Kako izbjeći ali…

    1288

    Amos Lee

    Mission Bell

    Datum izdanja: 02.02.2011.

    Izdavač: Blue Note / Dallas Records

    Žanr: Country, Folk, Pop, Soul

    Naša ocjena:

    Popis pjesama:

    1. El Camino
    2. Windows Are Rolled Down
    3. Violin (feat. Sam Beam)
    4. Flower
    5. Stay With Me (feat. Priscilla Ahn)
    6. Out Of The Cold (feat. Pieta Brown)
    7. Jesus (feat. James Gadson)
    8. Hello Again
    9. Learned A Lot
    10. Cup Of Sorrow
    11. Clear Blue Eyes (feat. Lucinda Williams)
    12. Behind Me Now / El Camino Reprise (feat. Willie Nelson)

    Četvrti album Amosa Leeja “Mission Bell” zasigurno bi zauzeo poziciju oglednog primjerka kada bismo izumljivali kategorije za glazbene uratke svrstane u popularni priručnik ‘kako nešto izbjeći’ ili ‘kako inovirati postojeće uz male promjene u nekoliko koraka’.

    Naziv jednog od poglavlja mogao bi glasiti: ‘izbrušen, očigledno, no nešto jednostavno izmiče’.

    No ako se susrećete s Amosom tek i upravo kroz “Mission Bell“, rečeno će vam vjerojatno zvučati neozbiljno i neutemeljeno, budući da zvuk albuma prilikom prvog slušanja osvaja emotivnošću, ljupkošću i distinktivnim vokalom.

    Sklad i jednostavnost, upravo suprotno, u ovom slučaju bude sumnjičave recepcijske stanice uha. Bez sumnje, album vrvi istraživačkim puteljcima. Žanrovske serpentine, mogli bismo reći. Valja također izdvojiti i noseće dionice kvalitete, neovisno o tome što se ista svakim novim slušanjem čudnovato rasplinjuje.

    Muziku podržava

    To nas zapravo ostavlja u nedoumici radi li se o albumu glazbenika kojeg kritičari naprosto obožavaju (precjenjuju) iz nedovoljno argumentiranih razloga, ili je profesor i kantautor iz Philadelphije uspio osmisliti i prezentirati vlastiti glazbeni rukopis u rangu kultnog izvođača, opet iz pomalo neutemeljenih razloga (ako cijelu stvar ne sagledavamo iz ekonomskog krajička glazbene industrije). Ali, okrenimo se traženju nekih trećih i četvrtih razloga i kategorija, zanemarimo čak i to da bi većina skladbi s albuma odlično poslužila kao podloga za prosječnu scenu iz coffee shopa neke američke serije za mlade.

    Kada zagrebemo dublje u kronologiju Amosove diskografije nastojeći dokučiti zbog čega mnogi proglašavaju “Mission Bell” krunom glazbenikova rada, u prilog čemu ide i suradnja s elitnom glazbenom svitom (neki od suradnika su Pieta Brown, Sam Beam, bubnjar James Gadson, gitarist Greg Leisz), nailazimo na trajnu odanost soulu i folku, uz neprekidan rad na vlastitom izrazu s manjim odstupanjima i skretanjima u soft jazz i soft rock.

    Čak kad bismo se složili s tezom da Amos radišno istražuje različite glazbene poetike za oblikovanje proživljenih emocija ili onih koje će tek iskusiti u procesu pisanja ili skladanja, inzistirajući na jednostavnosti intimne atmosfere, melankoličnim, trubadurskim melodijama, ostaje pitanje čemu toliko pretenciozno dotjerivanje aranžmana.

    Ne možemo upirati prstom i svaliti pogrešan odabir (ili izvrstan, naravno) na producentsku formulu Joeya Burnsa iz Calexica. Komforno se zakamuflirati između zaista antologijskih glazbenika Lucinde Williams, u skladbi “Clear Blue Eyes”, i Willieja Nelsona, na posljednjoj skladbi “Behind Me Now / El Camino Reprise” gdje Amos zapravo narušava spoj akustične gitare i harmonike svojim iritantnim nazalnim vokalom, osuđeno je na osrednjost ili hrabro, no klimavo i nedoraslo tapkanje u sjeni. Na vlastitom, četvrtom albumu, k tome.

    Neovisno o punoći intimne atmosfere i jednostavnosti, stihovi solidnog, čak prepoznatljivog autorskog rukopisa, u skladbi “Stay With Me“, s izraženom pop-rock gitarom, “Learned A Lot” i “Flower“, s razigranim soul dionicama i zborom, zvuče pomalo sladunjavo i prosječno. “Violin“, gdje se kao prateći vokal pojavljuje Sam Beam, i “Out Of The Cold“, s druge strane, donose melankolične, tugaljive dionice koje upotpunjuju zreli i distinktivni stihovi.

    Istaknula bih skladbe “Jesus” i “Cup Of Sorrow” kao primjere istraživanja gospel energije i klavirske soul distorzije, te zaokreta ka klasičnom country folku sedamdesetih. Ugodna akustična tekstura isprepletena dijalogom gitare i klavira, uz prigušene bubnjeve na “El Camino” ili izražene trube u “Hello Again” možda najizraženije donose dašak Calexica, dok na “Windows Are Rolled Down” vokal Amosa Leeja konačno dostiže klimaks.

    Trud uložen u nastanak “Mission Bella” na granici je eklekticizma, no ipak jednolično kanaliziran, bez većih urezivanja dojmova. Zaključak: promjene su važne. Zaokreću glazbeno stvaralaštvo u eksperimentalne krajnosti, približavaju mainstream hitoidnom zvuku, ili istančavaju vlastiti prosjek. Uglavnom, ukazuju na neostvarene mogućnosti ili na neintrigantan zamor.

    Muziku podržava