Metal klasik za sva vremena

    1513

    Therion

    Theli (reissue)

    Datum izdanja: 28.02.2014.

    Izdavač: Nuclear Blast

    Žanr: Symphonic Metal

    Naša ocjena:

    Popis pjesama:

    1. Preludium
    2. To Mega Therion
    3. Cults Of The Shadow
    4. In The Desert Of Set
    5. Interludium
    6. Nightside Of Eden
    7. Opus Eclipse
    8. Invocation Of Naamah
    9. The Siren Of The Woods
    10. Grand Finale / Postludium
    11. In Rememberance (bonus track)
    12. Black Fairy (bonus track)
    13. Fly To The Rainbow (bonus track)
    1. Preludium
    2. To Mega Therion
    3. Cults Of The Shadow
    4. In The Desert Of Set
    5. Interludium
    6. Nightside Of Eden
    7. Opus Eclipse
    8. Invocation Of Naamah
    9. The Siren Of The Woods
    10. Grand Finale / Postludium

    Poput najveće većine svojih zemljaka i susjeda Sjevernjaka u tim vremenima, i Therion je svoju karijeru započeo kao death metal bend, te snimio albume kojih se deatheri tih vremena rado prisjećaju.

    No “Of Darkness…” (1991.), “Beyond Sanctorum” (1992.) i “Symphony Masses: Ho Drakon Ho Megas” (1993.) imali su limitiran uspjeh i među, tada kvalitetnom, švedskom death-scenom nisu se baš mogli pohvaliti s nekim posebnim statusom.

    Usprkos tome što je već na “Symphony Masses: Ho Drakon Ho Megas” bilo ozbiljnih tragova ustupaka avantgardnom soundu, heavy-doom metalu, progresive i goth rocku, jazzu, te zvukovima Dalekog istoka. I to je vjerojatno bio jedan od važnih razloga što je Christofer Johnsson odlučio napustiti death ‘ideale’ i radikalno promijeniti stil. Pa je na albumu “Lepaca Kliffoth” (1995.) eksperimentirao s opernim soprano i bas-bariton vokalima, klavijaturama, perzijskim etno-melosom i osjetno pojačanim obujmom melodija, te stvorio nešto na što fanovi Theriona nisu navikli. I ne samo oni.To je, u biti, bio reprezentativni dokaz da kreće (još) jedno poglavlje heavy metal enciklopedije. Album je izazvao gotovo nevjerojatan interes, i u početnim je tjednima prodan u 15.000 kopija, plus još 12 000, u koliko je primjeraka prodan singl “The Beauty In Black”. Takav uspjeh dao je Christopheru za pravo u njegovoj odluci da Therion postane drukčiji bend, no istovremeno, bio mu je to i veliki izazov, jer je nešto takvo trebalo, barem, ponoviti. I ne samo da je ponovio, nego je s albumom “Theli” (1996.) stvorio ultimativno djelo, kojim su postavljeni standardi symphonic metala. Ima onih koji vole reći – operatic metala.

    Snimljen od siječnja do ožujka u Impuls studiju u Hamburgu, a izašao 9. kolovoza 1996., “Theli” je detaljno, iz korijena i zauvijek promijenio bendovu karijeru, a sceni donio neka nova mjerila, kojima će se u budućnosti mnogi, više ili manje uspješno, prilagođavati.

    Muziku podržava

    Još eksperimentalnije, intenzivnije, konstruktivnije i mračnije od prethodnika, s dužim epskim naslovima, “Theli” je djelo koje je uključivalo kombinaciju energičnih metalnih elemenata s dva mješovita zbora (North German Radio Choir i Siren Choir), kolaboracije ženskih i muških, grubih i čistih muških pjevanja, izdašnost orkestralija, te individualizacija klavijatura i piana. Nešto što se do tada nije čulo, pa nije čudo da se kritičarima dopao ‘na prvu’, a odlično je prihvaćen i među publikom, te je u mjesec dana prodan u više od 75.000 kopija. Što je bilo sjajno, a i više nego dvostruko bolje od ‘rezultata’ albuma “Lepaca Kliffoth” u godinu dana.

