Što smo naučili u Opatiji?

    979

    Jazz Ex Tempore '05/'06

    Kompilacija

    Izdavač: Croatia Records

    Žanr: Jazz

    Naša ocjena:

    Popis pjesama:

    1. Kafanki
    2. O Banimato
    3. Angiolina
    4. Briga
    5. Kad sam bio mlađan jazzer ja
    6. Kisha
    7. Dervish / 6 Soldiers
    8. Karenchick

    Kako smo već pisali na našim stranicama, ovaj disk donosi nam snimke s prva dva izdanja projekta Jazz Ex Tempore, u organizaciji neumornog Elvisa Stanića i udruge Liburnia Jazz.

    Iako su neki kritičari ovo zbivanje nazivali jazz-festivalom, čini se kako bi ovu manifestaciju bilo uputnije nazvati jazz-susretom. Naime, glazbenici na Jazz Ex Tempore dolaze doslovno sa svih strana svijeta u Opatiju, gdje zajednički istražuju različita glazbena nasljeđa pojedinih sudionika projekta tijekom sedam dana, nakon čega zajedničkim koncertom prezentiraju auditoriju svoja iskustva u autorskim skladbama.

    Ovaj pomalo nestandardni koncept nije, međutim, i ono najzanimljivije što Jazz Ex Tempore ima za ponuditi. Ideja da se zajedno okupe iznimno cijenjeni, još uvijek ne do kraja afirmirani, ali možda i najintrigantniji predstavnici geografski prilično udaljenih lokalnih scena (klavijaturisti Cheick-Tidiane Seck iz Malija, Vasil Hadžimanov koji se zatekao negdje na potezu Srbija-Makedonija, Armenac Karen Asatrian, npr.) čini Opatiju mjestom sažimanja intenzivnih tragalačkih glazbenih iskustava gotovo čitavog svijeta, što su – kako pokazuje ovaj CD – miljama daleko od blaziranosti salonskog jazza.

    Oba susreta su podjednako zastupljena sa četiri izvedbe, s tim da prvi Ex Tempore predstavljaju Vasil Hadžimanov s dvije skladbe (“Kafanki” s njegova istoimenog albuma iz 2003. i “Briga” s rasprodanog albuma prvijenca iz 2001.), Cheick-Tidiane Seck s “O Banimato” (varijacijom na “To Banimato” s albuma “Mandigroove”, 2003.) te alfa i omega čitave priče, Elvis Stanić (s iznimno lijepim komadom “Angiolina”), koji je autor i skladbe “Kisha” s izdanja iz 2006. godine.

    Muziku podržava

    Otada datira i skladba novosadskog samoukog basista (a kasnije Berklee-stipendista!) Vladimira Samardžića “Kad sam bio mlađan jazzer ja” te dvije završne Asatrianove skladbe.

    Ovako posložen, presjek svirki iz opatijske Vile Angiolina i paviljona Jurja Šporera ostavlja prije svega jak fusion-world music okus u ušima. Možda predvidljiva dijagnoza, obzirom na Stanićevo neprekriveno fusion-usmjerenje i raznorodnost nasljeđa okupljenih glazbenika. No čak i ako je etiketa očekivana, u njoj se krije dosta zanimljivih stvari.

    U otvarajućoj skladbi Hadžimanov donosi posvetu fusionu Milesa Davisa (pri čemu pristup i zvučna slika prizivaju album “Live-Evil” – ipak, u nemjerljivo blažoj varijanti, dakako), a u “Brizi” s dramatičnim klavirskim etno-motivom ostvaruje jedan od najdojmljivijih momenata čitave snimke, gdje središnji dio čini Stanićeva posveta ranom Leb i sol, a kraj obilježava Seck s mantričkim vokalom, kojeg naknadno provlači kroz procesor – sa zlokobnim rezultatima.

    Uz već spomenutu odličnu Stanićevu skladbu hipnotičkog, mediteranski sunčanog riffa ističe se transični Asatrianov “Dervish / 6 Soldiers“, što započinje kao kakav fantazmagorični proslov na tragu Kudsi Ergunera, a u sljedeća tri motiva prolazi put od afričkih napjeva, balkanske tonike, do posvete Keithu Jarrettu i njegovih istraživanja arapskih motiva.

    Završni “Karenchick” možda je ipak za nijansu previše na tragu “Return to Forever” estetike da bi bio do kraja zanimljiv, kao što je i Samardžićev “…Mlađan jazzer” ipak isuviše tipično bop-prekapanje. No bez obzira na to, svi ljubitelji kako fusiona tako i world musica u ovih će 70 minuta itekako doći na svoje.

    Iako se ne može poreći kako skladbe u svom razmjerno dugom trajanju ne uspijevaju uvijek ostvariti potrebnu količinu svježine i napetosti, gotovo svaka od njih u sebi krije nekoliko interesantnih momenata, dok se ovim ponajboljima lako ponovo vratite – i više nego dovoljan razlog za stisak ruke dobrom jazz-duhu s Kvarnera i razlog da publika sljedeći Ex Tempore posjeti u još većem broju.

    Postava:
    Jazz Ex Tempore ’05: Silvano Mustelier Cabrejas – udaraljke (Kuba), Arnaud Delafosse – bubnjevi (Francuska), Vasil Hadžimanov – klavir (SiCG), Elvis Stanić – gitara (Hrvatska)

    Jazz Ex Tempore ’06: Karen Asatrian, Klavir (Armenija) – klavir, Jose Leonardo Angel Rodrigez (Kuba) – bubnjevi, Vladimir Samardžić (Srbija) – bas, Elvis Stanić (Hrvatska) – gitara/harmonika, Putokazi (Hrvatska) – vokalna skupina

    Muziku podržava