Zajedničke snimke dvojice velikana

    808

    Thelonious Monk with John Coltrane

    The Complete 1957 Riverside Recordings

    Datum izdanja: 27.06.2006.

    Izdavač: Riverside / Aquarius Records

    Žanr: Jazz

    Naša ocjena:

    Popis pjesama:

    1. Monk’s Mood (false start)
    2. Monk’s Mood
    3. Crepuscule With Nellie
    4. Crepuscule With Nellie (take 2)
    5. Crepuscule With Nellie (breakdown)
    6. Blues For Tomorrow (forst streo release)
    7. Crepuscule With Nellie (edited: re-takes 4 & 5)
    8. Crepuscule With Nellie (edited: te-take 6)
    9. Off Minor (take 4)
    10. Off Minor (take 5)
    1. Abide With Me (take 1)
    2. Abide With Me
    3. Epistrophy (short version)
    4. Epistrophy
    5. Well, You Needn’t (opening)
    6. Well, You Needn’t
    7. Ruby, My Dear (with Coleman Hawkins)
    8. Ruby, My Dear (with John Coltrane)
    9. Nutty
    10. Trinkle, Tinkle

    Nakon prošlogodišnjeg objavljivanja kompakt diska “Thelonius Monk Quartet With John Coltrane – At Carnegie Hall”, koji donosi novootkrivenu povijesnu snimku, a proglašen je jednim od najboljih izdanja jazza, ponovno je porastao interes za snimke što su ih dvojica velikana jazza, klavirist Thelonious Monk i saksofonist John Coltrane, ostvarili tijekom relativno kratke suradnje 1957.

    Taj, ali i nekoliko albuma tvrtke Riverside na kojima su objavljene njihove zajedničke snimke, od iznimnog su umjetničkog, ali i dokumentarnog značaja, između ostalog i zato jer je za njima ostalo snimljeno vrlo malo glazbe, a ona je najviše estetske razine.

    Zato je veliku pažnju pobudilo objavljivanje dvostrukog kompakt diska na kojem su objedinjene sve snimke, uključujući i sve alternativne verzije, što su ih ostvarili tijekom gotovo polugodišnje suradnje 1957. i objavili na nekoliko albuma.

    Izvorno su u cijelosti objavljene na albumima “Thelonious Monk With John Coltrane” i “Monk’s Music”, a tek je jedna izvedba na albumu “Thelonious Himself”, dok dvije izvedbe do sada nisu bile objavljene. One snimljene travnja te godine ostvarene su u triju: Monk, Coltrane i kontrabasist Wilbur Ware, one iz svibnja u septetu s pridruženim trubačem Rayjom Copelandom, alt saksofonistom Gigijem Gryceom, tenor saksofonistom Colemanom Hawkinsom i bubnjarom Artom Blakeyem, a one iz srpnja u kvartetu: Monk, Coltrane, Ware i bubnjar Shadow Wilson.

    Muziku podržava

    Iako je Coltrane naveden kao ravnopravan suradnik, on je u ovom slučaju bio ipak sideman koji se prilagodio Monku, aranžeru i kreatoru zvuka i pristupa, vlastita glazbena svijeta. Osim dva standarda, Monk je autor svih ostalih skladbi koje su postale legendarnima: “Monk’s Mood”, “Crepuscule With Nellie”, “Off Minor”, “Epistrophy”, “Well, You Needn’t”, “Ruby, My Dear”, “Nutty” i “Trinkle, Tinkle”.

    Monk je u tom razdoblju doživljavao prekretnicu u svojoj karijeri. Bio je cijenjen od kritičara i užeg kruga ljubitelja jazza koji su ga proglašavali genijem, ali nedovoljno poznat široj publici. No, u to vrijeme mu je vraćena dozvola za nastupanje u klubovima, koja mu je šest godina prije bila oduzeta zbog navodnog posjedovanja droge, te je ponovno počeo nastupati, posebice s Coltraneom s kojim je najprije vježbao u svojem stanu, a poslije nastupao u njujorškom Five Spot Cafeu.

    Upravo na tim nastupima došlo je do erupcije nove energije i kreativne snage koja je Monku donijela status jednog od najosebujnijih jazzista. Tim su nastupima svjedočili brojni kritičari, jazz umjetnici, ali i drugi intelektualci koji su pronijeli glas da se u Five Spoteu događa nešto posebno.

    Suradnja Monka i Coltranea često je uspoređivana s onom slavnih suradnika iz drugih žanrova umjetnosti, primjerice Jeana Renoira i Francoisa Truffauta u kreiranju filmova.

    Snimke na ovom albumu donose taj duh, nesputanu snagu kreativna jazza, glazbu koja je, uz snimke kvinteta Milesa Davisa iz sredine pedesetih (Coltrane je s Davisom svirao prije, ali i poslije suradnje s Monkom snimivši niz antologijskih albuma, ali uvijek pod psihičkim pritiskom zbog čega je često pribjegavao konzumiranju droga, te procesima odvikavanja), bila vrhunac jazza pedesetih, a prema mišljenju mnogih i cjelokupne povijesti jazza.

    Obožavatelje njihove glazbe oduševit će i knjižica s opširnom tekstom poznatog jazz kritičara i producenta izdanja Orrina Keepnewsa, te brojnih Monkovih i Coltraneovih fotografija iz toga razdoblja.

    Davor Hrvoj (Preuzeto iz Novog lista od 6. kolovoza 2006.)

    Muziku podržava