Kendrick Lamar “Mr. Morale & The Big Steppers”: Glazba odrješenja grijeha

    4115

    Kendrick Lamar

    Mr. Morale & The Big Steppers

    Datum izdanja: 13.05.2022.

    Izdavač: PGLang, TDE, Aftermath, Interscope

    Žanr: Hip-hop

    Naša ocjena:

    Popis pjesama:

    Disc 1

    1. United In Grief
    2. N95
    3. Worldwide Steppers
    4. Die Hard
    5. Father Time ft. Sampha
    6. Rich (Interlude)
    7. Rich Spirit
    8. We Cry Together
    9. Purple Hearts

    Disc 2

    1. Count Me Out
    2. Crown
    3. Silent Hill
    4. Savior (Interlude)
    5. Savior
    6. Auntie Diaries
    7. Mr. Morale
    8. Mother I Sober ft. Beth Gibbons
    9. Mirror

    Recenzija: Kendrick Lamar “Mr. Morale & The Big Steppers”- album preslušaj na Spotifyu.

    Mislim da sam konačno shvatio; napokon došao do načina na koji želim iznijeti mišljenje o ovom projektu. Moja odsutnost od portala, te time i pisanja, više od pola godine ne ulazi u spomenutu nesigurnost iznošenja zaključaka – peti studijski album Kendricka Lamara, “Mr. Morale & The Big Steppers“, emotivno je iscrpljujuće i nadasve intimno djelo koje namjerno nadilazi svaki oblik muzikalnosti. Tradicionalnija analiza glazbe bila bi gotovo suvišna pošto se intenzitet ovih zapisa nužno ne podudara s produkcijom – note imaju zadaću nositi teret umjetnikovih riječi bez mogućnosti ostvarenja slobode i transcendencije uloge. Odlično posložena i ugodna muzika (miks je izvanredan) nije u prvom planu! A kako bi i mogla biti kad riječi režu znatno dublje – pritiskom na play podižu se zastori nad čovjekom u trenutku psihoterapije.

    Kendrick i dalje jasno daje do znanja da je sam po sebi vrlo pronicljiv, osjetljiv i pun empatije. Divota njegove poezije leži u sposobnosti privlačenja i iskorištavanja pažnje prosječnog slušatelja; preokretanju uvjerenja! Iluzija razumijevanja životne putanje (ili segmenata istog) prizemljuje se pouzdanim stihovima, a misao kako je svijet veći/bitniji od nas samih počinje prožimati. Svi smo vjerojatno izgubili znatnu količinu vremena brinući se o stanjima onih oko nas, zanemarivši stvari s kojima se moramo nositi sami. Problemi zajednice (obitelji, prijatelja, kolega…), očekivanja istih, financijski stres, opća nesigurnost, suočavanje s vlastitim traumama, ali ne i shvaćanja načina na koje navedeno utječe na mentalno stanje može biti jednostavno poražavajuće – previše za podnijeti u okolini ispunjenoj anksioznošću, nesigurnosti i otuđenosti.

    Muziku podržava

    Percepcija “Mr. Morale & The Big Steppers“ potpuno ovisi o konceptu te linearnom razvoju utvrđenom prethodnim albumima (veoma Kanye pristup radu). “Section.80“, “ good kid, m.A.A.d city“, “To Pimp A Butterfly“, “DAMN.“ čine narativno logičan poredak koji trenutno doživljava tek narednu etapu. U početku, Kendrick se uhvatio u koštac s mjestom iz kojeg dolazi te je spoznate informacije prenio na ploče (utjecaji koji na mjesto/zajednicu djeluju, kao i oni koji ih razbijaju). Uvid stečen na “good kid, m.A.A.d city“ tako je detaljno, iako manjkavo, obrazložen na “To Pimp A Butterfly“ – postojalo je dovoljno znanja za postizanjem određene, prihvatljive razine diskursa. Ne želim omalovažiti jedan od najboljih hip hop proizvoda zadnjih desetak godina, ali mislim kako tada Kendrick još nije shvatio da je upravo on jedan od onih kojima je potrebno spasenje. On nije bio bog!

    I tako, dok prolazi kroz pritisak brojnih prokletstava, uviđam, kao slušatelj, osjećaj neodoljive krivnje, ne samo zbog neprimjetnih promjena unutar zajednice, već zbog autorovog izdizanja iznad nje same – postao je nedodirljiva, bezgrešna pojava gotovo proročanskih razmjera. Zašto mu je dopušteno oslobođenje od okova traume koji zadržavaju sve ostale? Na slična pitanja dao je neprofesionalne odgovore – ušao je u “DAMN.“ s isključivo vlastitim znanjem i razumijevanjem, bez alata ili smjernica nekoga tko ga može savjetovati. Bio je posve sam! Odgovor na “To Pimp A Butterfly“ pokušao je razbiti (disekcija) svoju prošlost i sadašnjost preuzimanjem svog generacijskog pritiska sebi sličnih ljudi. Ali opet, on nije bog! Pa pobogu, što li je onda?

