Umjetnost stvorena u trenutku

    906

    Bugge Wesseltoft

    New Conceptions of Jazz - Box

    Datum izdanja: 01.01.1970.

    Izdavač: Jazzland / Universal Music

    Žanr: Jazz

    Naša ocjena:

    Popis pjesama:

    1. Somewhere In Between
    2. You Might Say
    3. Yelow Is The Color
    4. Hymn
    5. Feel Good
    6. Skog – Chilluminati Remix
    7. Hope
    8. South
    1. Change
    2. Existance
    3. Poem
    4. Sharing
    5. Spectre Supreme
    6. Live In Cologne
    7. Moving
    8. Lone
    1. Change
    2. Sharing
    3. Yokohama
    4. El
    5. Film Ing
    6. Man With The Red Face
    7. Jazzlandsangen
    1. Frik
    2. Skog
    3. Hi Is
    4. Digital Prophecy
    5. Hope
    6. Sunday
    7. Flimmer
    8. Filming

    Poznati norveški klavijaturist i producent Bugge Wesseltoft je za
    vlastitu izdavačku tvrtku Jazzland objavio trostruki kompilacijski
    CD-box koji sadrži i jedno DVD-izdanje.

    Kruna je to njegove 13-godišnje diskografske karijere. U razgovoru što smo ga vodili prigodom njegova nedavnog gostovanja u Zagrebu, kad je sa sastavom Northern Light i Mikeom Mainieriem nastupio u sklopu Jazz ciklusa u Lisinskom, o tome kako je zamislio ovo izdanje rekao je: “Na taj su CD uvrštene snimke što sam ih ostvarivao tijekom niza godina razvijajući načelo o potrebi za novim pogledom na jazz. Pokrivaju razdoblje od 1996. do 2006. Strašno sam ponosan na glazbu koju sam kreirao s tim sastavima.”

    Osim izvedbi s većine njegovih CD-a, na ovo su izdanje uvrštene i neke dosad neobjavljene. Radi se o autorskim djelima o kojima kaže: “Najvažnije u mojem skladanju je da pišem glazbu koja će poslužiti kao osnova za improviziranje. A prigodom improviziranja nastojim iskoristiti energiju trenutka. Još uvijek nastojim razvijati vlastiti pristup. To je proces koji traje cijeli život.”

    To su uglavnom u instrumentalne izvedbe. Naime, Wesseltoft iznimnu pažnju polaže na zvukove, šumove, ritmove, atmosferu. Kad pak uključuje tekstove oni nisu stihovi nego informacije sastavljene od jedne ili tek nekoliko riječi, poruke o potrebi za promjenama, o drukčijem načinu razmišljanja, življenja, milosrđa, uzajamnog pomaganja. Uz svoje stalne suradnike, neke od snimaka uvrštene na ovo izdanje ostvario je uz poznate goste, među ostalima Johna Scofielda, Dhafera Youssefa i Sidsel Endresen.

    Muziku podržava

    Izdanje otvaraju snimke ostvarene za album “New Conception of Jazz”. Taj je naziv i sinonim za Wesseltoftov glazbeni pristup o čemu kaže: “Ciljao sam na novu kvalitetu jazza. Za mene je to svježa glazba. Dolazim iz Osla gdje je u to doba scena bila introvertna, ambijentalna, na neki način vrlo ozbiljna, a ja sam volio vibracije klupske scene. Osjećao sam da radim nešto novo što sam predstavljao plesnoj publici. Tijekom povijesti jazza, posebice tijekom tridesetih, četrdesetih i pedesetih, on je bio i plesna glazba. To nije ništa novo, ali meni se doimalo svježim jer jazz-scena se transformirala i dugo je slovila kao intelektualna. Jazz je postao glazbom samo za slušanje što je također dobro, ali postoje i plesne skladbe dobrih vibracija.”

    Značajka izvedbi na ovom albumu je poseban osjećaj primjeren podneblju u kojem djeluje. “Obožavam oba idioma – skandinavsku tradicijsku glazbu i jazz”, rekao je. “Osobito je važno da svatko u svojoj glazbi koristi vlastite korijene i kulturu. Jedino na taj način glazba će dobiti na snazi i važnosti. U Norveškoj glazba ima veliku ulogu. Njeguje se narodna glazba, ima mnogo sastava limene glazbe. Što je karakteristično za Norvešku? Hladnoća, tama, glazba, poseban ugođaj! Za svaku je zemlju važno da drži do svoje povijesti. Potrebno je u svojem srcu čuvati vlastitu povijest i kulturu, bez obzira koja se glazba izvodi.”

    Na ovo su izdanje uvrštene su mnogobrojne koncertne snimke. Te izvedbe očituju nekoliko aspekata njegova djelovanja, među ostalima i sviranje orgulja (Hammond B3), a zastupljen je električni, ali i akustični jazz. “Doista radije sviram na koncertima”, rekao je. “Jazz bolje funkcionira na nastupima na kojima se zajedno sa slušateljima ostvaruje pozitivna energija. Za razliku od toga sviranje u studiju je poput znanosti. Odlučio sam svirati jazz i svoju glazbu nazivam jazzom jer na taj idiom gledam kao na jedinstvenu umjetničku formu u smislu da kreiramo umjetnost u trenutku, zajedno s publikom.

    Gotovo da i nema umjetnosti u kojoj se radi na taj način. Taj, jazzistički pristup naše glazbe očituje se upravo kroz koncertne snimke koje su utemeljene na principu jam-sessiona. Izvedbe s koncerata u osnovi su jam-sessioni. Dođemo na pozornicu, jammamo i pokušavamo uhvatiti dobre vibracije u dvorani. Miješanje akustike i elektronike je prirodno. Koristio bih i više glazbala, ali na koncertima to često nije moguće. Zato sviram Fender Rhodes, ali rabimo i kontrabas. Imamo uobičajeni set bubnjeva koji sviramo preko elektronike. To je doista dobra kombinacija za kreiranje glazbe iako mislim da će se u budućnosti više koristiti elektronika koja se sve više prilagođuje potrebama improviziranja na koncertima.”

    Istim zamislima Wesseltoft se vodi i kao producent albuma izdavačke tvrtke Jazzland: “Izvorna nakana bila je miješati akustičnu improviziranu glazbu s elektronski stvaranim ritmovima i elektronskom improviziranom glazbom. Zvuk bi trebao biti zasnovan na kombinaciji akustike i elektronike, a ritam bi trebao biti okrenut prema world-beatu, world-ritmovima, world-danceu. U to doba, u devedesetima, kad sam osnovao Jazzland, bio sam snažno nadahnut plesnom kulturom, njezinim snažnim vibracijama i tom divnom osjećaju.”

    Iako je Wesseltoft snimao i solo-albume na kojima se najviše približio mainstream jazzu, snimke s njih nisu sadržajem ove kompilacije. No, ona sadrži DVD sa snimkom 75-minutnog koncerta što ga je sa svojim sastavom održao 9. srpnja 2004. u Miles Davis Hallu na Montreux Jazz Festivalu.

    (Preuzeto iz Novog lista od 6. lipnja 2010.)

    Muziku podržava