Sve maske psihodelije

    3044

    Pink Floyd

    The Piper at the Gates of Dawn (40th Anniversary Edition)

    Datum izdanja: 10.09.2007.

    Izdavač: EMI / Dallas Records

    Žanr: Rock

    Naša ocjena:

    Popis pjesama:

    1. Astronomy Domine (Mono)
    2. Lucifer Sam (Mono)
    3. Matilda Mother (Mono)
    4. Flaming (Mono)
    5. Pow R. Toc H. (Mono)
    6. Take Up Thy Stethoscope And Walk (Mono)
    7. Interstellar Overdrive (Mono)
    8. The Gnome (Mono)
    9. Chapter 24 (Mono)
    10. Scarecrow (Mono)
    11. Bike (Mono)
    1. Astronomy Domine (Stereo)
    2. Lucifer Sam (Stereo)
    3. Matilda Mother (Stereo)
    4. Flaming (Stereo)
    5. Pow R. Toc H. (Stereo)
    6. Take Up Thy Stethoscope And Walk (Stereo)
    7. Interstellar Overdrive (Stereo)
    8. The Gnome (Stereo)
    9. Chapter 24 (Stereo)
    10. Scarecrow (Stereo)
    11. Bike (Stereo)

    Metalizirani glas u overdubbingu nabraja imena znanih i neznanih planeta dok se sve ne izmiješa u neraspoznatljiv kaos, iz kojeg naglo probija neprirodno oštra gitara nalik tonovima radijskog odašiljača. Tako započinje jedno od najnevjerojatnijih putovanja u povijesti čitavog rocka, nakon kojeg ništa nije bilo isto.

    Međutim te 1967. godine svjetla su bila uperena drugamo – prije svega na odličan “Sgt. Pepper” The Beatlesa, i na to kakav će album kao odgovor iznijeti Stonesi – čemu je uz bok stajala objava genijalne Hendrixove debitantske ploče, ali i perfektni prvi album The Doorsa s “Light My Fire” kao novim brojem 1 na američkim top-listama i titanskim frontmenom.

    Teško da se, u čitavoj povijesti rocka, mogao odabrati teži trenutak za traženje svog mjesta pod suncem. Pa ipak, Syd Barrett je sa svojim sastavom ušao u studio upravo tog ljeta i za svega tri tjedna objavio ploču – i to u monoizdanju, što je za ondašnje prilike već bilo pomalo neobično: pravi dokaz o ogromnoj samouvjerenosti tada 22-godišnjeg frontmena.

    Tu i takvu ploču, paradoksalno, na kompakt-disku nikada nismo mogli čuti u njenom izvornom obliku, jer su sva masteriranja i remasteriranja prebacivala zvuk u stereo-format i znatno ujednačavala (čitaj: mijenjala) prvotnu zvučnu sliku.

    Muziku podržava

    Stoga je potez EMI-a ne samo logičan, nego i historiografski bitan: povodom četrdesete obljetnice izlaska originalne ploče objaviti dvostruko CD-izdanje s originalnom monosnimkom i uobičajeno dostupnim stereo-miksom, te i kolekcionarski, trostruki set koji uz sve navedeno sadrži još i disk sa svim singlovima Barrettovih Floyda, ali i snimkama koje do sada nisu bile dostupne (druga verzija “Matilda Mother”, odnosno “Interstellar Overdrive Take 6”).

    Koliko je EMI ozbiljno shvatio ovaj potez, pokazuje i činjenica da se standardna CD-verzija albuma u potpunosti prestala tiskati uoči izlaska ovih izdanja. Tako smo odjednom dobili sasvim iznimnu priliku da se s veće vremenske distance i nakon nekoliko ‘upeglanih’ remaster-verzija, ponovo suočimo s izvornim Barrettovim zamislima, koja nisu bila dostupna praktički nikome tko nije imao “Pipera” na originalnom vinilu – a i da ih usporedimo s naknadnim postprodukcijskim zahvatima.

    Iako je “The Piper at the Gates of Dawn” veoma brzo po izlasku bio prepoznat kao totalni manifest psihodelije i ‘onostranog’ rocka, pa u tom smislu nema smisla ponavljati već uvriježene tvrdnje, treba reći kako upravo preslušavanje izvornog monoizdanja pokazuje barem jednu novu komponentu Barrettova tour-de-forcea.

    Originalno zamišljeni “Piper”, naime, stari bolje od velike većine svojih psihodeličnih vršnjaka – daleko bolje od precijenjenog “Surrealistic Pillow” Jefferson Airplanea, pa čak i od izvrsnog “Easter Everywhere” 13th Floor Elevatora. Ključ je, čini se, u tome da “Piper” u Barrettovoj koncepciji objedinjuje naoko nespojivo: djetinje atmosfere i zaigrana raspoloženja provučena su kroz strahovito eksperimentalnu, često i surovu zvučnu sliku, koja na remasteringu nije vidljiva.

