Anat Cohen: “Brazilsku glazbu moraš voljeti”

1637

Anat Cohen, izraelska sopran, alt i tenor saksofonistica, klarinetistica, flautistica i skladateljica koja živi i djeluje u SAD-u, 27. će svibnja nastupiti na drugom koncertu Avantgarde Jazz Festivala.

Anat Cohen klarinet je počela svirati kao 12-godišnjakinja, a kao 16-godišnjakinja odlučila je život posvetiti jazzu. Nakon što je svirala u big bandu izraelskoga ratnog zrakoplovstva, jazz vještine usvajala je na najprestižnijoj svjetskoj jazz školi, Berklee College of Music.

Dolaskom u New York 1999., počela se izražavati i u drugim glazbenim stilovima: klezmeru i dixielandu te brazilskoj, kolumbijskoj i venecuelanskoj glazbi. Upoznala se i s tradicijom jazza proučavajući i svirajući glazbu Louisa Armstronga, Sidneya Becheta, Bixa Beiderbeckea i Jellya Rolla Mortona. Svirala je s poznatim jazz glazbenicima poput Flipa Phillipsa, Buckya Pizzarellija, Rubya Braffa i Louisa Hayesa.

Članica je nekoliko newyorških međunarodnih skupina, sa svojom braćom – saksofonistom Yuvalom i trubačem Avishaiem Cohenom – djeluje u triju The 3 Cohens, te svira s Diva Jazz Orchestrom uz koji je ostvarila suradnje s legendarnim jazzistima Nancy Wilson, Daveom Brubeckom, Slideom Hamptonom i Diane Schuur. Kao gošća nastupala je s brojnim orkestrima, primjerice s Lincoln Center Jazz Orchestrom Wyntona Marsalisa, The New York Pops orkestrom ili The Binghamton Philharmonic Orchestrom.

Dobitnica prestižnih nagrada, Anat Cohen vodi i vlastite skupine. U Rovinju će nastupiti sa svojim stalnim suradnicima: pijanistom Jasonom Lindnerom, kontrabasistom Danielom Freedmanom i bubnjarom Josephom Martinom.

Kako ste odlučili postati profesionalnom glazbenicom?
Nisam odlučivala. Život je odlučio za mene.

Muziku podržava

Što sviranje u Diva Jazz Orchestru znači za vašu karijeru?
Sjajno je svirati s big bandom sastavljenim isključivo od žena posvećenih glazbi. Tijekom nastupa jedna drugoj pružamo podršku. Među ženama ima dosta profesionalnih glazbenica. Žene iz ovog orkestra bolje čitaju note od glazbenika iz bilo kojeg drugog orkestra s kojim sam surađivala. S njima učim i o odnosu što ga umjetnici moraju ostvarivati s publikom. Valja biti zahvalan publici. Publika na koncerte dolazi zbog umjetnika, a umjetnici zbog publike. To je razmjena – uzajamno uvažavanje umjetnika i publike.

Koliko je za mlada glazbenika važno osjetiti sviranje u big bandu?
Svirajući u big bandu, jazzisti uče o raznim stilovima, swinganju, artikulaciji, zvuku, intonaciji, pratnji vodećih svirača, elementima koje svaki glazbenik mora svladati, bez obzira svira li u orkestru ili maloj grupi. Jazzist, klasičar ili bilo koji drugi glazbenik koji svira u orkestru mora naučiti kako svirati unutar sekcije, upoznati stilove nastale kroz razna razdoblja, nastojati usavršiti sviranje svog glazbala i slijediti dirigenta.

Svirate li u sekciji s drugim glazbenicima, tu nema prostora za ego. Predivno je biti dijelom velike skupine i s njom zajedno kreirati glazbu. Kad uspijemo postići odličan zvuk i interpretaciju, to je nešto najljepše na svijetu.

Koliko vam je formalno školovanje pomoglo u glazbenom razvoju?
Pomoglo mi je u smislu poštivanja i razumijevanja različitosti u glazbenom svijetu. Morala sam susresti se s različitim glazbenim elementima, pa i onima koji nisu moj izbor, poput filmske glazbe i skladanja. Spoznala sam zašto se neke osobe žele usredotočiti na različite aspekte glazbenog posla. Kao izvođač, provela sam mnogo vremena svirajući s različitim glazbenicima.

Surađujući s instrumentalistima koji su studirali glazbu, mogu komunicirati određenim glazbenim jezikom. Osjećamo određeno razumijevanje ili čak izravnu povezanost, što olakšava ostvarenje konačnog rezultata ili glazbenih težnji. To ne znači da se glazbenik mora školovati da bi mogao stvarati glazbu. Mnogo je različitih načina kako biti glazbenikom. Jednom kad netko odluči prestati s tim poslom ili provoditi manje vremena nastupajući, važno je da razumije kako biti učitelj i svoju strast prenositi drugima. Pri tome pomaže ako je i on bio student.

Što je važno za usvajanje te vještine?
Najvažnije je da vaš način dolazi iz vaše nutrine, da ga volite i da osjećate strast prema njemu. Dobro je ako glazbenici tijekom cijele karijere mogu zadržati strast i zapamtiti razlog zbog kojeg su odlučili baviti se glazbom.

