Životno sjetna melodija

    3510

    Soundtrack

    The Curious Case of Benjamin Button

    Soundtrack

    Datum izdanja: 16.12.2008.

    Izdavač: Concord Records

    Žanr: Klasika

    Naša ocjena:

    Popis pjesama:

    1. Postcards
    2. Mr. Gateau
    3. Meeting Daisy
    4. A New Life
    5. Love In Murmansk
    6. Meeting Again
    7. Mr. Button
    8. Little Man
    9. Alone At Night
    10. It Was Nice To Have Met You
    11. Children’s Games
    12. Submarine Attack
    13. The Hummingbird
    14. Sunrise On Lake Pontchartrain
    15. Daisy’s Ballet Career
    16. The Accident 2:41
    17. Stay Out Of My Life
    18. Nothing Lasts
    19. Some Things You Never Forget
    20. Growing Younger
    21. Dying Away
    22. Love Returns
    23. Benjamin And Daisy
    1. My Name Is Benjamin – Benjamin
    2. We Shall Walk Through The Streets Of The City – Doc Paulin’s Marching Band
    3. Some Days I Feel Different – Queenie & Benjamin Button
    4. Ostrich Walk – Frank Trumbauer And His Orchestra feat. Bix Beiderbecke
    5. How Old Are You? – Benjamin Button & The Preacher
    6. That’s How Rhythm Was Born – The Boswell Sisters
    7. When Was The Last Time You Had A Woman? – Benjamin Button & Captain Mike
    8. Freight Train Blues – Billie & DeDe Pierce
    9. Basin Street Blues – Preservation Hall Jazz Band
    10. Thanksgiving, 1930 – Benjamin Button
    11. If I Could Be With You (One Hour Tonight) – Louis Armstrong
    12. What’s Your Secret? – Captain Mike & Benjamin Button
    13. Chanson Sur Staline – Choeur De La Cathedrale De La Rue Daru, Paris XVII
    14. A Date Which Will Live In Infamy… – Franklin Delano Roosevelt, 1941
    15. Arabeske For Piano In C Major Op. 18
    16. Coming Home – Benjamin Button
    17. Out Of Nowhere – Sidney Bechet
    18. Dear Old Southland – Louis Armstrong
    19. Defined By Opportunities – Benjamin Button
    20. Skokiaan – Pérez Prado & His Orchestra
    21. Things Were Becoming Different For Me… – Benjamin Button
    22. My Prayer – The Platters
    23. Bethena (A Concert Waltz) – Scott Joplin (Randy Kerber)

    Dvostruki soundtrack “The Curious Case of Benjamin Button” francuskog skladatelja Alexandrea Desplata, jedan je od najrafiniranijih i filigranski izrađenih zapisa filmske glazbe, posebice zbog činjenice da se radi o dvostrukoj kompilaciji međusobno komplementarnih, ali harmoničnih skladbi koje Fincherovom djelu služe kao svojevrstan kostur, vezivno tkivo, ali i kompas.

    Obilježen bajkovito-tajanstvenim skladbama, ovaj soundtrack ni na tren ne postaje tipičan glazbeni zapis s monotonim ili dosadnim dionicama.

    Instrumentalni dio započet je sugestivno-metaforičnom skladbom “Postcards“, svojevrsnom glazbenom temom filma koja određuje tajanstveno-bajkoviti karakter cjelokupne glazbene pozadine, ali bez tračka pretencioznosti i dominacije, postavlja se kao lajtmotiv na trenutke, dok je većinom krucijalan dio filma.

    Desplat se svakom skladbom stručno poigravao dajući im elemente prepoznatljivosti, ali ne i ponavljanja, odnosno varijacije, već se spomenuta prepoznatljivost očituje u cjelokupnom dojmu i atmosferi – izmjena napetosti, neizvjesnosti i iščekivanja, kao primjerice u “Mr. Gateau“.

    Muziku podržava

    Fascinantno je kako je orkestar odigrao odlučujuću ulogu kada se radi o povezivanju filmskoga tkiva, pa tako skladbom “Meeting Daisy” upravo upoznavanju mladoga starca i djevojke pridaje element začudnosti iliti odstranjenja; dah nečeg novog i neiskušanog.

    Svakako je zanimljiva “Love In Murmansk” koja odiše svojevrsnom samosviješću i dozom samodopadnosti, dakako, atribuiranih mladome Benjaminu koji u tom dijelu filma otkriva čari prve ljubavi, a osjetno je i iz same skladbe da se radi o kontradiktornim osjećajima koji se javljaju po prvi put. No, staloženost i melodioznost drugog dijela određenog cimbalom i pianom skladbu čini jednim od najljepših motiva filma, ali i kompilacije.

    Očekivano je da soundtrack izvan konteksta, odnosno pripadajuće mu slike teško funkcionira u slučaju kada se radi o originalno skladanoj glazbi, no Desplatove kompozicije sasvim su drukčijeg karaktera zbog svoje organičke naravi; one se razvijaju ovisno o temi i variraju od staloženih dionica ravne melodijske linije do turbulentnih dijelova obilježenih nervozom i kompeticijom suprotstavljenih instrumenata koji agresivno izmjenjuju crescenda i decrescenda.

