Laura Marling
A Creature I Don't Know
Datum izdanja: 09.09.2011.
Izdavač: Virgin / Dallas Records
Žanr: Folk-Rock
Naša ocjena:
Popis pjesama:
Zrelost, odmak i uravnoteženost ‘apolonskog i dionizijskog’, kratko rečeno.
Kvaliteta pojedinačnog glazbenog stvaralaštva ne očituje se nužno kroz
‘progresivni rast’, no usporedbe između dva recentna albuma Laure
Marling, “I Speak Because I Can” iz 2010. godine i aktualno izdanje “A
Creature I Don’t Know“, neizbježne su, a razlike, dakako, uočljive. Tu
progresiju ipak vrijedi shvatiti figurativno.
Doza odvažnosti izvire iz dvosmislenosti, kaleidoskopa nagađanja i interpretacija. Ne želi pritom zatomiti nesigurnost, iskušenje, bijes ili krivnju, dapače, ta se iskustva upravo ističu i propituju (primjerice, na trenutak u vidu melankolične rezignacije, a u drugom času kao furiozno zavođenje). Sadržajna razina cjelokupnog albuma zapravo zadobiva nove dimenzije metaforičnosti, simbolike i autoreferencijalnosti.
Bujice intimnih osjećaja uvelike dominiraju sadržajem, ali “A Creature I Don’t Know” nije skup osobnih ispovijesti. Osobna zamjenica Ja okuplja i muzu i Sofiju i zvijer i Lauru Marling i majku i žene iz Salinasa: plejadu likova osmišljenih na temelju književnih predložaka, glazbenih melodija, svakodnevnih susreta, bestijarija, fantazmi, nagona, emocija, itd.
Transformacije (praćene efektom dramatičnosti) i igra suprotnosti osnovni su strukturalni elementi uočljivi istovremeno na instrumentalnoj i na tekstualnoj razini (primjerice, izmjene mračnog sadržaja s razigranom melodijom ili gromoglasni nagovještaj erupcije uzbuđenja).
No ako uspoređujemo “A Creature I Don’t Know” s “I Speak Because I Can“, zaključujemo kako se ovdje s više stvaralačke zrelosti ulazi u pjesničko oblikovanje raznovrsnih motiva (ljubav, bol, nasilje, bijes, obitelj, žudnja, seksualnost, izdaja, suosjećanje, sloboda, utjeha, traganje za identitetom, spoznaja, mudrost, itd.).
Glazbeno nedorečena “The Muse” (umjerenog country-folk ritma s rezerviranim naznakama soft jazza) otvara “A Creature I Don’t Know”. Neočekivana, ali izuzetno ugodna zvukovna distorzija slijedi s drskom, aluzivnom i dinamičnom rock okosnicom albuma: “The Best” (žestoki odgovor skladbi “Devil’s Spoke” s prethodnog izdanja).
Uznemirujuće jeziva atmosfera sljedeće skladbe “Night After Night” donosi dirljiv dijalog akustične gitare i djelomice prigušenog vokala Laure Marling. Iz pozadine “Rest in The Bed“, pak, dopiru melodije “Alpha Shallows” i “Hope In The Air” s albuma “I Speak Because I Can“. S druge strane, dvije zaključne skladbe “Sophia” i “All My Rage” uvelike svjedoče o širini umjetničkih sposobnosti ove mlade autorice.