Madonna: Zaboravite Eurosong, “Madame X” je čudesan album

    4050

    Madonna

    Madame X

    Datum izdanja: 14.06.2019.

    Izdavač: Interscope

    Žanr: Dancehall, Disco, Latino, Pop, Trap

    Naša ocjena:

    Popis pjesama:

    1. Medellín (with Maluma)
    2. Dark Ballet
    3. God Control
    4. Future (with Quavo)
    5. Batuka
    6. Killers Who Are Partying
    7. Crave (with Swae Lee)
    8. Crazy
    9. Come Alive
    10. Extreme Occident
    11. Faz Gostoso (featuring Anitta)
    12. Bitch I’m Loca (featuring Maluma)
    13. I Don’t Search I Find
    14. Looking for Mercy
    15. I Rise

    Kada sam kretao pisati za Muziku nije mi bilo ni na kraj pameti, iako je to sasvim logično, obzirom na žanrove koje recenziram, da ću se jednom (konačno) domoći i Madonninog albuma. Čast je pripala nedavno izdatom 14. studijskom albumu simboličnog naslova “Madame X”. Očekivanja postavljana pred nove joj albume su se izlaskom 12. “MDNA” dosta smanjila, ali ponešto povećala s 13. “Rebel Heart”. Srećom, “Madame X” je bolji od očekivanog zato što uopće nije nešto očekivano. Radi se o zbirci zbilja raznolikih pjesama, kojima je zajedničko jedno, a to je osjećaj te globalne povezanosti kroz glazbu, miješanje mnogo žanrova, velikih i važnih poruka kroz razne formulacije, osjećaj za hit, kao i ljubav prema rizicima.

    Mnogi govore da Madonna već desetljeće nije trendseterica. To možda je istina gledajući na način da više sama ne postavlja nove trendove, ali neizbježna je činjenica da od albuma “Hard Candy” dovodi te iste postojeće trendove u zvuku na svoj mlin, transformira ih, prilagođava sebi i najvažnije, konstantno ostaje relevantna.

    Muziku podržava

    Uvodno, iza mene je 13 godina, nazovimo to, obožavanja, Madonne. Slušao sam Madonnine albume kronološki, zadržavajući se više tjedana na svakom, postepeno se informirajući i o vremenu u kojem su izdanja stvarana, kao i glazbi koja je u vrijeme ere svakog albuma bila popularna. Godinama nakon toga sam shvatio da sam izabrao najbolji mogući pristup otkrivanju jednog velikog imena svjetske glazbene scene i upoznao njen umjetnički doprinos pop glazbi na dostojanstven i detaljan način. Baš iz razloga svega navedenog, konačno recenziranje Madonne smatram dosta ozbiljnim zadatkom. Stoga “let’s take a trip“, u duhu najavnog singla “Medellín”.

    Priča iza albuma višeslojnost je Madonne kao “Madame X” i njenih interesa, područja djelovanja, žudnja, čežnji, nastavku borbe za ljudska prava i ljubav. Sve u najavnom videu spomenute uloge našle su svoje mjesto na jednoj ili više pjesama na albumu. Kroz izdanje se točno i vrlo jasno osjete ti pomaci iz kulture u kulturu, iz žanra u drugi žanr, ali čudom, sve funkcionira skladno i ugodno. Što drugo i očekivati od jedne od najznačajnijih pop umjetnica za album formu.

    Ključni suradnik na albumu dugogodišnji prijatelj Mirwais Ahmadzaï, mastermind iza vječne “Music” i kontroverznog “American Life” kao i istoimenih albuma. S Mirwaisem je stvorena i briljantna “Future Lovers”. Zanimljivo je, ali ne i iznenađujuće, da su sve album highlights pjesme stvorene upravo s njim. Povratak starim suradnicima je ovaj puta uvelike upalio, za razliku od “MDNA” suradnje s famoznim Williamom Orbitom (producent Madonninog najboljeg albuma, “Ray of Light”). Na “Madame X” surađivali su još i popularni Diplo, legendarni Mike Dean, kao i Billboard, Jason Evigan i Jeff Bhasker. Ovaj puta nije ponovljena pogreška diskografske kuće da umjetnika koji potpuno drugačije funkcionira i samostalnije stvara kao što to Madonna radi, stave u moderni kalup stvaranja hitova kroz songwriting campove. To je možda funkcioniralo na zvijezdama poput Beyoncé, ali naškodilo je “MDNA” koji je isprva trebao biti vođen zvukom Aviciija te “Rebel Heart” gdje se nepotrebno umiješao ne uvijek potreban Kanye West.

