Progresivni rock iz australskih vrtova

    1329

    Unitopia

    The Garden

    Datum izdanja: 27.10.2008.

    Izdavač: Inside Out / Trolik

    Žanr: Progressive Rock

    Naša ocjena:

    Popis pjesama:

    1. One Day
    2. The Garden
    3. Angeliqua
    4. Here I Am
    5. I Wish I Could Fly
    6. Inside The Power
    1. Journey’s Friend
    2. Give And Take
    3. When I’m Down
    4. This Life
    5. Love Never Ends
    6. So Far Away
    7. Don’t Give Up Love
    8. 321

    Mada smo to već u nekoliko navrata spomenuli, podsjetit ćemo se opet na nevjerojatno velik broj progresivnih rock bendova koji se pojavljuju u proteklih nekoliko godina na svjetskoj sceni. Taj je pravac definitivno, od svih rockerskih ‘sinova’, postao daleko najiscrpljivaniji, i kao da doživljava svoju drugu, treću ili koju li već po redu mladost. Barem sudimo li po broju novonastalih bendova koji održavaju tradiciju velikana iz sedamdesetih.

    Jedan od njih je i Unitopia iz Australije, kojoj je “The Garden“, nakon “More Than A Dream” (2005.), drugi studijski album, i na kojem su, kako sami ističu, radili tri godine. Skoro pa trostruko manje od spomenutog prethodnika, koji je nastajao osam godina.

    Tako ispada da Unitopia i nije baš neki novi bend, barem ne po starosti, budući da je nastao 1996. godine, no po diskografskim ostvarenjima, odnosno njihovom broju, sigurno jest.

    A što oni sviraju, napomenuto je na početku, no to je, kao uostalom i kod većine prog bendova, tek onaj najosnovniji opis, obzirom da se svi, pa tako i Unitopia, trude da u njega unesu čim više primjesa i dodataka, kako ne bi baš ispalo čisto ‘prepisivanje’. U ovom se slučaju tako radi o značajnom obujmu orijentalno/ambijentalnog folk ugođaja, jazza, classic i symphonic rocka, a ponešto ima i metala.

    Muziku podržava

    Od starijih bendova nekako mi je “The Garden” ponajviše na tragu Yesa, i to, gle čuda, njegovog zadnjeg albuma “Magnification”, a od onih čiji nastanci datiraju desetak i koju(e) godinu(e) više unatrag, mogli bismo ga usporediti s djelima The Flower Kingsa, Transatlantica, The Tangenta ili Chroma Keya.

    Od svojih glavnih individualnih karakteristika, svakako je pri samom vrhu sofisticiran, profinjen, transparentno posložen sound, bez previše ispada i ekscesa, odnosno neplaniranih ili još bolje reći, nekoordiniranih ispadanja iz kolosijeka. Sama muzika je u glavnini nekako sanjiva, duboko osjećajna, emocionalna, čak više nego melankolično/psihodelična, s vrlo moćnim orkestralnim aranžmanima, obiluje raznolikošću instrumentalnih izvedbi, te vrlo snažnim vokalima Marka Trueacka koji mene podsjećaju na Raya Wilsona (Stiltskin, ex-Genesis).

    Posebnost ovog albuma je poprilično velik broj melodičnih dijelova, bilo da se radi o onima u dužem, ili u kraćem kontinuitetu trajanja. To nije nanijelo nikakvu štetu uobičajenim unutarstrukturalnim varijacijama, koje sadrži skoro svaka od četrnaest pjesma, a najviše, očekivano, dvije najduže, “The Garden” na prvom i “Journey’s Friend” na drugom disku. S obzirom da zajedno traju četrdesetak minuta, skoro pa pola albuma, uz obilje promjena ritmova, vokalno/instrumentalnih, stilskih izvedbi i koječega drugog, pripomenut ćemo tek neke najvažnije karakteristike.

    Najjača im je poveznica ta što su obje nabijene jakom epskom atmosferom i podijeljene na pet, odnosno četiri segmenta ili ‘parteva’. Naslovna kompozicija započinje laganim ambijentom, onako otočko/plemenskim muzičkim ugođajem, pa uz ubrzavanje, u koje se kroz gitare raspoznaje utjecaj Jethro Tulla, stiže i žešći dio uz heavy riffove, da bi se uz mirniji solo praćen klavijaturama cijela stvar opet stišala.

    Izmjenjuju se još tu jači bubnjevi, pa mirniji, nešto tužniji dio s akustikama i osjećajnijim pjevanjem, no njega prema kraju razbijaju lepršaviji, naglašeni jazz elementi, s posebnim akcentom na sax solo, da bi prema kraju stigao uz novu dozu egzotičnije atmosfere.

    “Journey’s Friend” ima nešto veći utjecaj srednjeg ritma, neoprogresive (koja je u kompletu puno nazočnija na drugom disku), pa jako zanimljiv središnji miks kreštavijih vokala tipa Brian Johnson, čvrstih riffova i orkestralija, tako da je ta pjesma, iako i ona ima puno jazz elemenata, ipak od svih najbliža progressive metalu.

    Jedna od zanimljivijih je desetominutna “Angeliqua“, pjesma koja započinje s bliskoistočnim ženskim folk pjevanjem (basisitica Shireen Khemlani), nastavlja se orijentalnim melosom, pa energičnijim, glasnijim, moćnijim, ali i melodičnim progressive rockom, u kojem su vokalima stalna pratnja ‘dreamy’ klavijature. U središnjem dijelu opet dominira orijental, uz klarinet i flautu, a završni se najprije kaotizira i zakomplicira, da bi se do kraja stiglo uz lagano pjevanje i vrlo lijepi solo.

    Jedna od najžešćih, ujedno i najmelodičnijih u dužem kontinuitetu je “This Life“, dosta mračna pjesma, koja kroz dark atmosferu, naglašene simfonije i žešći solo daje naslutiti i utjecaj Evergreya. Klasična prog rock balada, s jazzy i funky ‘umecima’ je “Don’t Give Up Love“, uz jednako tako moćne sympho rock i neoprog metal dijelove.

    Za kraj albuma, tu je “321“, pjesma s ‘grmljavinsko/industrijaliziranim’ početkom, koji prerasta u baladni ritam s osjećajnim pjevanjem, iza kojeg su stalne vokalne back pratnje. Ona se ‘šetkara’ i u pravcu srednjeg i dijelova s čvršćim soundom, kojeg zadržava sve do kraja, a ‘ukrašava’ ga novi solo na saxu, te završno lupanje čekićem o željezo.

    Takav završetak kao da na simboličan način označava snagu i zajedništvo ovog albuma, čija je velika odlika zajedništvo i nedjeljivost, usprkos razlikama koje su u njemu objedinjene, i koje očito nijedna sila ne može zdrobiti na dijelove. Ma kako god ona bila snažna.

    Muziku podržava