Što ste naučili na Visokoj glazbenoj školi Berklee?
Tamo sam mnogo toga naučila. Pohađala sam satove improvizacije, sviranja s ansamblom, filmske glazbe, skladanja, teoriju klasične glazbe, kontrapunkt, modalnu harmoniju, vježbe sluha, solfeđo, Mingusovu glazbu, povijest zapadne civilizacije, anatomiju i psihologiju. Bilo je to sjajno iskustvo koje mi je proširilo vidike.

Jeste li tijekom školovanja imali priliku nastupati s drugim glazbenicima?
Osjećam da sam tijekom školovanja u Bostonu mnogo napredovala. Upoznala sam mnogo glazbenika iz cijeloga svijeta, od kojih su neki postali moji prijatelji. Zajedno smo sudjelovali u uzbudljivoj kulturnoj razmjeni. Glazbenici s kojima sam bila na školovanju bili su mi poput obitelji, što se najbolje osjetilo kad sam se iz Bostona preselila u New York, gdje sam nastavila suradnju sa članovima ‘obitelji’, a iskustva koja smo tamo stjecali još uvijek su bila živa.

Kako svoja iskustva prenosite mladim glazbenicima?
Govorim o tome kako je biti članom skupine. To je za mene važan element u glazbi. Osobni i glazbeni odnosi vrlo su slični. Glazbenik bi morao imati otvorene poglede – mora znati prihvatiti, cijeniti druge, biti ljubazan i komunicirati s drugima. Također govorim o pojedinostima, primjerice swingu, world musicu, improvizaciji i mojim iskustvima sa svim tim temama.

U kojim situacijama volite svirati saksofon, a u kojima klarinet?
To ovisi o glazbi, u kojem stilu sviramo, o rasponu melodije, koja glazbala sviraju drugi članovi skupine i koliko glasno sviraju. Melodija igra značajnu ulogu u mom izboru glazbala.

Zašto u zadnje vrijeme želite više svirati klarinet, glazbalo koje je, u usporedbi sa saksofonom, u jazzu zapostavljeno?
To je kao da je klarinet odabrao mene. Ali, s veseljem sam se predala. Klarinet sam svirala prije saksofona i ostvarila sam snažnu povezanost s tim glazbalom. To nije stalno stanje. Željela bih ponovno više svirati saksofon, ali to ovisi o glazbi koju ću svirati. Trenutno je klarinet dominantniji.

Zašto na albumu “Poetica” svirate samo klarinet?
Budući da sam u to doba željela više svirati klarinet, odlučila sam snimiti album na kojem ću svirati samo klarinet. Do tada sam bila usredotočena na tenor saksofon.

Svirate li bas klarinet na koncertima?
Trebam nabaviti bolji kovčeg za bas klarinet. Ne mogu putovati s njim. Dosad nisam ozbiljnije razmišljala o tome. Uvijek sa sobom nosim tenor saksofon i klarinet, a danas je jako teško putovati s mnogo glazbala, posebice zrakoplovom. Kad putujem, ne mogu sa sobom nositi sva glazbala, ali kad sviram u gradu, ponekad sa sobom ponesem tri ili četiri glazbala.

Zašto ste odlučili udružiti jazz kvartet i gudački kvartet i koje ste zamisli željeli ostvariti s tom kombinacijom?
Sjajnom basistu i skladatelju Omeru Avitalu spomenula sam da sam odlučila snimiti album na kojem ću svirati samo klarinet. On mi je rekao da namjerava više pisati glazbu za gudače, a možda i za klarinet i gudače te violu. Tako smo ostvarili suradnju na snimanju albuma “Poetica” za koji je Omer napisao većinu predivnih gudačkih aranžmana, kao i aranžmane za dvije izraelske pjesme.

Bila sam ushićena jer sam se vratila korijenima. Stasala sam u Izraelu – kao mlada učenica klarineta, i to na polju klasične glazbe. Jako sam sretna načinom na koji smo ostvarili album.

Zašto obožavate brazilsku glazbu?
Jednostavno, predivna je. Ne možeš je ne voljeti. Jesi li ikad upoznao nekoga tko ne voli brazilsku glazbu?

Kako choro glazba odražava vaš karakter?
Svirajući je, posvećujem se melodijama koje volim. Izvodim ih na način koji volim, posebice kad sviram s Choro Ensembleom jer svi živimo u New Yorku. Donosimo različite utjecaje u naš glazbeni svijet. Odlično se osjećam svirajući klarinet u tom kontekstu jer on ima vrlo širok raspon i s njim mogu svirati melodije u visokom registru.

Mogu improvizirati nadopunjujući se na ono što odsvira netko drugi. Mogu svirati u kontrapunktu sa sedmerožičanom gitarom i neprestano improvizirati uz neke od mojih najomiljenijih ritmova. Choro glazba omogućuje sve to.

(Preuzeto iz Novog lista od 22. svibnja 2011.)

0 Shares
Muziku podržava