    Stoga se postprodukcijski urađena verzija čini, istina, slušljivijom, ali definitivno manje zanimljivom i neobičnijom, što je nedvojbeno nepravda prema kreativnosti samog Barretta. Tako otkrivamo da paranoidni uzlet “Piperove” letjelice s “Astronomy Domine” još više dobija na snazi preko kreštave i sirove Barrettove gitare, koja u disonantnim riffovima na trenutke ostavlja bubanj i bas gotovo smiješno plitkima.

    Ritam-sekcija počesto je u sasvim drugom planu naspram vokala, gitare i klavijatura, pa se slušatelj lako može zateći u pravom kovitlacu nedovoljno uravnoteženih tekstura i zvukova, kao u fenomenalnoj “Flaming“, gdje su stihovi “…Streaming thru the starlit skies/Travelling by telephone/Hey ho! Here we go, ever so high!” prethodnica kaosu Wrightovih naglašenih čembala, zvončića i kastanjeta, koji nadglašavaju jedni druge i uz nekoliko prijetećih Barrettovih siktaja zvuče kao da usred noći nekom veselom monstrumu ispadaju zubi.

    Da je u pitanju imalo slabiji materijal, sve ovo zacijelo ne bi predstavljalo ništa više od teško podnošljivog psihodeličnog pipkanja u mraku. No Barrett se na “Piperu” (vrijeme će, nažalost, pokazati – samo na njemu) ukazao kao jedan od deset najgenijalnijih skladatelja čitavog rocka.

    Na čitavom albumu, naime, njegove skladbe ostvaruju spomenuti disbalans, u kojem se na sasvim neodgonetljiv, nevjerojatno kreativan način spajaju zaigranost djetinjeg senzibiliteta (“The doll’s house, darkness, old perfume/and fairy stories held me higher/on clouds of sunlight floating by…“, kako Barrett tugaljivo konstatira u “Matilda Mother“) i jezovita mogućnost mentalnog rasapa, kojeg autor očigledno sluti u opakom sjaju LSD-sunca. Ovaj kontrast još je jači utoliko što su sve Barrettove melodije savršeno zarazne i pjevne, nikad banalne i krcate neobičnim rješenjima, pravo čudo pop/rock songwritinga.

    U tom smislu vatromet ideja predstavlja zadnja četvrtina ploče, nakon katatoničnog prog-rocka “Interstellar Overdrive“, kada se vedrija raspoloženja naviruju na prozor u pastoralnoj bajkovitosti “The Gnome“, odnosno hipnotičkoj afirmaciji napjeva kineskog I-Chinga u “Chapter 24” i neodoljivoj vinjeti “Scarecrow“.

    Utoliko je banalna ritmika egzaltirane dječje brojalice u završnoj “Bike” očekivana, kao i uvrnuta nab(r)ajanja o posuđenom biciklu, poderanom ogrtaču, mišu Geraldu koji nema svoju kućicu i čovječuljcima od đumbira. No pravi šok slijedi na samom kraju, kada Barrett slušatelje uvodi u ‘sobu punu glazbenih pjesmica’, koja se u kaosu muzičkih kutija odjednom i neopozivo mrači u sablasnom, prolupalom gakanju imaginarnih zlokobnih ptičurina.

    Genijalac je u sebi očito slutio slom: i ovaj predosjećaj sasvim neopozivo zatvara album, čineći cjelinu s mračnim čuvstvima prve polovice ploče (“Pow R. Toc H.“), ali i ultimativno pogađajući bit same psihodelije, gdje na jednoj strani stoje širenja svijesti i transcedentna iskustva, a na drugoj rastrojstvo i ludilo. Ova nepogrešiva, sablasna dijagnostika u naoko nepretencioznoj pop-rock formi jedan je od najkreativnijih, najizuzetnijih umjetničkih domašaja čitavog rocka.

    Te 1967., može se reći, uz bok su mu stajali samo Hendrix i The Doorsi – a da The Beatlesi nisu na svoju ploču stavili i takve bisere kao “A Day in the Life”, “Within You Without You” i “Lucy in the Sky with Diamonds”, čak bi i “Sgt. Pepper” živio u sjeni epohalnog Barrettovog debija – odmah nakon kojeg se zvijezda survala u shizofreniju.

    No umjesto da žalimo nad ostatkom sumorne biografije ‘oca britanske psihodelije’, umjesnije bi bilo citirati Nicka Masona, koji je utemeljitelja Pink Floyda ocrtao s dvije jednostavne rečenice: “Kakvu je nevjerojatnu maštu imao… I tako drag momak.

    Muziku podržava