Sloboda? Kakva sloboda?

    1690

    Gang Of Four

    Songs of the Free (Reissue)

    Datum izdanja: 18.08.2008.

    Izdavač: Capitol / Dallas Records

    Žanr: Rock

    Naša ocjena:

    Popis pjesama:

    1. Call Me Up
    2. I Love a Man In a Uniform
    3. Muscle For Brains
    4. It Is Not Enough
    5. Life, It’s a Shame
    6. I Will Be a Good Boy
    7. The History of the World
    8. We Live As We Dream, Alone
    9. Of the Instant

    Počastili su nas respektabilnim retrospektivnim nastupom negdje polovicom ove godine, dostojno podsjetivši na vrijeme koje nije bilo naše – i konačno osvanuli s dva remastera kojima nadopunjuju dosadašnju seriju CD-a dostupnih na tržištu već izvjestan niz godina.

    Tijekom devedesetih, EMI se uz voljenu retrospektivu Gang Of Four – “Brief History of the 20th Century” (1990.), sjetio reizdati i kultni prvijenac grupe, “Entertainment” (1979.) te nasljednika mu – “Solid Gold” (1981).

    Za razliku od spomenuta dva naslova uz koja su vjerni obožavatelji dodatno nagrađeni i bonusima, “Songs of the Free” i “Hard” iz nekog razloga ne nude bilo kakav dodatak. Stoga su možda krajnje formalna izdanja u popunjavanju kolekcionarskih rupa. No sadržajno gledano, to ne umanjuje njihovu vrijednost.

    “Songs of the Free” i dalje predstavlja itekakav trn u uhu establishmenta koji je Gang Of Four uzeo pod svoje okrilje.

    Muziku podržava

    Ovo je snažan kreativni vrhunac kojim grupa vrlo vjerno ukazuje na to u koliko ‘slobodnom’ svijetu živimo. Masovni konformizam u sjeni kojeg konstatno bijesne profiterstvo, predrasude i kampanje straha, uz licemjerna zagovaranja ljubavi i mira, komentirana su kroz seriju oštrih, plesnim ritmom izraženijih tema (“Call Me Up“, “Muscle For Brain“, “The History of the World“, “I Will be a Good Boy“, “We Live As We Dream, Alone“), od kojih je naravno najveću famu doživjela “I Love a Man in a Uniform”. Militaristički trend inspiriran falklandskim ratom ranih osamdesetih uzburkao je duhove i Gang of Four uskratio bolji, zasluženiji hit-plasman.

    Kingov glas koji svaki trenutak prijeti da pukne, što se na kraju kroz postupnu histeriju i događa, učinio je sve da pjesma ne završi kao re-interpretacija ‘groznice subotnje večeri’. Iako je ‘groznica’ o kojoj pjesma progovara bila i ostala vrlo realna – ona ratna. Jednom je to bio falklandski rat – danas su to strategije, kudikamo suptilnije da ni ne uviđamo koliko negativno utječu na naše male bijedne živote; a “I Love a Man in a Uniform” još jednom, sada i ovdje, ukazuje na cijelu ironiju ratnog isfuravanja kao oblika masovne zabave (“I had to regain my self-respect – so I got into camouflage – because they love to see you shoot!..“).

    Potpomognuti čuvenim producentom Mikeom Howlettom, Gang Of Four su svojem agresivnom plesnom zvuku udahnuli dodatnu finoću a da nisu narušili bazičnu formu – raščlanjenost ritam-sekcije, neurotičnih vokala i gitarističkog treštavila savršen su spoj, dodatno oplemenjen i ženskim prisustvom; odlaskom Davea Allena iz postave, Sara Lee dostojno kroti mačističku zvučnu sliku notorne ‘četvorke’ nešto mekšim uletima basa te kao prateći vokal, pridavši cijeloj priči pristupačniji, ako već ne i manje subverzivan ton.

    Kroz nastavke na temu ‘slobode’, grupa vrlo domišljato obrađuje problematiku ljudske obijesti – “It Is Not Enough” prati nezasitnost inovacijama i neprestanu potrebu za dokazivanjem (“… I wanted to be a good wife, I wonder if I lived before this life, or seen it on television – I can’t stand the repetition“).

    Life, It’s a Shame” kroz Kingovu grčevitu izvedbu značenje ‘života’ otvoreno iznosi u obliku jedne druge riječi – ‘laž’. Život u iluziji da smo sigurni ili otporni na rutinske automatizme – bilo kojom od ponuđenih opcija; “…Making money is making sense…“; “…The right to get rich is in the constitution – talk of corruption is to preach insurrection…“; “You and I, we are satellites – it’s a shame!“.

    Odlična balada, završna “Of the Instant“, zadaje konačan udarac naramkom opravdanih sumnji – tko posjeduje ono što stvaramo ili koristimo? Rečenica “We, it seems, can own ourselves in imagination” jasno pokazuje kako je sloboda dostupna isključivo u mašti – stvarnost ostaje brutalna, bilo manipuliranjem ili zagovaranjem ljudskih sloboda koje još uvijek ne dolaze do izražaja – ostaju tek kao prividne, nebitne, prolazne, uzaludne…

    Muziku podržava