Therion je veliki, jako veliki metal bend

    3666

    Therion

    Gothic Kabbalah

    Datum izdanja: 12.01.2007.

    Izdavač: Nuclear Blast / Trolik

    Žanr: Metal

    Naša ocjena:

    Popis pjesama:

    1. Der Mitternachtlove
    2. Gothic Kabbalah
    3. The Perrennial Sophia
    4. Wisdom And The Cage
    5. Son Of The Staves Of Time
    6. Tuna 1613
    7. Trul
    8. Close Up The Streams
    1. Wand Of Abaris
    2. Three Treasures
    3. The Path To Arcady
    4. TOF – The Trinity
    5. Chain Of Minerva
    6. The Falling Stone
    7. Adulruna Rediviva

    U potpunosti sam siguran da je nepotrebno posebno isticati kako je Therion jedan od super rijetkih metal bendova s unikatnim stilom. Iako se u posljednje vrijeme nekako ‘udomaćio’ izraz opera i(ili) symphonic metal, činjenica je da to nije potpuni opis muzike ove skupine iz Stockholma, čija je dodatna vrijednost da je svaki album barem malo drukčiji od svojeg prethodnika. Usto, barem koliko je meni poznato, a imam u fonoteci sve njihove albume, Therion u svojoj šesnaestogodišnjoj diskografskoj karijeri nikada nije snimio loš album.

    Pa tako nije niti “Gothic Kabbalah“, kojem bi, uz gore navedenu stilsku formu, mogli dodati kako sadrži još i poprilično snažne utjecaje folka, heavya, gothica i progresive. Po mojem mišljenju, “Gothic Kabbalah” je nešto kao simbioza “Lemuria/Sirius B”, “Secret Of The Runes” i “Vovin” albuma. Dakle, ‘šetnja’ kroz posljednjih desetak godina karijere.

    Uz tečne soprane (Katarina Lilja, Hannah Holgersson), koji materijalu daju najsnažniji operni pečat, i dalje se velika pozornost pridaje orkestralnim aranžmanima, a ovoga puta su dosta jače posloženi gitaristički dijelovi, što je automatizmom donijelo pomak prema heavyju.

    Ustvari, doista bi bilo teško detaljno opisati što se sve ovdje može čuti, jer je u skoro sat i pol vremena trajanja albuma dramaturško/atmosferski ugođaj, upotpunjen brojnim vokalno instrumentalnim izmjenama, toliko snažan da dopire do najvećih dubina muzičkih osjećaja. Naravno, vezanih uz Therion.

    Muziku podržava

    Tako se u stvari može reći da je svaka pjesma priča za sebe, koja bogatstvom i šarolikošću, u kojoj nema kiča, svojih zvukova, poput magneta privlači slušateljevu koncentraciju. Nadalje, tu je hrpetina kvalitetnih aranžmana, individualnih izvedbi, jako je dobra produkcija, i veliki je problem na koji bi se segment trebala obratiti veća pozornost.

    Jesu li to muško/ženski vokali, čija se mješovita, ali i žensko/ženska i muško/muška suradnja često stapa u zborske izvedbe, melodične gitarističke ritmike i solaže, klavijauture, epski ili folk ugođaji, koji nas ‘zapljuskuju’ s vremena na vrijeme ? Doista je teško dati preciznu procjenu o tome, ili, bolje rečeno, uputiti slušatelja na dio kojem bi trebao posvetiti veći dio svoje pozornosti.

    Uza sve to, očekivano nisam naišao na slabu kompoziciju, a na dva ih je diska petnaest. A od onih koje su mi se učinile nekako prikladnijim za izdvajanjem spomenut ću ih nekoliko. U prvom je redu to uvodna “Der Mitternacht Love“, koja miješa baladni i srednji ritam, operni ugođaj udahnjuju joj ženski vokali, koji se izmjenjuju međusobno i s muškima, kao što je to uostalom i slučaj u gotovo svim trackovima.

    Naslovna pjesma “Gothic Kabbalah” i “Trul“imaju najviše folk, ali i gothic heavy elemenata. “The Perrennial Sophia” je pjesma s jakom atmosferom, teatralnošću, koju u najvećem dijelu stvaraju bas gitare, i u njoj ima gothica, a klavijaturistički su passagei složeni u neoprogressive stilu.

    Jako dobra pjesma je i “Three Treasures“, koja u svojim gitarističko vokalnim heavy dijelovima podsjeća na Dia, što će reći da su u njoj najdojmljviji muški vokali, a nije beznačajan niti utjecaj perzijskog folk melosa. “TOF – The Trinity“, najžešća je, i hard/heavyu najbliža pjesma, a kolosalni, četrnaest i pol minutni ep “Adulruna Rediviva“, usprkos kvalitetama svih izvučenih, a i onih ostalih, definitivno je najbolja pjesma na albumu.

    Prepuna dramaturgija, stalnog epskog ugođaja, u uvodu u svoju priču nam nudi operne dijelove u baladnom ritmu, koji se postepeno pojačava i ubrzava, da bi se prema kraju opet primirio. A unutar tih ritmova čuju se space klavijature, sočne solaže, solo i zborsko pjevanje, puhački aranžmani, orgulje i još mnogo toga u čemu se može i mora uživati. Upravo je tom pjesmom dostignut vrhunac kreativnosti na ovom albumu.

    Često smo spominjali vokale, pa kako smo istaknuli cure koje su pjevale, a vjerujem da je većini poznato da se Christopher odrekao pjevanja, recimo da su svoje glasnice ovdje ‘podarili’ Mats Leven (At Vance, ex-Yngwie J. Malmsteen) i Snowy Shaw (ex-Mercyful Fate, ex-King Diamond, ex-Dream Evil).

    Iako je ovdje dosta toga izneseno, to je tek manji dio onoga što se može čuti na “Gothic Kabbalah”, još jednom u nizu fantastičnih albuma Theriona. Za ostatak ipak preporučam njegovu nabavku i individualnu analizu. Tako će se ovaj album doživjeti najvjerodostojnije, jer ovo ovdje tek su neke od najosnovnijih smjernica.

    Muziku podržava