Nastavak na novi val s bosanskim i zagorskim utjecajima

    2250

    Studeni novembar

    Zagrebni život

    Datum izdanja: 15.02.2008.

    Izdavač: Croatia Records

    Žanr: Rock

    Naša ocjena:

    Popis pjesama:

    1. Taubek
    2. Čuvajmo si običaje
    3. Svadba
    4. Ovdje je tvoj dom
    5. Leptir
    6. Gužva
    7. Guza muza
    8. Donosim ti novosti (statistika)
    9. Nismo mi baš ništa krivi
    10. Lomača
    11. Pošla je po vodu preko pruge… (moja lijepa susjeda)
    12. Tuga je najbolja

    Nešto slično kao što je i Dino Šaran čekao dvadesetak/tridesetak godina za svoj prvi pravi album, tako je i Igor Ivanović dugo vremena čekao do izlaska svog prvijenca. Studeni novembar i njihov “Zagrebni život” pravi su pregled svih mogućih utjecaja i popularnih bendova od ’80-ih do današnjih dana.

    Ivanović je u glazbenu scenu krenuo taman s pojavom ‘novog vala’ u Sarajevu, kada su se počeli stvarati jedni od najznačajnijih bendova iz BiH. Najpoznatija referenca mu je dugogodišnje sviranje s Crvenom jabukom (Žera ‘uzvratio uslugu’ svirajući klavijature na ovom albumu), a svakako treba spomenuti i bendove Kongres i Gino Banana, ali nekako nikako nije dolazio u prvi plan.

    Ratne godine su ga natjerale da preseli iz Sarajeva u Zagreb gdje je ponovno počeo pisati pjesme, ali ne u ‘komercijalne svrhe’, već za ‘svoju dušu’. Kako se s vremenom povećao broj pjesama, tako su počela i nagovaranja da se one snime, pa je počelo s okupljanjem benda.

    Bend je nazvan Studeni novembar, to je ime koje spaja isti mjesec jako bitan u njegovom životu (u njemu je rođen i ‘protjeran’ iz Sarajeva) na dva ‘njegova’ jezika.

    Muziku podržava

    Pomalo je čudno vidjeti da jedan novi, još neafirmirani bend potpisuje Croatia Records, a Studeni novembar je baš to uspio, zaintrigirati glavešine kojima je komercijala mnogo važnija od kvalitete. To je dvostruki mač, koliko god je lijepo biti kod velikog diskografa, toliko će on i malo potrošiti na promociju ‘nepoznatog’ benda.

    Bilo kako bilo, “Zagrebni život” je vani i spreman za velike stvari, ako ga publika prihvati kao sentimentalni osvrt na ‘balkanski’ rock zadnjih par desetljeća. U prvom redu, najveći utjecaji na Studeni novembar dolazi iz ’80-ih i ‘novog vala’, pa sve do naovamo uz jedan karakterističan lirički izričaj.

    Po mojem mišljenju, najveći utjecaji koji se daju iščitati s albuma neprikosnoveni je vođa novog vala Štulić, pa potom i cijeli niz bendova koji su izrasli iz njega. Tu se svakako mora nadodati i Zabranjeno pušenje, rani Pipsi, Let3, pa čak Zadruga u nekim trenucima, s kojima se vjerojatno upoznao svirajuću u zabočkom bendu Nezbit.

    Gledajući same stihove pjesama, album se vozi između dvije krajnosti. Jedna je vrlo sofisticirana ironijom i satirom, dok je druga pomalo bedasti izričaj u stilu Rippera ili Let3-a s vrlo čestim neadekvatnim vokabularom.

    Tu se i iščitava veliki utjecaj zagorske faze Ivanovićeve karijere, budući da vrlo često koristi zagorske izraze, ali ono što bih izdvojio kao najgore u tektovima su standardno isforsirane rime, a to nije problem samo Studeni novembra nego i većine ‘estrade’.

    Uvodna “Taubek” lagani je dance rock s nu-metal riffovima i vrlo zaraznim refrenom, dok odmah do nje stoji i najhitoidnija skladba “Čuvajmo si običaje“, koja kao da je ispala s nekog ranijeg albuma Pipsa, a u njoj kao dječji vokal gostuje Igorova kćerka Andrea.

    Svadba” je miks Zadruge i Zabranjenog pušenja, “Ovdje je tvoj dom” je ljubavno-jugo-nostalgična, u “Leptir” zvuče kao Franz Ferdinand naših prostora, “Gužva” je najgori prikaz Ivanovićevog rukopisa jer je na brutalnu brijačinu gitara uklopljen i više nego loš tekst (“A gdje su one fine koke/što su tanke i visoke/što ne smrde ispod nosa/što zamiriše im kosa“).

    Već “Guza muza” malo popravlja situaciju sa svojim simpatičnim ljubavnim bljezgarijama poput Lake, “Donosim ti novosti (statistika)” ni po čemu se ne ističe od ostatka materijala, a slično se može ustvrditi i za “Nismo mi baš ništa krivi“, dok sam kraj donosi par vrlo zanimljivih brojeva poput etno-metala u “Lomači“, prekrasne akustične “Pošla je po vodu preko pruge… (Moja lijepa susjeda)” i završne “Tuga je najbolja” u kojoj su ispremiješani rock, kolinje, piva i tko zna što sve ne.

    Studeni novembar je zanimljiv proizvod hrvatsko-bosanske rock scene koji je u nekim trenucima vrlo britak i pitak, a u drugom previše ubačen u kolotečinu svojih utjecaja.

    Miješajući novi val, bosanski mentalitet i zagorski punk-rock, Ivanović se svojim izdanjem “Zagrebni život” okrenuo na ovdašnju publiku, a uspjeh zasigurno neće doći odjednom.

    Budući da bend gaji vrlo melodičan izričaj, vjerujem da bi kroz godinu dvije mogli dostići trenutnu popularnost Letu štuka, a nakon toga im je sve otvoreno…

    Muziku podržava