Neko Case: Ovaj te tornado voli?

    308

    Neko Case

    Hell-On

    Datum izdanja: 01.06.2018.

    Izdavač: Anti-

    Žanr: Alternativni country

    Naša ocjena:

    Popis pjesama:

    1. Hell-On
    2. Last Lion of Albion
    3. Halls of Sarah
    4. Bad Luck
    5. Curse of the I-Coridor
    6. Gumball Blue
    7. Dirty Diamond
    8. Oracle of the Maritimes
    9. Winnie
    10. Sleep All Summer
    11. My Uncle’s Navy
    12. Pitch or Honey

    Na svakom od sedam albuma izdanih dosad, Neko Case pisala je i pjevala o prirodi. Barem bi jedna pjesma imala neku životinju u naslovu, da bi se na albumu “Middle Cyclone” konačno našla i pjesma naziva “I’m an Animal”, kojoj bi svojevrsni prošireni nastavak bila “Man” s predzadnjega “The Harder Things Get…” Taj je album bio povratak intimnom stilu koji je bio prisutan na samim počecima kada je glazbenica nastupala kao Neko Case & Her Boyfriends. “Blacklisted” je bio prijelaz ka konceptualno složenijim tekstovima, šireg  konteksta, sve izraženije metaforike i bogatih poetskih slika.

    Stil pisanja Neko Case s vremenom je sve više odavao njezinu sposobnost da intimno i individualno prikaže kroz opća mjesta i poznate, gotovo istrošene metafore i koncepte. Iako aktualni album djeluje kao da nije u osobnom tonu, kad ga se sluša s obzirom na cjelokupnu diskografiju, situaciju u kojoj je nastao i, na kraju, slušajući same pjesme, “Hell-On” itekako je intiman album. Prva stvar, Case ga je sama producirala, a koproducent je bio Björn Yttling (Peter Bjorn and John). Ostali suradnici na albumu su k. d. lang, Laura Veirs, Mark Lanegan, Erich Bachmann i kolege iz The New Pornographers.

    Muziku podržava

    Drugo, na ovom albumu Neko Case pokazuje otpor, razočaranje, ljutnju, deziluzioniranost  s jedne strane, no ujedno i prihvaćanje sebe, samopouzdanje, britku ironiju i čudno primirenu divljinu. Kao da se napokon poistovjetila s prirodom o kojoj konstantno pjeva ili kao da je razumjela što za nju priroda znači. Požar koji je progutao njezin dom u Vermontu svakako je odredio ton i stil albuma. Case je izjavila da priroda nije diskriminatorna, jer jednako nemilosrdno uzima kao što velikodušno daje te da stoga nije osjetila nepravdu ili tugu, nego toplinu prirode u njezinu neobaziranju na čovjeka.

    Zvuk albuma ne razlikuje se znatno od prethodnih izdanja, iako ima više power-pop elemenata i više-manje tipičan je Case album. Za razliku od zvuka, priča i koncept zanimljiviji su i pokazuju odmak od dosadašnjeg stava i pristupa. U svojim tekstovima glazbenica nije pribjegavala naivnoj i klišeiziranoj identifikaciji žene i ženskog principa s prirodom, iako bi se to činilo na prvi pogled. Za Case priroda stoji nasuprot onom ljudskom i baš zato su metafore i metonimije prirode tako efektno djelovale u njezinim pjesmama. Tigrovi, lisice, cikloni, tornada, plime, mjesec, lavovi… bogat imaginarij koji je glazbenica tijekom godina razvila na “Hell-On” poprima jasnije konture, pa i određenja, jer je Case jasno dala do znanja da pjeva prije svega kao žena svjesna što znače rodne uloge i koliko je nju kao osobu to odredilo.

    “But there’s millions to count you and keep you / And lovers that don’t understand / Don’t let ’em tell you you’re nothing / ‘Cause you’ll change the world, pretty girls.” (Pretty Girls, Blacklisted, 2002.)

    “The most tender place in my heart is for strangers / I know it’s unkind but my own blood is much too dangerous.” (Hold On, Hold On, Fox Confessor Brings the Flood, 2006.)

    “My love, I am the speed of sound, I left them motherless, fatherless / Their souls dangling inside-out from their mouths / But it’s never enough.” (This Tornado Loves You, Middle Cyclone, 2009.)

    “I’m a man, As in a citizen of mankind / It’s what kind of animal I am, It’s that simple, oh.” (Man, The Worse Things Get…, 2013).

    Case nikad nije nastojala pisati isključivo iz ženske perspektive ili glazbu promatrati kroz prizmu spola.

    “Hell-On” u tom smislu donosi obrat. Iako ni sada nije skliznula na teren priroda = žena, jasan je gubitak iluzije o tome što znači biti čovjek, odnosno svijest o nemogućnosti da se čovjek zaista i bude. Stihovi koji otvaraju album rezolutni su, zvuče nemilosrdno i oštro: God is not a contract or a guy / God is an unspecified tide… God is a lusty tire fire. Određenje prirode kod Case nikad nije bilo jasnije.

    “Halls of Sarah” gotovo je elegična posveta ženskim ulogama koje nisu birale same žene, odnosno o ženskom principu kao stalnom ogledalu svijeta. Gostovanje Marka Lanegana na “Curse of the I-5 Corridor” dodatna je čar numeri ionako privlačnoj zbog dobro poznatog zvuka tipičnog za Case. “Oracle of the Maritimes” i “My Uncle’s Navy” prikazuju muške priče u negativnom tonu, kao i na većini albuma. “Sleep All Summer” izuzetak je od te tendencije i numera za koju je glazbenica davno izjavila da joj je najdraža ljubavna pjesma.

    Završna “Pitch or Honey” sa stihovima When I am dark and I am down as dark and down as I am now / The only thing that makes me smile is to remember that I’m beloved of the wild / And may you ever return to the warmth of your species, zaključuje album mišlju da divljina i priroda vole iskrenije od ljudskih bića, odnosno da se ljudska toplina lako pretvori u vatru koja spali mnogo više od požara izazvanoga prirodnim silama. Uspoređujući gubitak kuće u požaru s gubitkom ljudskosti u društvu, Neko Case na ovom je albumu rekla što je za nju pogubnije.

    Muziku podržava