    Alone At Night” najemotivnija je skladba cjelokupnoga opusa u kojoj se tjeskoba uzrokovana životnom dominacijom naprosto nožem može rezati u početku, ali se potom razvija uz pomoć gudačkih i puhaćih instrumenata u jednu, ponovno, staloženu baladu koja je najbolji opis Benjaminova unutarnjeg nemira i nesklada sa životnim skladom.

    Sa “Submarine Attack” skladatelj otvara novu instrumentalnu fazu, istovremeno s Fincherom u samome filmu kada Benjamin gubi dječačku nevinost i postaje muškarcem.

    I dok je prvi dio opusa, ujedno i originalno skladan, posvećen Benjaminovom pomlađivanju i retrogradnom razvijanju njegova karaktera, drugi je dio posvećen prvenstveno mjestu radnje – New Orleansu; južnjačkome gradu koji je iznjedrio najveće rasne razlike, ali i najveće crnačke glazbene legende poput Scotta Jolina i Louisa Armstronga.

    Naposljetku, New Orleans je na obalama svoje rijeke Mississippi izbacio ragtime koji se na njenim dokovima transformirao u jazz. Stoga je drugi dio neupitan hommage saksofonu, istaknut u “Ostrich Walk” ili “That’s How The Rythm Was Born“, proto-jazz pjesmama.

    Odličan je Desplatov rafiniran i zahtjevan ukus jer dosljedno i kronološki točno prati razvoj Benjamina s glazbom u dotičnom trenutka njegova života.

    Zanimljivi su dijaloški intermezzi izvučeni iz filma koji naracijom pokušavaju odrediti kontekst u kojem se određena pjesma pojavljuje, pa je stoga zanimljivo kako se blues pjesma “Freight Train Blues” u glavi slušatelja ne bi mogla povezati s bordelom, no u Benjaminovo slučaju bila je to skladba koja je pratila njegovo prvo seksualno iskustvo i, potom, njegovu neutaživu glad za njime.

    Neizostavan je hrapavi glas legendarnog Louisa Armstronga u “If I Could Be With You (One Hour Tonight)“, odnosno njegovo umijeće sviranja trube u instrumentalnoj himni jugu “If I Could Be With You“.

    Svakako je i dragocjen doprinos “Chanson Sur Staline” mješovitoga zbora KP Francuske, koji je vrlo lako zamijeniti za domoljubne (davorije) zbora Crvene armije. Dakako, radi se o tipičnoj partizanskoj pjesmi, slaveći narodne pobjede u vrijeme drugog ‘totalnog rata’.

    Zanimljivo je kako se kronološki i tematski glazba na dva diska savršeno međusobno reflektira, čineći zrcalnu sliku jedna druge. Ovu zbornu pjesmu slijedi kratak fragment originalnog radijskoga zapisa Franklina Delana Roosevelta koji govori o japanskom napadu na Pearl Harbor u prosincu 1941.

    Desplat je svoje poznavanje klasičnoga opusa odlučio iskoristiti ubacivanjem Schumannove “Arabeske za piano u C Duru, stavak 18“, sasvim različite od prethodne ruske zborne i sljedećeg soul instrumentala “Out Of Nowhere“.

    Kako je drugi dio svojevrstan glazbeni presjek gotovo pola stoljeća, očekivano bi bilo nešto više glazbe nakon ’50-ih godina 20. stoljeća, no nema ništa osim simpatične “Skokiaan“, skladbe afričkog porijekla koju predvode saksofon i truba te romantične “My Prayer” u izvedbi legendarnih The Plattersa, benda koji je obilježio ranu eru rock’n’rolla.

    Naposljetku, kompilacija je zaokružena fantastičnom melankoličnom piano skladbom Scotta JoplinaBethena – A Concert Waltz“, doduše prema izvedbi akreditiranoj Randyu Kerberu. No, skladba koja potječe iz 1905. ni po čemu ne odgovara završetku kompilacije, a kontekstualno ni samome filmu koji počinje sa završetkom Prvog svjetskog rata 1918. godine.

    U dvostrukom ‘pakiranju’ Desplat je uspio stvoriti jedan mali glazbeni svemir obilježen harmonijom osjećaja i naoko nespojive glazbe, obavijen orkestrom instrumenata koji bi mu nakon “Kraljice”, “Djevojke s bisernom naušnicom” ili “Casanove” lako mogle osigurati zlatni kipić.

    Uz svježu i uzbudljivu originalnu glazbu, skladatelj je uspio sintetizirati razvoj popularne glazbe 20. stoljeća, stavljajući naglasak na domovinu i prapočetke jazza, soula i, samim time, rock’n’rolla – New Orleans. Inventivno, uzbudljivo, sjetno i životno, kao i sam film.

    Muziku podržava