    Kao i s prethodnih album-dva, Madonna je svako malo na Instagramu fanovima ostavljala razno razne naznake onoga što dolazi, tako se saznalo i da će na prvom singlu gostovati jedna od najvećih zvijezda latino scene, zabavni Maluma. “Medellín” je bio prvi griz u novu eru. Pjesma koja na prvu loptu skroz zbunjuje, uhu je zapravo jasno koji su hit faktori, ali tek s kojim još slušanjem shvaća se tok i ono bitno. Kod “Medellín” je ključna atmosfera, lepršavost i poziv na ples. One kojima cha-cha-cha nije stran, možda će krivo brojanje smetati, ali u pjesmi se uklapa savršeno. “Medellín” je tek prvi primjer na “Madame X” gdje pjesma nije bila veliki hit jer ju izvodi žena u 61. godini života. Maluma je zapravo gotovo bitniji faktor od Madonne u pjesmi, zajedno se čudnovato dobro nadopunjuju, a zajedno su odradili i dojmljiv nastup s hologramima na Billboard Music Awards.

    “Dark Ballet” spoj je nespojivog. Isprva sam htio napisati, naizgled nespojivog, ali i nakon slušanja i dalje smatram predstavljeno nespojivim. U jednoj pjesmi su naime udruženi ni u ružnom snu očekivan sample “The Nutcracker Suite: Dance of the Reed-Flutes” (Pyotr Ilyich Tchaikovsky), zajedljive poruke osviještenosti inspirirane Ivanom Orleanskom, suvremeni beatovi, tmurne i otužne klavirske melodije te Daft Punkovski izvitopereni i programirani vokali. Rezultat je prilično zbunjujuća, ali čudnovato zarazna pjesma koju su fanovi Mirwaisevog stvaranja s Madonnom i mogli očekivati, obzirom na ludorije poput “Impressive Instant” i “Die Another Day” koje su zadnje napravili. Madonna je “Dark Ballet” dijelom predstavila na prošlogodišnjoj Met Gali kao ondašnji “Beautiful Game”, ali i ove godine na nesretnom nastupu na Eurosongu.

    U istom nastupu široj publici predstavljena je i zapravo jedna od boljih pjesama na albumu, a to je “Future” s Quavoom. “Future” je opušteno dance hall ostvaranje kojim Madonna nastavlja svoju “Madame X” misiju promišljenim stihovima refrena, “Not everyone is coming to the future, not everyone is learning from the past”, čime pametno udara ispod pojasa previše značajnih ljudi koji su loše učinili svijetu.

    Najugodnije iznenađenje albuma je genijalna “God Control”. Obećani disco došao je na red. A zašto baš disco? Pogledajte video i bit će vam jasno. Madonna sjaji u punom sjaju. Eksperimentalni pop, disco, zarazne linije i snažna poruka za postavljanje restrikcija na korištenje oružja u Americi.God Control” je ambiciozan, kvalitetan pop, koji tom zapravo zastrašujućom porukom nadilazi samu formu pjesme.

    Kontroverzan video koji je režirao maher režije video spotova Jonas Åkerlund s kojim je prije radila na nagrađivanom spotu za singl “Ray of Light” (MTV VMA Video Of The Year 1998.). Madonna ovdje koristi svoju platformu za ukazivanje na zakonodavstvene propuste SAD-a kod kontrole posjedovanja oružja. Po izlasku spota svi svjetski mediji su pisali o njemu, a uključeno je i mnogo organizacija koje se bore za zakone o sigurnosti upravljanja oružjem i zaštiti. Radnja spota fokusira se na pucnjavu u noćnom klubu i scene krvoprolića nad nevinim posjetiteljima kao veliko upozorenje na to što se u SAD-u sve češće događa. Više o samom videu možete pročitati na Madonna Adria.

    Novi album “Madame X” inspiriran je primarno Madonninim višegodišnjim boravkom u Portugalu točnije Lisabonu, gdje je kako sama kaže imala priliku upoznati mnoge tamošnje glazbenike, čuti zvukove glazbe koju do sada nikad nije čula i biti inspirirana. Tako dolazi i “Batuka” snimljena u suradnji s The Batukadeiras Orchestra, koja zvuči kao čudna snimka protesta sa zborom i stihovima kao govorom. Lirski izlizano, ali zanimljivo. Esencijalni trenutak albuma je “Killers Who Are Partying”. Portugalom inspiriranom gitarskom melodijom Madonna simpatizira s manjinama diljem svijeta. Ponekad zvučeći nepotrebno ili čak ridikulno, poistovjećujući se npr. s Islamom ili Afrikom, ali poruka kao takva ostaje jasna i srčana. Zvukom slična i povezana je kasnija na albumu, “Extreme Occident”, gdje se Madonna poigrava pojmom izgubljenosti u svijetu i fokusom.

    Kad sam prvi puta pogledao tracklistu albuma iznenadio sam se da se na njoj našao Swae Lee. On je polovica popularnog dua Rae Sremmurd (Ear Drummers autotune glas koji čujete na početku dosta hitova današnjice). Otprilike kao što je Maluma nadogradio “Medellín”, tako je Swae Lee učinio s “Crave”. Sasvim neočekivan broj, vidi Madonnu i Swaea u romantičnoj i poletnoj r&b pjesmi, koja isto kao i “Medellín” provocira da bi bila veći hit u izvedbi neke mlađe pjevačice. Uslijedit će dvije slabije stvari bez koji bi album sasvim u redu djelovao, bez obzira što mu one dodaju na radosti. “Crazy” i “Come Alive” idejno i strukturom imaju savršeno smisla, bivaju slatke Madonna pjesme, ali osobno im ne pridodajem puno pažnje. Tekstom, također, više-manje reciklirano. Međutim, interesantno je da “Come Alive” nosi utjecaje sjeverno afričke glazbe koristeći instrument krakebs, a sudjejuje i dječji zbor.

