Vrijeme je ostaviti Čovjeka u crnom na miru

    2543

    Johnny Cash

    American VI: Ain't no Grave

    Datum izdanja: 23.02.2010.

    Izdavač: American Recordings / Universal Music

    Žanr: Country

    Naša ocjena:

    Popis pjesama:

    1. Ain’t No Grave
    2. Redemption Day
    3. For the Good Times
    4. I Corinthians: 15:55
    5. Can’t Help But Wonder Where I’m Bound
    6. Satisfied Mind
    7. I Don’t Hurt Anymore
    8. Cool Water
    9. Last Night I Had the Strangest Dream
    10. Aloha Oe

    Devet obrada i jedna autorska pjesma posljednje je – ako ćemo vjerovati Ricku Rubinu – što ćemo čuti od Johnnya Casha pod okriljem Americana. Bilo je i vrijeme, reći će mnogi.

    Samom albumu nema se što prigovoriti, no cjelokupnom dojmu itekako ima.

    Većinu pjesama koje su svoje mjesto pronašle na petom i šestom Americanu, Cash je snimio u svega četiri mjeseca 2003. godine: između svibnja (kada je nakon rutinske operacije preminula June Carter) i rujna iste godine kada nas je napustio i on sam. Jedino što ga je tih mjeseci držalo na životu bio je rad na pjesmama onoliko intenzivan koliko su mu zdravstvene poteškoće dopuštale. Jedan gitarist uvijek je bio u pripravnosti zasvirati kada bi Cash rekao da je spreman, dok je ostalo vrijeme Čovjek u crnom skupljao snagu prijeko potrebnu za ostvarenje svoga nauma.

    U studenom 2005. objavljen je box-set “Unearthed” na kojem su na tri diska skupljene snimke i alternativne verzije pjesama objavljene na prva četiri Americana. Četvrti disk kolekcija je gospel pjesama, a peti svojevrsni ‘best of’ presjek suradnje Cash-Rubin. I tu je priča trebala i morala stati, no Rubin je već tada natuknuo kako postoji još pedesetak pjesama od kojih su dvadesetak dovoljno kvalitetne za objaviti.

    Muziku podržava

    S prva četiri Americana, od 1994. do 2002., Cash je pisao svoju oporuku što je danas svima poznato. Oporuke se pišu za života i odluka da se “American V: A Hundred Highways” i “American VI: Ain’t No Grave” samo nastave nizati nakon prethodnih Americana jednostavno je bolno pogrešna. Čak štoviše, umanjuje vrijednost i banalizira čitavu kolekciju: nismo doznali ništa što već nismo znali, niti je Cash pao u zaborav da bi ga se ovim albumima publika morala prisjećati.

    Najtužnije od svega, više djeluju kao očajnički pokušaj kojim se Casha želi održati živim što je duže moguće, a to više govori o Ricku Rubinu nego o samom Johnnyu Cashu. “Ain’t No Grave” uopće nije Cashov oproštaj, već Rubinova patetična glazbena spomen-ploča (dovoljno je samo pogledati datum izlaska albuma, tri dana prije Cashovog 78. rođendana). Šesnaest godina Rubin nadgleda projekt, sedam je godina prošlo od Cashove smrti i krajnje je vrijeme isključiti aparate kojim ga održava na životu.

    Cijeli svoj život Cash je pjevao o ljubavi, bogu i smrti. Na posljednjem Americanu Rubin je vješto izmanipulirao izborom pjesama okrenuvši se samo ovim posljednjim. A zapravo uopće ne počinje loše: “Ain’t no Grave” uistinu zvuči kao izgubljeni klasik. Premda strahovito podsjeća na “God’s Gonna Cut You Down”, s tom razlikom što ritam nije sablasno pljeskanje ruku već još slikovitije onomatopejsko zabijanje vrška lopate u zemlju i zatrpavanje rake, vrlo je lako predočiti si Casha kako se pokušava iščupati iz nje dok se bori za svjež zrak istovremeno poručujući kako je smrt tek novi onostrani početak. I tu prestaje sve vrijedno spomena.

    Ostatak su obrade (uz časni izuzetak autorske “I Corinthians: 15:55“) koje su ništa više nego prosječna ostvarenja koja ciljano igraju na kartu najsvjetlijih trenutaka prethodnih Americana. “Redemption Day” Sheryl Crow pokušava prizvati neku novu “Hurt”, a ostala goth-country instrumentalizacija (zagrobne perkusije, jezoviti i mračni akordi orgulja…) uništila je istinsku starozavjetnu čar i postala nepotreban klišej koji je sve veći teret (gotovo kao u filmskom svijetu nelinearna radnja Quentina Tarantina, funkcionira jednom, eventualno dvaput, treći put više ne).

    I Don’t Hurt Anymore” možda je zamišljena kao poruka iz zagrobnog života, no Hank Snow nije imao smrt na pameti kada ju je pjevao. I da, kakav bi to bio American bez oproštajne pjesme? Nakon “I’m Free from the Chain Gang Now” i “We’ll Meet Again”, ‘čast’ zaključiti album pripala je pjesmi posljednje havajske kraljice Liliuokalani “Aloha Oe“.

    Poruka je jasna: Cash je otišao bistra uma, spokojan i posve pripremljen, no Rubin je taj koji je zabrljao radeći u Cashovo ime, a zapravo, na neki način, protiv njega.

    Muziku podržava