Operna šetnja kroz razdoblja

    5489

    Opera New Generation - Greatest Arias

    Kompilacija

    Izdavač: Virgin / Dallas Records

    Žanr: Klasika

    Naša ocjena:

    Popis pjesama:

    1. Die Zauberflote: Der Holler Rache – Natalie Dessay
    2. Don Giovanni: Serenade: Deh Vieni Alla Finestra – Peter Mattei
    3. Don Giovanni: Champagne Aria: Finch’han Dal Vino – Peter Mattei
    4. Le Nozze Di Figaro: Porgi Amor Contessa – Veronique Gens
    5. Cosi Fan Tutte: Temerari… Come Scoglio – Elina Garanca
    6. Die Zauberflote: Ach, Ich Fuhl’s – Dawn Upshaw
    7. Orfeo Ed Euridice: Ahime! Dove Trascorsi – David Daniels
    8. Orfeo Ed Euridice: Che Faro Senza Euridice? – David Daniels
    9. L’Orfeo: Possento Spirto – Ian Bostridge
    10. Dido And Aeneas: Thy Hand, Belinda – Susan Graham
    11. Dido And Aeneas: When I Am Laid In Earth – Susan Graham
    12. Aci, Galatea E Poliferno: Aria: Fra L’ombre E Gl’orrori – Laurent Naouri
    13. Rodrigo: Empio Fato, E Fiera Sorte – Sandrine Piau
    14. Serse: Frondi Tenere – Anne-Sofie Von Otter
    15. Serse: Ombra Mai Fu – Anne-Sofie Von Otter
    16. Semele: Awake, Saturnia – Stephanie Blythe
    17. Bajazet: Dov’e Mia Figlia – Ildebrando D’Arcangelo
    18. Bajazet: Anche Il Mar Par Che Sommerga – Patrizia Ciofi
    19. Giustino: Vedro Con Mio Diletto – Phillipe Jaroussky
    20. Castor Et Pollux: Tristes Apprets – Veronique Gens
    21. Platee: Formons Les Plus Brillants Concerts… Aux Langeurs D’Apollon – Patricia Petibon
    1. L’elisir D’amore: Una Furtiva Lagrima – Rolando Villazon
    2. La Cenerentola: Nacqui All’affanno – Vivica Genaux
    3. Guglielmo Tell: S’allontanano Alfin – Katia Ricciarelli
    4. Guglielmo Tell: Selva Opaca, Deserta – Katia Ricciarelli
    5. Lucie De Lammermoor: Tombe De Mes Aieux – Roberto Alagna
    6. Benvenuto Cellini: Mais, Qu’ai-je Donc? – Joyce DiDonato
    7. Romeo Et Juliette: Je Veux Vivre Dans Le Reve – Natalie Dessay
    8. Don Carlos: Elle Ne M’aime Pas – Jose Van Dam
    9. Tosca: E Lucevan Le Stele – Rolando Villazon
    10. La Grande Duchesse De Gerolstein: Vous Aimez Le Danger… Ah ! Que J’aimes Les Militaires – Felicity Lott
    11. La Belle Helene: Le Jugement De Paris: Au Mont Ida – Yan Beuron
    12. Der Opernball: Im Chambre Separee – Felicity Lott
    13. Ariadne Auf Naxos: Seien Wir Wieder Gut! – Sophie Koch
    14. Ariadne Auf Naxos: Grobmachtige Prinzessin – Sumi Jo

    Prije više od četiri stotine godina nastala je prva opera, “Daphne”. Spajanje glazbe, scene, teksta i kostima bilo je nešto novo i zanimljivo. Često je opera bila medij kojim su se proslavljali mnogi skladatelji i pjevači.

    Od tada pa sve do današnjih dana opera ima brojne poklonike. Dok se neki na sami spomen opere hvataju za glavu i ne mogu razumijeti one koji je vole, ti ostali veselo uživaju u zvucima šarolikih arija.

    Većina velikih skladatelja klasične glazbe pisala je opere. Bilo da su ozbiljne, komične, ljubavne ili povijesne opere, kroz određene likove prenosili su svoju viziju svijeta u kojemu su djelovali.

    Dvostruko CD-izdanje “Opera New Generation” pokušava dati lepezu najboljih opernih arija i njihovih skladatelja, vodeći nas kroz vremensku šetnju od baroka do kasnog romantizma.

    Muziku podržava

    Na prvom kompilacijskom CD-u zastupljeni su skladatelji baroka, predklasike i klasike: Monteverdi, Vivaldi, Purcell, Handel, Rameau i Mozart. Svaki stil ima svoj prepoznatljiv zvuk orkestra i način pjevanja.

