K’naan – Vizualni scenograf društva

    1377

    K'naan

    Troubadour

    Datum izdanja: 24.02.2009.

    Izdavač: A&M / Aquarius Records

    Žanr: Hip-hop

    Naša ocjena:

    Popis pjesama:

    1. T.I.A.
    2. ABCs (feat. Chubb Rock)
    3. Dreamer
    4. I Come Prepared (feat. Damian Marley)
    5. Bang Bang (feat.Adam Levine)
    6. If Rap Gets Jealous (feat. Kirk Hammett)
    7. Wavin’ Flag
    8. Somalia
    9. America (feat. Mos Def and Chali 2na)
    10. Fatima
    11. Fire in Freetown
    12. Take a Minute
    13. 15 Minutes Away
    14. People Like Me

    Na ovakvim hip-hop albumima osim onom najvažnijem beatu pjesme, pozornost se mora pokloniti i riječima bez kojih instrumental ne bi vrijedio. Kreativnost i inovativno eksperimentiranje se cijene. Kad se krutost u riječima i energični beat spoje trebali bi davati savršenu kombinaciju.

    Je li to zbog bogatog životnog iskustva i upoznavanjima sa svakojakim stilovima muzike ne znam, no bogatstvo stilova se uvijek cijeni ako je sve lijepo i slušljivo ‘spakirano’ što ipak ne može svatko uraditi.

    No baš tad svatko, bilo kakav ukus u muzici imao, može poslušati ovaj uradak repera K’naana. Na ovom albumu da se naslutiti kako su K’naanu vrlo bliski stilovi poput soula, južnjačkog hip-hopa, nu-roots reggaea i anglo-folka.

    Vrlo blizu te savršene formule i pakiranja savršenog proizvoda došao je sa skladbom “T.I.A.” kojom otvara album i čijim stihovima ponosno predstavlja svoju rodnu Afriku ponavljajući u refrenu “This is Africa“.

    Muziku podržava

    Kad djetinjstvo provedete u Somaliji, najopasnijoj državi na planeti, onda vas američki gangsta reperi i slični pozeri mogu jedino dobro nasmijati. Reperi koji su prošli izbjegličku kalvariju možda su prerano izgubili nadu u bolji svijet, ali su počeli stvarati drugačiji hip-hop od američkih gangsta-rap prvaka.

    K’naan na svom ‘svjetskom’ iskustvu gradi bazu za svoju glazbu. Na ovom albumu upravo pokušava ocrtati da je taj hardcore opaki stil ovdašnjih repera zapravo lijepo osmišljen imidž i ponekad stil života lažan. Kao najjači stih u pjesmi svakako bih spomenula “Used to be at peace but now we using T-Shirts and it reads RIP cause the peace dead“.

    Iako je K’naan vrlo povezan s duhom svog afričkog puka ne trati čitavo vrijeme albuma prikazujući nam da on zna kako je živjeti u svakodnevnoj opasnosti. Sličnim tonom nastavlja s “ABCs” gdje slaže rime s Chubb Rockom, mladim jamajkansko-newyorškim reperom te s Damianom Marleyem, najmlađim sinom Boba Marleya na pjesmi “Dreamer“. Te dvije pjesme su slične po prepoznatljivom osnovnom beatu i tematski, no svaka se po nečemu razlikuje što, naravno, oduševljava.

    Teško je pjesmu napraviti na isti kalup, a da je opet drukčija nego prototip. Oduševila me i činjenica da sam isprva podcijenila ovog somalsko-kanadskog repera te se kasnije ugodno iznenadila, jer taj ne samo da repa već žešće ‘roka’ s gitaristom Metallice Kirk Hammetom na pjesmi “If Rap Gets Jelaous“, malo mekanije s Adamom Levineom (Maroon 5) na pjesmi bolesno zaraznog ritma “Bang Bang“.

    Osim njih, na albumu surađuje i s poznatim nagrađivanim MC-em Mos Defom te s Chali 2na (iz prijašnjeg Jurassic 5) na skladbi “America“.

    Patriotski i zaštitnički stav prema svojoj Somaliji osjeti se i u pjesmi “Wavin’ Flag” kao i u pjesmi “Somalia“. Unatoč tome što je ovaj album cijelom jednom svojom polovicom napravljen u ‘featuring’ kombinaciji, ovaj put ta činjenica nije posljedica autorske krize.

    Štoviše, K’naan je izvođač sklon harmoniziranju, pjevanju i glumljenju MC-a, čije pjesme zvuče vrlo slušljivo, bilo da on ugošćuje nekog na određenoj pjesmi ili je izvodi sam (ljubavna “Fatima“, laganica “Take A Minute“, “15 Minutes Away” i “People Like Me“). Buntovan je, no vješto izbjegava pretjeranu politizaciju i radije se predstavlja kao ‘vizualni scenograf’.

    Istina, na trenutke “Troubadour” zvuči ispolirano i preuglađeno zbog previše sentimentalnosti no taj segment samo zaokružuje K’naana kao umjetnika koji poštuje i opjevava sve aspekte života; i ono loše što mu se dogodilo te naravno i dobra stara vremena.

    Tako da, “If rap gets jealous ’cause he rocks heavy“, isti taj rap svijet ostat će bez jednog velikog talenta, a mislim da je dovoljno pozitivnih kritika upućeno ovom izvođaču da se to neće tako uskoro dogoditi. Amen, bro.

    Muziku podržava