Nas & Damian Marley
Distant Relatives
Datum izdanja: 14.05.2010.
Izdavač: Def Jam / Universal Music
Žanr: Rap, Reggae
Naša ocjena:
Popis pjesama:
Ako ikoji žanr utjelovljuje samo jedna persona, onda je to nepobitno Bob Marley. Zahvaljujući svojem iznimnom talentu i smislu za originalni song, uspio je reggae glazbu kao jamajčansko dojenče iznijeti izvan državnih okvira. Ostalo je povijest.
Dancehall, MC, DJ, dub, jungle, dubstep i mnoštvo drugih termina suvremene plesne scene vuče svoje porijeklo s te točkice karipskog arhipelaga. Ipak, široj javnosti političkim granicama zatvorena jamajčanska kultura u svojoj punini ostaje velika nepoznanica.
Razlog tome je što se s elementima jamajčanske glazbe susrećemo samo fragmentarno u populističkom eklekticizmu današnjice. Ako ga odlučno izbjegavamo, usmjeravajući svoj interes na neposrednu magiju dub pionira ’60-ih. i ’70-ih., lako nam se može dogoditi da propustimo svake pažnje vrijedan lik i djelo Damiena Marleya, Bobovog najmlađeg sina. Pri otkrivanju njegove nedegenerirane krvi, svoje riječi hvale i preporuke na račun njegovog rada su mi u raznim etapama davali Jin-San i Verbal (Kingstoned Sound) i Robi (Digitron Sound). Album “Distant Relatives” njegov je četvrti, a nastao je u suradnji s Nasirom Jonesom aka. Nasom.
O nepravdi koja se kroz povijest prebija preko leđa crnog čovjeka, sažeta u pojmove kao što su segregacija, apartheid, potlačenost i rasni nemiri, redovno nas informiraju izvođači crne boje kože. Većina ih dolijeva ulje na vatru šireći mržnju i pritom ne nudeći konstruktivna rješenja u obliku potencijala sociologije suživota. Od pasivnosti bluesa do potezanja vatrenog oružja gangsta klinaca je tako prošla čitava vječnost. I kada se čini da povratka na ghandijevske metode više neće biti, na snagu stupa dvojac Damian i Nas.
S obzirom da svi znamo da je rasna jednakost pravi raritet, i da često nema smisla tražiti ovozemaljsku pravdu, Damian i Nas su svoju umjetničku energiju usmjerili isključivo na postizanje unutarnjeg mira kroz spoznaju o tome tko si, što si i odakle dolaziš. Na izvođačkom planu, njihova glavna deviza jest forma dueta. Iz nje se rađa genijalan kontrast ‘east coast’ verbalnog stilista Nasa i Jamajkanca Damiana. Ključ njihove estetike leži upravo u toj protuteži urbanog i ruralnog, u slučaju da vam jedno od dva ‘narječja’ dojadi.
U najboljoj maniri svojeg oca, koji je preminuo kada je Damian imao ne više od dvije godine, album nudi pregršt dobrih, žanrovski raznolikih i prije svega autorskih pjesama. Dancehall ‘killeri’ “As we Enter” i “Nah Mean“, ležerno optimistični disco “Count your Blessings“, klasični reggae uz asistenciju Dennisa Brownea “Land of Promise“, slow-hop Jay-Z-evske smjelosti “Patience” prožet afričkom pjesmom “Sabali” kao lajtmotivom, samo su neke od okosnica 62 minute dugog epa o Crnoj Odiseji.
Veličanstvene “Tribes at War“, “Strong Will Continue” i “Leaders” čine niz ekvivalentan Bobovom “Exodus”, “Get up Stand up” i “Redemption Song” naprimjer, iako nikad u zajedničkom okruženju jednog Marleyevog albuma.
U kompletu, njihova posveta svojim dalekim rođacima s afričkog kontinenta, iako naoko zatvorena u ‘crnačku stvar’, poprima svakim novim slušanjem šire značenje i blagoslovljeno pronosi ideju globalnog i univerzalnog zajedništva.