    Jedna od radiofoničnijih na “Madame X” suradnja je s brazilskom heroinom latino glazbe imena Anitta na pjesmi “Faz Gostoso”. Radi se o obradi jednog od  najvećih hitova u Portugalu 2018., koji u originalu izvodi Blaya. Madonna i Anitta većinski pjevaju na portugalskom, uz zarazni portugalski ritam, zvukove sirena. Trenutno Madonna provocira pratitelje hashtagovima #waitingforAnitta, a kruži trač da će Madonna i Anitta uskoro udružiti snage i snimiti video za pjesmu. Na već izdani broj i redoslijed spotova te zbog ljeta koje nam je došlo, ovo smatram odličnim marketinškim potezom. “Faz Gostoso” je zabavna plesna stvar, sexy i jednostavna te uzbudljiva. U Brazilu pjesma dosta dobro kotira na streaming servisima. “Bitch I’m Loca” druga je suradnja s Malumom na albumu, gdje provjereno dobar dvojac flerta preko na trenutke nervozne podloge, rezultirajući u još jednom zavodljivom, blesavom, dvojezičnom broju, pametno smještenom iza “Faz Gostoso”.

    Prava poslastica vjernim obožavateljima je “I Don’t Search I Find”, druga discom inspirirana pjesma na “Madame X”. Trenutak je to kao i “God Control” gdje je Madonna vidno opuštenija i radi što želi, gdje ona i Mirwais uhodano dobro surađuju i stvaraju intuitivno i razumijevanjem vizija jedno drugog. U “I Don’t Search I Find” korištena su slavna pucketanja prstima ikonične pjesme “Vogue” iz 1990. i prerađene da bolje pristaju. Slijedi “Looking for Mercy” kao jedan je od ljepših vokalnih doprinosa albumu, ali i ljepših orkestracija, što biva omeđeno izuzetno repetitivnim refrenom koji do kraja pjesme idu vrtoglavo u nedogled.

    Zadnja stanica Madonninog puta oko svijeta ovim albumom završava, meni groznom “I Rise”. Pjesma je bila najavljivana kao velika himna LGBTIQ+ zajednice i ljudskih prava općenito, nepobitno snažnog je teksta i još jačeg intra za koji je poslužila stvarna snimka aktivistice kontrole oružja Emme Gonzalez i jedne od preživjelih pucnjave u Stoneman Douglas High School 14. veljače prošle godine. Za izdvojiti je stih “Freedom’s what you choose to do with what’s been done to you“, inače preinaka citata Jean-Paula Sartrea. Međutim, cijela ova divota srozava se tim čudno otpjevanim, opet nepotrebno repetitivnim refrenom, koji jednostavno ne sjeda, unatoč originalno posloženoj podlozi.

    “Madame X” najbolji je Madonnin album ovog desetljeća. Najbolji njen album još od proslavljenog i široko voljenog “Confessions On A Dancefloor” iz 2005. Nesebično je to bogata internacionalna gozba raznovrsnih zvukova, sentimenata, vibracija i suradnji. Ovaj glazbeni putopis, zapravo je mračan album, s pokojim “WTF” trenutnom koji kasnije postaje omiljen. Apsolutno nepopustljivo izdanje koje ni u jednom trenutku nije dosadno. Zamjerke leže u povremenom korištenju autotune-a i tamo gdje nije očigledno korišten iz kreativnih razloga. Primjerice, autotune je potreban u “Dark Ballet” i “God Control”, ali neoprostiv je u početnim slogovima svakog stiha versova “Killers Who Are Partying”. Također, album lirski gledano ponekad zaostaje za prethodnicima, jer neki tekstovi zbilja jesu mlaki poput onog zapravo jako dobre “Extreme Occident”. “Madame X” samopouzdano, gotovo outsiderski sjeda u Madonninu diskografiju. Radi se o izuzetno zrelom pop albumu, gdje se Madonni zapravo ne može što progovoriti, već se novi materijal prihvaća kao dan, jer je smislen, a sve dokazivo je već dokazano.

    Classic Madonna, never repeating herself, ovaj puta ne ide na arensku ili turneju stadionima već će se Madame X Tour odvijati u malim teatrima. U planu je posjet svega 7 gradova u SAD-u i 3 u Europi gdje će u svakom od gradova održati između 3 i 17 koncerata. Cijene su vrtoglavije nego bilo koji puta do sada, razočarano je nebrojeno pratitelja, ali koncept valja poštovati, jer poprilično će biti cool pogledati zvijezdu njenog kalibra u tako intimnom okruženju dvorana do svega 3.500 gledaoca.

    Highlights:Medellín”, “God Control”, “Killers Who Are Partying” i “I Don’t Search I Find”

    Lows: “Crazy” i “Come Alive”

    Muziku podržava