    Vjerojatno je samo čovjek! Neovisno, priuštio si je nekoliko godina predaha – nije išta rekao. Kaže kako je mjesecima bio bez telefona! Sve navedeno urodilo je konačnim kidanjem okova. Kendrick Lamar napokon je postao ponizan! “Mr. Morale & The Big Steppers“ za Kendricka predstavlja nešto dublje od prostog rituala krštenja. Grijesi nisu samo odriješeni i zaboravljeni već secirani – njih se promatra te im se obraća (jedan po jedan). Lijepa stvar kod seciranja jest objektivan pogled na unutrašnjost stvari; na ono što stvar čini dobrom, lošom, disfunkcionalnom, lijepom, ružnom… Dakle, s ovom pločom Kendrick pristupa ne toliko novim informacijama sa svježim pogledom, što dovodi do propitkivanja istih. To unakrsno preispitivanje odlična je prilika za agresivnim i samouvjerenim napadom na sve ono što ga čini onakvim kakav jest.

    Projekt kao takav podijeljen je na dvije polovice – disk 1 i disk 2. Mnoge frustracije iskaljuju se tijekom prvog pola, gdje neke ili zapravo sve pjesme evociraju teme i probleme zasigurno obrađene na ranijim, stvarnim sesijama s prisutnim stručnjakom. Drugi disk niče kao plod sjemenki zasađenih u prvom dijelu! Demonstrira se kritička misao te istinski emocionalni rast tijekom kreiranja pomno uređenog prostranstva prožetog osobnim naprecima. Neke od prisutnih ideja zaista su odlične! Umjetnikova odluka kretanja svojim putem i odbacivanja pozicije spasitelja hrabra je i moćna. Nadalje, napadi na opću kulturu te “cancel“ kulturu namjerno su provokativni, lišeni vrlina i suvišnog propovijedanja. U prisutnom bogatstvu, publici je dana sloboda interpretacije generalnog koncepta te pojedinih detalja predmeta. Teme (generacijska trauma, oprost, iskustva s lgbtq+ zajednicom, nezdrave veze…) razmatraju se u odnosu na autorovu pozadinu, a ne kao autoritativan dokument nepovredive važnosti.

    No, pored sve lirične i konceptualne genijalnosti, “Mr. Morale & The Big Steppers“ vrlo je frustrirajuć album – ni više ni manje, ali u svakom pogledu. Ne znam ako isto mogu navesti kao nedostatak, ali činjenica da se kod gotovo svakog obrađenog problema može ući u polemičnu diskusiju (s autorom se ne slagati) donekle zapanjuje – slično kao na “DAMN.“. Usprkos tome, glavni propust djela jest što jednostavno nema toliko fantastičnih pjesama. Napravimo par koraka unazad! Pisanje je sjajno, vokalne izvedbe i repanje kontinuirano su zaigrani i šareni, a mnoge ideje neograničeno su kreativne i koherentne. Međutim, instrumentalna paleta rijetko služi unapređenju onog prisutnog. Negdje je svirka samo kolekcija nepovezanih elemenata; nasumično bačenih isječaka u nadi postizanja strukture (“Worldwide Steppers“), a drugdje je pak obična pozadina. To mnoge emotivne trenutke ostavlja nažalost neutemeljenima (u glazbenom smislu).

    Kendrick Lamar ne treba nam biti uzor! On odbija ulogu spasitelja koja mu je dodijeljena nakon izdanja “To Pimp A Butterfly“. On nije ideal onog što crni čovjek u SAD-u treba biti! On je neuredna, komplicirana i duboko manjkava osoba! On nije bog; njegova glazba nije božanstvena! Ovo nisu moji zaključci nakon slušanja. Ovo je doslovno ono što nam autor iz dubine svojih pluća tako direktno govori. “Kendrick made you think about it, but he is not your savior; The cat is out the bag, I am not your savior.“ I što sad? Eto, “Mr. Morale & The Big Steppers“ vidi umjetnika kako napušta status quo; grupe i pojedince koji su ga godinama hvalili kao nepogrešivog i od toga profitirali. Isti ljudi koji bi ga izbacili iz vlastitih društvenih krugova zbog uvjerenja koje nosi ili je nosio. Tko ovdje izlazi kao pobjednik?

    Naslovna fotografija: cover albuma Kendrick Lamar “Mr. Morale & The Big Steppers”.

    Muziku podržava