Kendrick Lamar
good kid, m.A.A.d city
Datum izdanja: 22.10.2012.
Izdavač: Top Dawg / Universal Music
Žanr: Hip-hop
Naša ocjena:
Popis pjesama:
Mjesto odrastanja nas sve određuje, htjeli si to priznati ili ne. Grad, kvart ili ulica jednako postaje upisana u naš DNA kao i geni roditelja.
Američki reper iz Comptona (okolica Los Angelesa), Kendrick Lamar to dobro zna i prihvaća sa svim dobrim i lošim što ono nosi. Ovo je album o odrastanju momka koji se, eto baš slučajno, rodio u jednom od najzloglasnijih dijelova Sjedinjenih Američkih Država.
Album koji je zamišljen kao priča o odrastanju od dana dok je bio tinejdžer, freestylao po parkovima i trošio dane vozikajući se po gradu pa sve do početka ozbiljne karijere nešto što bi se u rock muzici ’70-ih. i ’80-ih. godina nazvalo konceptualnim albumom. Lamar koristi novi pojam. On svoj projekt naziva ‘mini filmom’. Takva kategorizacija ima više smisla. Koncept gdje radnja često preskače vrijeme, pa se vraća na početak, a tijek misli često prekida narativni dio albuma i biva bliža postmodernističkom filmu nego djelu klasične naracije kakvo konceptualni albumi najčešće prate.
“good kid, m.A.A.d city” otvara “Sherane“. Početak ljetne tinejdžerske romanse s lošom djevojkom iz susjedstva koja će ga kasnije dovesti u probleme sa suparničkim bandama podvučena beatom koji potpisuje Tha Bizness pokazuje kuda će nas ovaj album odvesti. No, kalifornijski reper tijekom albuma ne karikira djevojku kao objekt, već ju pokušava, koliko je to moguće za mladića odraslog u kulturi oružja, droge i lakih žena, prikazati kao punokrvnu osobu s vrlinama i slabostima. Pri završetku pjesme čujemo telefonski poziv majke glavnog protagonista koja ga upozorava na to da se ostavi te djevojke i bolje primi knjige, te završi školu. Takve “skitove” možemo čuti tijekom cijelog albuma. Ovdje oni nisu kao u većini hip-hop albuma samo sredstvo popunjavanja praznog hoda ili jeftin humor već dio radnje bitan za razumijevanje cijelog djela.
Glazbena podloga ili beatovi kakvi se nalaze kod “Sherane” određuju glazbeni put kojim album kreće. Koktel black exploatation soundtrackova tj. filmske muzike jeftinih afroameričkih krimića ’70-ih. godina i beatova kakvima se hip-hop hranio ’90-ih zajedno tvore muziku 21. stoljeća. Atmosferična, prijeteća, tamna, ali opet tako melodična i pijevna. Baš takav soundtrack kakav ovaj ‘mini-film’ zaslužuje. Za to su se pobrinula neka manje poznata imena poput već spominjanog Tha Biznessa, Scoop Devilla, Soundwavea, Tabua… ali i neka od najvećih imena produkcije danas, Pharell i T-minus. Jedina iznimka je urnebesno zabavna “Backseat Freestyle” koju je producirao Hit-Boy, s jednim monotonim ritmom gdje Kendrick freestyla o hip-hop klišejima za kojima je žudio kao tinejdžer.
Kod ovakvog albuma teško je izdvojiti vrhunce kada svakim novim slušanjem nalazimo na nove muzičke labirinte i lirične bisere koje nas taj dan zaokupljaju, ali kad bi trebalo izdvojiti neke bila bi to psihodelična oda alkoholu “Swimming Pools’‘, najveći komercijalni hit s ovoga albuma. Odmah uz nju je suradnja sa suborcem iz Black Hippya Jayem Rockom “Money Trees” gdje Lamar parafrazira onu staru narodnu da svako bira svoj put ka uništenju (“Halle Berry ili Hallelujah“,kaže Kendrick), te apokaliptična “m.A.A.d city” koja je samo srce tame ovog albuma.
Priča ove cjelokupne sonične avanture ne završava velikim životnim otkrićima ili katarzom likova. Neki su mrtvi, neki u zatvoru, a većina ih nastavlja tamo gdje su i bili na početku.
Kendrick Lamar ne predstavlja se za opasnog momka, kao većina repera danas, ali ni ne moralizira i ne osuđuje ono što vidi oko sebe. U svijetu gdje je dobro i zlo relativno, a junaci mrtvi, to je jedini moralno ispravan pristup. “good kid, m.A.A.d city” autentičan je dokument jedne izgubljene generacije rođene ’80-ih. I jedan od najboljih albuma posljednjih godina, ne samo u hip-hop muzici.