Metalni spoj simfonije, ratovanja, epike i etike

    1361

    Turisas

    The Varangian Way

    Datum izdanja: 18.06.2007.

    Izdavač: Century Media / Dallas Records

    Žanr: Metal

    Naša ocjena:

    Popis pjesama:

    1. To Holmgard And Beyond
    2. A Portage To The Unknown
    3. Cursed Be Iron
    4. Fields Of Gold
    5. In The Court Of Jarisleif
    6. Five Hundred And One
    7. The Dnieper Rapids
    8. Miklagard Overture

    Dodavanje folkerskih utjecaja raznim vrstama metala u posljednje je vrijeme postalo toliko učestalo, a moramo priznati i popularno, da su mnogi u tome znali i pretjerivati. A osim toga, svaki bend koji je ubacio i najmanju dozu narodnog melosa u svoju izvornu muziku, odmah je etiketiran kao folk metal.

    Takav je slučaj i s finskim Turisasom, kojeg mnogi primarno opisuju upravo takvim. No, po meni, on nije folk metal bend, ili, bolje da se izrazim nije u potpunosti, čak bih rekao niti primarno. Njihovu muziku možda i najbolje opisuje naziv debitanstkog albuma “Battle Metal”, objavljenog prije tri godine.

    Dakle, ovo je jedan borbeni, povijesno-vikinško-ratnički heavy metal, s jako velikim simfonijsko-epskim prizvukom. Naravno, zamjetan je i utjecaj nekoliko puta spomenutog folka, i to u pristojnim omjerima, ali u dosta manjim nego bi se to moglo očekivati.

    Kako je količina simfonijskih aranžmana izuzetno nazočna, sklon sam povezivanju Turisasa s Rhapsody Of Fire, a u drugom, onom energičnijem, ‘heavijanerskijem’ dijelu ima dosta Manowrara. U izvornom, skandinavskom folku bliski su Ensiferumu, i to pogotovo u dijelovima gdje se križaju čistim i grubim, dubokim, na momente i režećim vokalima, često na rubu deatha, ali i kompletnoj agresiji.

    Muziku podržava

    Ono što mi se uvijek dopada i smatram dobrodošlim, angažman je starijih etnoinstrumenata, poput ovdje nazočnih orgulja, frula, harmonika, koje svojim prirodnim soundom itekako doprinose da srednjovjekovno-dramaturški ugođaj što je moguće više dobije na vjerodostojnosti. Naravno, sažimajući ga više s muzičke, nego s one druge, ‘ratne’ strane.

    Većina nas smo skloni svaki bend koji koristi klavijature povezivati sa simfonijama, mada to često nije tako. Ovdje je stvar baš suprotna, obzirom da su klavijature i piano dijelovi skladani i aranžirani upravo po uzoru na orkestralnu muziku, u čemu su nedvosmisleno izuzetno pomogli i oni u kojima su, u ovom slučaju sporedne, ne i nebitne uloge pripale zborovima, gudalima i trubama, ali i naratorskim sekvencama.

    Ovaj doista krasan album nema slabe kompozicije, a nekako najneuobičajenija je “In The Court Of Jarisleif“, melodična pjesma s harmonikama u glavnoj ulozi i instrumentalnim dijelom jako nalik na kola kakva se plešu kod naših istočnih susjeda. Ali i naravno, s jakim utjecajem metala.

    Velika vrijednost svih pjesmama je i ta da u njima ima jako puno kako tekstualnih tako i muzičkih događanja pa ih je jako teško detaljno opisivati, ali zato užitak slušati. Ipak, izdvojit ću još nekoliko, a u prvom redu “A Portage To The Unknown“, pjesmu s ritmičkim izmjenama svih brzina, simpatičnim i simptomatičnim hramonikama, snažnim heavy riffovima, zborski pjevanjem, miksevima clean, snarl i growl vokala, te harmama a la Rhapsody Of Fire.

    Five Hundred And One” također je kvalitetna pjesma sa sličnim karakteristikama, plus prog metal elementima i klavijaturama koje dijelom podsjećaju na The Doorsove. Meni najbolja pjesma je “The Dnieper Rapids“, koja, uz istaknute karakteristike, odlično miksa klavijature i gitare, i to u prog thrash stilu, s dosta tehniciranja, a glavna joj je snaga žensko zborsko pjevanje.

    Pravi, veliki finale albuma je osmominutna epska pjesma “Miklagard Overture“, u kojoj je najveći raspon orkestralnog ugođaja, mješovitog zborskog pjevanja, a posebnost je i tipična progresivna izmjena baseva i ritam gitara.

    Muziku podržava