Nova Marleyeva kompilacija? Zvuči poznato!

    1513

    Bob Marley

    Marley (The Original Soundtrack)

    Soundtrack

    Datum izdanja: 17.04.2012.

    Izdavač: Island / Universal Music

    Žanr: Reggae

    Naša ocjena:

    Popis pjesama:

    1. Corner Stone
    2. Judge Not
    3. Simmer Down
    4. Small Axe
    5. Mellow Mood
    6. Stir It Up
    7. Concrete Jungle
    8. Crazy Baldhead
    9. Natty Dread
    10. Trench Town Rock (live)
    11. Get Up, Stand Up
    12. Work
    1. Jammin’ (live)
    2. Exodus (Kindred Spirit Dub Mix)
    3. No Woman, No Cry (live)
    4. War (live)
    5. I Shot The Sheriff (live)
    6. Roots Rock Regga
    7. Three Little Birds
    8. Real Situation
    9. Could You Be Loved
    10. One Love
    11. Redemtion Song
    12. High Tide Or Low Tide

    Mnogo se mrtvih muzičara ‘oglasilo’ i nakon smrti. Neki od njih, kao što su Bob Marley, Jimi Hendrix ili Elvis Presley, smatraju se ‘živima’, koliko zbog mita, toliko i zbog činjenice da unatoč svom fizičkom odlasku s ovog svijeta, svako toliko uspijevaju podariti neko ‘novo’ izdanje ili ‘novu’ pjesmu, tako da im se stvaralačke faze mogu podijeliti na one prije i na one poslije smrti.

    Također, kompilacije njihovih najboljih uradaka pojavljuju se poput uragana u Meksičkom zaljevu. Najnovija kompilacija Boba Marleya zove se, gle čuda, “Marley“, i prateći je ‘soundtrack’ dokumentarca o ovom legendarnom jamajčanskom glazbeniku. Glazbenik, ljubavnik, mirotvorac – sve je to Marley stigao biti u svom kratkom, 36 godina dugom životu. “Marley” prati Marleyevu karijeru od samih početaka i prvih hitova (“Judge Not” i “Simmer Down”), preko internacionalnog uspjeha s albumom “Catch A Fire”, te briljantne karijere koja je uslijedila nakon toga. Kompilacija je na dva diska, zastupa sve periode stvaralačkog djelovanja i s relativno dobrom selekcijom pjesama solidno reprezentira Marleyevu karijeru. Najbolji je dio kompilacije taj što slušatelj može dobiti dojam kakav je stvaralački uzlet Marley imao u svojim dvadesetim godinama i kako je od stidljivog propupalog talenta postao prvom superzvijezdom iz Trećeg svijeta. Njegov reggae fantastično se širio: od plesno-pocupkujuće nezahtjevne muzike postao je hipnotička meditativna smjesa muzike i filozofije (uglavnom filozofije Marcusa Garveya, ali i panamerikanizma i panafrikanizma), pogodna za stadione, klubove i kućne prostore i u svakom od tih ‘formata konzumacije’ Marleyev izričaj ostaje čist.

    Marleyevom senzibilitetu čak je pomogao i trenutni duh vremena: socijalna potlačenost i sve više rastući jaz između najbogatijih i najsiromašnijih njegove su česte teme, a njegove ljubavne pjesme ionako nikad nisu prestale silaziti s radio-stanica. Što se same kompilacije tiče, napravljeno je nekoliko stvari koje su se mogle napraviti elegantnije:

    Muziku podržava

    Raditi ‘soundtrack’ o muzičaru koji u svom ‘kuferu’ ima bar 20-30 antologijskih pjesama odluka je tipa ‘lijevom rukom u desni džep’ – ako se manje-više zna koje su to pjesme proslavile Marleya, korektnije je reći “ovo je najbolje od Marleya” i na dva CD-a nakrcati upravo to, nego se skrivati iza etikete ‘muzike iz biografskog filma’. S druge strane, primjerice, muzika iz filma o Bobu Dylanu “I’m Not There” gaji odmak od samog Dylana (renomirani heroji americane pjevaju Dylanove pjesme) i time takav album dobiva na opravdanosti postojanja. U ovom slučaju imamo malo ‘best of’ pristupa i malo ‘avangarde’, što isključivog audio-konzumenta vodi u osjećaj mišmaša jer se različiti elementi ne nadopunjuju na najbolji način.

    U skladu s dvojbom ‘što je soundtrack, a što zapravo kompilacija najboljih Marleyevih radova’ postavlja se pitanje ‘praznog prostora’ – gotovo svako tko cijeni muziku Boba Marleya naći će nekoliko favorita koji su mogli, ali nisu ušli na ovaj album. Na taj način album bi dobio na popunjenosti i cjelovitosti, a inicijalna ideja ne bi se izgubila.

    Zašto ova pjesma jest, a ona tamo nije?” legitimno je pitanje za svakoga tko sastavlja kompilaciju i to treba znati kvalitetno prelomiti, a još kontroverznije pitanje je “koju verziju pjesme uzimamo?“. Dakle, rana verzija pjesme “Stir It Up” inferiorna je onoj s albuma “Catch The Fire”, no kako je cijelo izdanje pod firmom ‘soundtracka’, na neki način je ta odluka opravdana – iako bi kvaliteta slušanja bila veća ako bi se uvrstila verzija s “Catch The Fire”.

    Slično je s dub miksom pjesme “Exodus” – pitanje je koliko se ova verzija iz 1992. može smatrati Marleyevim uratkom: u skladu s principima duba izbačeni su vokali i dodano je nešto elektronike i u skladu s tim više zvuči kao Marleyev derivat i još je, k’o za vraga, stavljena kraj live verzije “No Woman, No Cry” pri čemu i jedna i druga zvuče kao s različitih planeta.

    Najbolji dijelovi “Marleya” su live snimke: već je na studijskim snimkama briljirao kao autor, ali je tek na snimkama uživo (naročito na albumu “Live!”) uspio do kraja iskazati svoj interpretatorski potencijal i prenijeti uzbuđenje koje je stvarao s Wailersima na slušatelje ne samo u publici, nego i na one koji live snimke konzumiraju preko gramofona/kasetofona/CD playera. Iz Marleyevih sefova na ovu kompilaciju sletjela je devetominutna pucketajuća “Jammin'”, ‘friška’ snimka s “One Love Peace Concert” i to je jedina snimka ‘novijeg datuma’.

    Ukratko, ostavština Boba Marleya je ogromna i teško je reći da je nebitan nosač zvuka (koliko god po nekim drugim parametrima bio manjkav) koji sadrži njegovu muziku i koji ne zanemaruje nijednu njegovu stvaralačku fazu. No, za naprednije i zahtjevnije konzumente Marleya preporuka su albumi “Catch A Fire”, “Exodus”, “Live!”, a potom i svi ostali.

    Muziku podržava