Klanovi nakratko uskrsnuli

    1456

    Grave Digger

    The Clans Will Rise Again

    Datum izdanja: 01.10.2010.

    Izdavač: Napalm Records

    Žanr: Heavy Metal, Power Metal

    Naša ocjena:

    Popis pjesama:

    1. Days Of Revenge
    2. Paid In Blood
    3. Hammer Of The Scots
    4. Highland Farewell
    5. The Clans Will Rise Again
    6. Rebels
    7. Valley Of Tears
    8. Execution
    9. Whom The Gods Love Die Young
    10. Spider
    11. The Piper Mcleod
    12. Coming Home
    13. When Rain Turns To Blood

    Trideset godina staža i četrnaest albuma studijska je rekapitulacija karijere jednog od najdugovječnijih heavy metal bendova, a četrnaest je godina trebalo da se Chris Boltendahl ponovno okuša u skladanju albuma vezanog uz svoju preokupaciju, škotsku povijest i mitologiju.

    Iako “The Clans Will Rise Again“, za razliku od “Tunes Of War”, nije konceptualnog karaktera, nazivaju ga njegovim nastavkom, s obzirom da je i on vezan uz Škotsku, koju Chris, kako je i sam mnogo pita rekao, godinama proučava, a čime ga je ‘zarazio’ Tomi Göttlich, basist benda u najvećem dijelu devedesetih.

    Na toj je podlozi nastao i ovaj album, a s njom su se moguće pokušala vratiti vjerojatno najslavnija vremena benda, ona u kojima je objavljen “Tunes Of War”. Pokušala da, uspjela nikako ne, no nakon nekoliko relativno slabih albuma, ovaj bi se mogao ubrojiti u kategoriju boljih nakon “Excalibura”.

    Što je u svakom slučaju za pohvalu, samim tim da je prošlu godinu obilježio odlazak obaju gitarista, najprije Thile Herrmanna, koji je, doduše, u bendu bio tek od 2008., pa je puno teže pao odlazak Mannija Schmidta, koji je ‘u sedlu’ proveo skoro jedno desetljeće.

    Muziku podržava

    Novi gitarist Axel Ritt iz Domaina odmah se iskazao, s obzirom da je, zajedno s basistom Jensom Beckerom napisao gotovo kompletnu muzičku podlogu, koja je ‘složena’ na Chrisove tekstove.

    Nema spora da je izražena ratničko-slobodarska atmosfera oplemenila sound, jednako kao i gajdaški dijelovi, bilo da su ukomponirani u (većinskim) solo dijelovima ili u instrumentalnu cjelovitost, koji pridonose autentičnosti. Uklopimo li to u ‘diggerovsku’ heavy-power formulu s jako puno gitarističkog rada, uz naglasak na odlične solaže s tek nekim nespretnostima i nepotrebnim zapetljavanjima, razornog bubnjanja svih omjera i hrapavih vokala, dolazimo do zaključka da je ovo ipak nešto bolji, ili u najmanju ruku zanimljiviji i intelektualniji album od zadnjih četiri-pet.

    Također, heavy melodije dobile su na snazi, catchy izražavanja se drže pod kontrolom, riffovi se čine oštrijima i snažnijima, refreni su direktniji, sočniji, potpomognuti back vokalima, gajdama, dok breakovi ili međuigre, jednako kao i izmjene ritmova, zadržavaju teatralnost na zavidnom nivou. S gajdama, akustikama i klavirom izbjegnuta je mogućnost ‘preslikavanja’ uvodnih dijelova pjesama s jedne na drugu, te je u nekoliko navrata prekinuta dominacija klasičnog riff/drum početka pjesme.

    Kojih je nekoliko zanimljivijih od ostalih, iako se čini da ih ima previše, i da bi ‘priča’ trebala biti zaokružena uvodnim instrumentalom “Days Of Revenge” i “The Piper McLaud“, s gajdaško-orkestralnim, ‘škotlandiziranim’ okruženjem punim dramaturgije.

    Tako ispada da je barem jedna pjesme previše, doduše ne zbog trajanja albuma, koje je razumne 53 i pol minute, nego isključivo zbog njihovog broja. Što naravno ne znači da je zadnja za ‘otpis’, no našlo bi se nonih koje bi za neko vrijeme mogle poslužiti u svrhu nikad objavljenih, na nekoj budućoj kompilaciji s B stranama singlova, live i demo naslova.

    Akustični početak tek je uvod u speed-power-heavy naslov “Hammer In The Scots” s vokalnom suradnjom u refrenima, te brzim i jasnim solom, koji se u narednom naslovu “Highland Farewell” miksa s gajdama, slično kao i u središnjem dijelu ove melodic heavy pjesme s vrlom moćnim riffanjem, koja možda i najbolje dočarava što se željelo reći (i postići) ovim albumom.

    Brzina, glasnoća, ‘jureći’ ritmovi i supermelodični solo, odlike su pjesme “Rebels“, koja, da se malo dotaknemo tekstova, govori o odbijanju vikinške invazije. Jedna od zanimljivijih priča krije se u još jednom ‘brzancu’, pjesmi “Spider“. Ona naime, opisuje legendu o Robertu Bruceu, koji je noć prije nego što se borio kod Bannockburna proveo u špilji, a kako nije mogao mogao spavati gledao je pauka na krovu pećine i zamijetio kako se pauk muči s pletenjem mreže.

    Pokušao je šest puta, a uspio sedmi, na što si je Bruce rekao: “To je poput mene. Pokušao sam šest puta pobijediti u ratu protiv Engleza, sedmi puta ću pobijediti.” I jest. Još jedne akustike uvod su u sličnu joj “Execution“, snažan srednjebrzi riffični početak daje naslutiti da nakon njega dolaze power-baladni ritmovi naslovne pjesme “The Clans Will Rise“, s preskakajućim heavy solažama.

    Također balada, ali neusporedivo kompaktnija, kompletnija i raznovrsnija je “When Rain Turns To Blood“, također ispunjena akustikama, ali i bas solom, kontroliranim riffanjem, otužnim solom, te tragičarskim klavijaturističkim finalom.

    S obzirom na nedostatak ovakvih pjesama, koje bi se više uklapale u priču o Willamu Wallaceu, ne znam bi li album bio pogodan za soundtrack film tipa “Hrabro srce”, a također ne znam točno hoće li ovaj album biti prihvaćen od fanova benda zato što je dobar ili zato što vraća u neka stara, bolja vremena benda.

    Iz jednostavnog razloga što mi se obje opcije čine razumnima.

    Muziku podržava