trnovitom putu do cilja. Robert Jambrušić i Damir Kukuruzović su uz Boška Petrovića svakako najvažniji od njih te mi je ovaj koncert bio posebno drag. Neki drugi možda su bili tehnički i glazbeno uspješniji, no to nije uvijek odlučujući faktor.

Je li reakcije publike jednake kao i reakcije izvan granica Hrvatske?
Nažalost nisu. Jako mi je žao što je tako, ali smatram da kultura jazza u Hrvatskoj, osim nekoliko iznimaka, nikako nije na europskoj ni svjetskoj razini. Postoje ljudi, neke od njih sam već spomenula, koje smatram nevjerojatno zaslužnim za to što kulturu jazza nastoje održati, približiti onim zemljama gdje se jazz mnogo više cijeni, te potaknuti mlade ljude da se više bave glazbom.

Uz nekoliko izvrsnih jazz seminara i ljetnih škola, u Hrvatskoj mladi i nemaju mnogo mogućnosti bavljenja jazzom. Prije nekoliko godina i sama sam morala otići izvan granica Hrvatske jer ovdje nisam imala nikakve mogućnosti školovanja. Smatram da u Hrvatskoj postoje značajni jazz glazbenici svjetske kvalitete, no usprkos tome zanimanje publike za tu vrstu glazbe je kvantitativno skromno. No, iako malobrojni, poklonici jazza u Hrvatskoj iznimno su topla, zapravo sjajna publika, zahtjevna, ali istovremeno i motivirajuća.

Na vašoj turneji svirali ste i po klubovima i imali koncerte na otvorenom kao što je bio onaj u Areni u Puli. Šta vam više odgovara za nastup?
Smatram da je razlika u sviranju na otvorenom ili u zatvorenom prostoru posve irelevantna. Naravno, koncert u pulskoj Areni poseban je doživljaj svakom glazbeniku, pa naravno i nama, ali ni konoba Kamene priče u Balama ili prekrasni Pepenero & Pepebianco u Novigradu ni najmanje ne zaostaju. Ne bih se mogla odlučiti što mi više odgovara.

Nova turneja po Hrvatskoj?
Turneja po Hrvatskoj u planu je već u rujnu. Međutim, ovaj put ćemo se više bazirati na Zagreb i Dalmaciju.

Ostali planovi?
Odmah nakon turneje u rujnu počinje nova akademska godina. Studij na našoj akademiji nevjerojatno je zahtjevan te traži cjelodnevni angažman od listopada do srpnja. Očekuje nas mnogo novih obveza. U listopadu planiramo turneju u Njemačkoj, a nakon toga se vraćamo u studio zbog rada na novom albumu. Sljedećeg ljeta planiramo ponoviti turneju po Jadranu. Ponuda i planova zaista ne nedostaje. Naravno, mnogo je termina još otvoreno te ćemo svaku novu ponudu uzeti u obzir. Najkraće rečeno, planovi su svirati, učiti, stjecati iskustva, i opet svirati.

0 Shares
Muziku podržava