    Takve stilske vratolomije, zaokreti i preokreti, priskrbjeli su Therionu status ‘najpustolovnijeg benda’, ali mu ponudile i snažan uzlet, koji je nakon albuma još ozbiljnije nastavljen turnejom s Amorphis.

    Album na čijoj je naslovnici Set, bog oluje, bolesti, bijesa i nasilja antičke Grčke, donio je hrpu nezaboravnih naslova, poput, u prvom redu, epskih himni “To Mega Therion“, “Nightside Of Eden” i “The Siren Of The Woods“, pjesama koje su i dan – danas na repertoaru Theriona. Ili veličanstvenih “Cults Of The Shadow“, “In The Desert Of Set” i “Invocation Of Naamah“, grandioznih numera koje kombiniraju grubost heavy metala, studioznost i profinjenost klasike, te ljubaznost i slast folkerskih melodija.

    Uvijek zahtjevno japansko tržište dobilo je i tri bonusa, “In Rememberance”, “Black Fairy” i “Fly To The Rainbow”, cover verziju Scorpionsovog klasika iz 1974., koje su svoje mjesto našle i na ovom reizdanju. Te stvari nisu mogle upasti na “Theli”, što je još jedan dokaz njegove snage i utjecaja, pa su uvrštene (i) na kompilacijski album “A’arab Zaraq – Lucid Dreaming” iz 1997., zajedno s obradama i Christoferovim soundtrackom za film “The Golden Embrace”.

    Kad se već išlo u reizdanje, moglo se štogod poraditi na soundu, čisto da se prilagodi današnjim osnovnim tehnološkim normama, no, opet, i u originalu je taj album predobro balansiran, pa bi se prčkanjem po njemu moguće i izgubilo na izvornosti. Ako se tu već i nije, na bonus DVD-u “Theli Live“, snimljenom u Budimpešti 2007. moglo se i moralo pročistiti zvuk. Ipak je to bilo deset, odnosno jedanaest godina kasnije. No i uz malo nedorađen sound, bez većih se problema može razabrati kvaliteta svirke i ustanoviti (opet) da Therion i uživo zvuči sjajno, te čuti neke pjesme koje se inače baš i ne može često doživjeti u takvom formatu. Tako da se taj DVD, bez obzira što je izvučen iz jedne cjeline, uistinu može smatrati kao bonus-poklon sadržaj. Inače je snimljen na turneji povodom 20. obljetnice postojanja benda, na kojoj se svirao “Theli”, plus izbor najboljih pjesama, a kao gosti/pjevači pojavili su se bivši bubnjar Piotr Wawrzeniuk, član benda i jedan od vokalista na albumu “Theli”, te Messiah Marcolin (ex-Candlemass).

    S obzirom da je re-izdanje objavljeno 17 i pol godina nakon izlaska originalnog albuma, nekakva obljetnica baš i ne može biti povod što se pojavilo, pa se uvijek nameće, apsolutno logički zaključak, kako je sve to napravljeno prvenstveno zbog novaca. Iliti dodatne zarade svih subjekata uključenih u ovu priču. Nema sumnje da je i to jedan od razloga, to se ne bi trebalo skrivati, no ako tome i jeste tako, nitko nikoga ne tjera da ‘u košaricu’ ubaci ovaj album. Koliko god sjajan on bio. A je, bio je to doista sjajan album. I, što je najvažnije, ne samo bio, već i jeste. Kada ga se danas sluša, isijava jednakom unikatnošću, živahnošću i svježinom kao i kada je izašao.

    Album je to kojeg se i toliko mnogo godina kasnije rado stavlja u player ili koji drugi distributer zvuka i iskreno uživa u njemu. Album koji konstantno opravdava sve rečeno o njemu, i iz kategorije rijetkih koji zaslužuju najviše ocjene. Kad ga jednom slušaš, nikada ne zaboraviš što si čuo. I za kojeg ti i stoljećima kasnije nije žao što si ga, ako ga jesi, počastio ‘maksimalkom’. A to treba znati prepoznati. Oni koji su tako nešto napravili 1996., danas mogu biti ponosni, jer su predvidjeli da se dogodio klasik. Antologijsko djelo, kakvo se više nikada neće ponoviti.

    Muziku podržava