Želim kreirati glazbu uz koju se leti

    1379

    Gonzalo Rubalcaba

    Avatar

    Datum izdanja: 04.08.2008.

    Izdavač: Blue Note / Dallas Records

    Žanr: Jazz

    Naša ocjena:

    Popis pjesama:

    1. Looking in Retrospective
    2. This is it
    3. Aspiring to Normalcy
    4. Peace
    5. Hip Side
    6. Infantil (Dedicated to John McLaughlin)
    7. Preludio Corto No.2 for Piano (Tu Amor Era Falso)

    Dobitnik brojnih priznanja i nagrada čiji su CD-ovi proglašavani najboljim jazz albumima, klasično obrazovani kubanski glazbenik Gonzalo Rubalcaba, koji je karijeru ostvario u SAD-u, jedan je od najznačajnijih jazz klavirista mlađeg naraštaja.

    Hrvatska ga je publika upoznala 2005. kad je u Maloj dvorani Lisinski nastupio u Jazz ciklusu Jazz kluba Zagreb HDS-a i KD Lisinski.

    Tim je nastupom pokazao da je, nakon brojnih samostalnih albuma i suradnja s najvećim zvijezdama jazza ostvario punu glazbenu zrelost. U Zagrebu je nastupio sa svojim New Cuban Quartetom što su ga uz njega sačinjavali kubanski glazbenici koji žive i djeluju u SAD-u: sopran, alt i tenor saksofonist Luis Felipe Lamoglia, bas gitarist Jose Armando Gola i bubnjar Ignacio Berroa.

    No, nedugo nakon zagrebačkog koncerta Rubalcaba je u potpunosti izmijenio sastav. Iako zahvaljujući suradnji s glasovitim jazzistima poput Dizzya Gillespiea, Rona Cartera, Charliea Hadena, Paula Motiana ili Jacka DeJohnettea može birati najpoznatije suradnike, Rubalcaba je u skupinu odlučio pozvati manje poznate, mlade glazbenike koji djeluju na neweyorškoj jazz sceni, ali s kojima može kontinuirano razvijati svoje glazbene zamisli.

    Muziku podržava

    S novom je postavom prije godinu dana poduzeo trotjednu turneju nakon koje je u newyorškom studiju Avatar snimio istoimeni album. To je trinaesti kompakt disk što ga je objavio za tvrtku Blue Note koju su kritičari i čitatelji uglednog časopisa Down Beat i prošle godine proglasili najuspješnijom na polju jazza.

    U njegovu su kvintetu na tom snimanju sudjelovali alt, sopran i tenor saksofonist i udaraljkaš Yosvany Terry, trubač i krillničar Mike Rodriguez kontrabasist Matt Brewer i bubnjar Marcus Gilmore, unuk legendarnog jazz bubnjara Roya Haynesa. U ovim je glazbenicima pronašao suradnike s kojima uspijeva svirati bez razmišljanja, uživati u svirci i spontano komunicirati.

    U razgovoru što smo ga vodili prigodom njegova nastupa u Ljubljani Rubalcaba je o tome rekao: “Tome težimo svaki put kad se penjemo na pozornicu. Želim kreirati umjetnost, glazbu koja će donijeti radost, uz koju se može poletjeti. Najvažnije je odabrati glazbenike koji doista razumiju što želiš postići svojom glazbom, što je svrha tvoje glazbe, a za koje ujedno ne trebaš brinuti mogu li to odsvirati korektno.”

    Iako se radi o kvintetu karakterističnom za bebop pristup njegove izvedbe donose suvremeniji jazz pristup. Spoj je to postbopa s ozbiljnom glazbom i afro-kubanskim ritmovima. Odsvirane su u raznim tempima i raznolikog su karaktera iako se kroz većinu izvedbi provlači liričan ugođaja. Svirajući uigrano, opušteno i nekonvencionalno predstavili su se homogenom skupinom, uz uvjerljive improvizacije članova kvarteta.

    Iako je klavirski virtuoz i cijenjen skladatelj Rubalcaba nije opterećen egom. Pažnju posvećuje kolektivnim izvedbama, te osebujnom, suptilnom i introspektivnom pristupu kroz koji se poigrava jazzom, kubanskom glazbom i klasikom, a članove skupine potiče na skladanje.

    Naime, Rubalcaba je producirao album i priredio aranžmane za sve skladbe od kojih je tek jedna iz njegova pera, “Infantil” posvećena slavnom svestranom gitaristu Johnu McLaughlinu, te jedan standard, “Peace” Horacea Silvera. Većina ostalih skladateljski su pokušaji članova skupine, tri Terryeve i jedna Brewerova skladba.

    Album zaključuje izvedba skladbe “Preludio Corto No.2 for Piano (Tu Amor Era Falso)” Alejandra Garcie Caturle, kubanskog skladatelja suvremene ozbiljne glazbe koji je djelovao u prvoj polovici dvadesetog stoljeća.

    Rubalcaba je o svojoj ljubavi prema raznim glazbenim žanrovima, posebice prema klasičnoj glazbi, rekao: “Dolazim iz obitelji koja nije bila potpuno u jazzu. U njoj se slušala uglavnom popularna glazba, posebice kubanska tradicionalna glazba. To je razlog zašto sam ostvario snažnu povezanost s drugim glazbenim žanrovima, uključujući i klasičnu glazbu. Na Kubi se učenje klavira odnosi jedino na klasičnu glazbu. Pohađao sam glazbenu školu i obrazovao se kao klavirist klasične glazbe, ali i udaraljkaš. Na havanskom sam institutu za umjetnost studirao udaraljke i klavir, ali također i skladanje.

    Neprestano vježbam klasičnu glazbu i cijelo sam vrijeme u dodiru s njom, ali ne održavam koncerte kao klavirist klasične glazbe. No, uskoro namjeravam nastupiti s izvedbama djela za klavir suvremenih kubanskih skladatelja. Bit će to moj prvi javni nastup s izvedbama takve glazbe.”

    Jedan od tih skladatelja je i Caturla iako na ovom albumu Rubalcaba njegovu skladbu izvodi u jazzističkom aranžmanu, u skladu s ostalima na albumu, ali bez improvizacija.

    Davor Hrvoj (Preuzeto iz Novog lista od 16. ožujka 2008.)
    (Foto: Davor Hrvoj)

    Muziku podržava