    Mozartova arija Kraljice noći iz opere “Čarobna frula” vjerojatno je najpoznatija operna arija na svijetu. Već i mala djeca znaju da je to ona pjesma ‘gdje teta mora jaako visoko pjevati’. Vrlo lijepa, nježna ljubavna arija “Che farò senza Euridice” J.W.Glucka uvijek je zanimljiva u izvedbi kontratenora.

    I Purcell je pisao nježne ljubavne arije; smatra se da je arija Didone “When I Am Laid in Earth” iz opere “Didona i Enej” jedna od najljepših ljubavnih arija ikada napisanih. Handlova arija “Ombra mai fù” također je vrlo poznata, možda poznatija pod nazivom “Largo” koja se izvodi na mnogim koncertima, a često umjesto glasa solističku dionicu izvode flauta ili violončelo.

    Iako su široj publici to vjerojatno najpoznatije arije na 1. CD-u, ostale su također prekrasne. Izvode ih renomirani glazbenici, koji imaju ugovor s EMI diskografskom kućom.

    Slušajući redom, svi izvođači su sjajni (inače ne bi bili snimljeni), no neki se uvijek svojom briljantnošću ističu. U Vivaldievoj operi “Bajazet” Patrizia Ciofi zadivljuje pjevajući barokne ukrase i kolorature, čisto i jednostavno, kao da je to nešto najlakše na svijetu.

    Njena imenjakinja, Patricia Petibon, u Rameauovoj operi “Platée” glazbom i artikulacijom teksta upečatljivo i sarkastično glumi svoju ulogu i doslovno vas u vlastitoj sobi odvodi na pozornicu, jer njenom izvedbom si stvarno možete dočarati što se događa na sceni.

    Najsvijetlija točka ove kompilacije svakako je arija iz Vivaldijeve opere “Giustino” u izvedbi mladog kontratenora Philippea Jarousskya. Taj mladi umjetnik doslovno ostavlja bez daha i odvodi slušatelje u neki drugi svijet gdje vlada smirenost, jasnoća i ljepota zvuka.

    Na drugom kompilacijskom CD-u redaju se arije romantičnih i kasnoromantičnih skladatelja. To su Donizetti, Rossini, Verdi, Puccini, Berlioz, Gounod, Offenbach, Heuberger i R.Strauss. U tom razdoblju opera je bila ultrapopularna, na vrhuncu.

    Veliki orkestri, blještavila na raskošnim pozornicama i operne zvijezde bel canto pjevačke tehnike predstavljale su veliki događaj za svaku izvedbu u velikim opernim i kazališnim kućama.

    U tom razdoblju nastale su najpoznatije svjetske opere: “Traviata”, “Trubadur”, “Aida”, “Tosca”, “Turandot”, “Don Carlos”, “Madamm Butterfly”, “Carmen” i mnoge druge kojima su se proslavljali skladatelji. Te opere su pune strasti, dramatike, i ljubavnih boli, stoga je i cijeli album u dramatičnom i melankoličnom raspoloženju.

    Kao posebno inspirirajuće izvedbe, izdvojila bih sopranisticu Sumi Jo, Južnokoreanku, u Straussovoj dugačkoj ariji “Großmächtige Prinzessin” i mladog Rolanda Villazona, u Puccinijevoj ariji “E lucevan le stelle“.

    Naziv ovog kompilacijskog izdanja je “Opera New Generation”. Pitanje je: tko ili što predstavlja tu novu generaciju? Opera svakako ne, jer je uvijek je aktualna onakva kakva je napisana. A što je s izvođačima? Snimke su iz razdoblja od 1991. do 2006. godine, stoga ima mnogo onih koji sigurno ne pripadaju nekoj ‘novoj generaciji’ (rođeni npr. 1940. godine)

    Veliki dio izvođača je rođeno 1960-ih godina. Ni oni ne pripadaju ‘novoj generaciji’. Svakako, ‘nova generacija’ je nekolicina mladih ljudi čije karijere su u usponu, a to su latvijska sopranistica Elina Garanča, francuski kontratenor Philippe Jaroussky i meksikanski tenor Rolando Villazón. Oni su najmlađi predstavnici. No, možda bi izdavačke kuće trebale ukazati više povjerenje mlađim talentima.

    Popratni materijal ovog dvostrukog izdanja je vrlo oskudan. U popratnoj knjižici nalaze se samo osnovni podaci svakog broja: skladatelj, naziv i izvođači, a na trojezičnom tekstu je samo vrlo sažet i nezanimljiv tekst o operi i nabrajanje skladatelja čije opere se nalaze na albumu.

    Iako su mnogi važni skadatelji nedovoljno zastupljeni, operna šetnja kroz razdoblja ipak daje neku predodžbu opere kroz razdoblja, i dobra je početnica za slušanje opernih arija.

    Muziku podržava