Jonna Lee: Dragulj švedskog synthpopa

    612

    Jonna Lee

    Everyone Afraid To Be Forgotten

    Datum izdanja: 16.02.2018.

    Izdavač: To whom it may concern

    Žanr: Ambijentalna muzika, Dream Pop, Eksperimental, Electro pop, Synthpop

    Naša ocjena:

    Popis pjesama:

    1. Watches Watches
    2. Joy
    3. Work
    4. Like Hell
    5. Not Human
    6. Temple
    7. Samaritan
    8. Dunes Of Sand (feat. Jamie Irrepressible)
    9. Blazing
    10. Simmer Down
    11. Here Is Warning
    12. Gone
    13. Memento (feat. Barbelle)
    14. Harvest (feat. TR/ST)
    15. Fold

    Jonna Lee. Stilizirano ionnalee. Švedski glazbeni mastermind, kantautorica, producentica i redateljica. Um iza nevjerojatnog audiovizualnog online projekta iamamiwhoami nagrađenog 2011. za inovatora godine na nagradama Grammis. Veliki ulazak u 2018. s trećim solo albumom i istoimenim popratnim filmom, “Everyone Afraid To Be Forgotten”.

    Punog imena Jonna Emily Lee Nilsson, započinje svoju glazbenu karijeru ranih 2000-ih u Stockholmu, nakon bijega u London u svojim teen godinama zbog problema kod kuće. Ubrzo postaje dio underground indie scene Stockholma i za nekoliko godina izdaje prvi album “10 Pieces, 10 Bruises” (2007) i “This Is Jonna Lee” dvije godine kasnije. Godinu nakon napušta dotadašnju diskografsku kuću, otvara vlastitu, To whom it may concern. i započinje iamamiwhoami priču. O dugo tajnovitom projektu iamamiwhoami bilo je mnogo priče na internetu. Jedan po jedan objavljivani video spotovi svih pjesama sa svakog od kasnije izdanih albuma, zajedno bilježe više od 44 milijuna pogleda na YouTubeu. Nakon mjeseci špekuliranja, izlaskom albuma “kin” objavljeno je da Jonna Lee stoji iza misterioznog projekta. Uslijedio je genijalan i zadnji album iamamiwhoami naziva “BLUE”, koncertno izdanje “Concert In Blue” i nastupi s grupom Röyksopp, uključujući onaj na Coachelli prošle godine.

    Savršeno u njenom stilu, publika nije znala da je Jonna zapravo “Everyone Afraid To Be Forgotten” pripremala godinama. Album je kolekcija pjesama pisanih paralelno uz rad na izdanjima iamamiwhoami. Prema riječima same Jonne, album je “njen osvrt na nemirno vrijeme (u kojem živimo) gdje svi podižu glasove, gdje pjesma nije dovoljna, gdje je individualnost prodana i promovirana kao proizvod na društvenim mrežama, danim izjavama da se postigne besmrtnost.” Lee dodaje, objašnjavajući naslov albuma, da dijeli strah od života u sjeni i zaborava.

    Muziku podržava

    Nova avantura započinje s “Watches Watches”, krasnim uvodom u zvuk albuma i pozivom na uključivanje. Bijeg u glazbu. Još je to jedna od odličja muzikalnosti Jonne Lee – vjernost konceptu albuma, a ne razaranju cjeline zbog kojeg dobrog singla. Slijedi predivna “Joy”, suprise singl u promotivnoj kampanji albuma, oda novotkrivenoj sreći nakon težih životnih razdoblja. Najoptimističniji refren na izdanju, čista radost. 

    Dinamični “Work” napisan je još za album “kin”, ali refren je finaliziran tek nedavno. Stihovi pjesme i njena poruka pametno su iskorišteni i u Kickstarter kampanji za “Everyone Afraid To Be Forgotten – 2018” svjetsku turneju. Unatoč online popularnosti, postoji rizik da se dobar dio iste baze obožavatelja neće pojaviti na koncertima, stoga je promotorima neisplativo ulagati u koncerte takvih umjetnika. Jonna Lee i njen tim razumijeli su situaciju i iskreno pristupili zainteresiranima u detalj opisavši načine pomoći i što se sve dobiva zauzvrat. Stvoreno je mnoštvo različitih paketa potpore da se zbilja i dogodi turneja.

    Kao što i sama pjesma ide, “We have things to achieve, we have work to deliver.” Trenutno je potvrđen koncert u Londonu 9. svibnja, a prikupljeno je novca za još nekoliko planiranih koncerata. Ukoliko se Kickstarter kampanjom sakupi dovoljno sredstava, osim što će se dodavati novi datumi turneje, Jonna će krenuti u izradu novog audiovizualnog projekta koji bi mogao ugledati svjetlo dana u ljeto 2019. S obzirom da Lee nije nastupala u sklopu vlastite turneje od 2013, ovo će zasigurno biti predivno iskustvo fanovima itekako željnih novih nastupa.

    Pjesma koju bi svakako bilo zanimljivo čuti uživo je “Like Hell”, sljedeća na albumu, ostvarena iz jednog od misterioznih videa objavljenih 2010. za vrijeme ‘bounty’ ere imena “9.20.19.13.5.723378”. Genijalnost tekstopisanja Jonne Lee i umirujuće melodije isprepliću se s produkcijski snažnijim, jakim refrenima u nastanku jednog od najznačajnijih trenutaka na albumu. “Not Human” dodiruje iamamiwhoami stranu. Himničan, ječan refren nepogrešiv je, kao i popratni video. S obzirom na malu produkciju i samostalni label, čudesno je koliko su Jonna i mjeni suradnici postigli. “Not Human”, inače drugi singl s dugo iščekivanog izdanja, metaforičan je izraz strasne ljubavi kroz animalne reference. Pjesma je i značajan igrač u “Everyone Afraid To Be Forgotten” filmu.

    Najavni singl albuma, “Samaritan”, ima bitnu ulogu na izdanju, kao i video kojim je najavljena suradnja s modnom kućom Comme Des Garçons za sve promotivne vizuale albuma. Stihovima poput “I don’t remember promising my life and soul to bring you all bliss, if I am what you say, I expect to be hanging from a wooden cross” izravno se komunicira bit i glavnu ideju iza albuma, otpor očekivanjima kritike ili fanova i ne silaženje s puta do zacrtane umjetničke vizije.

    Slijedi “Dunes Of Sand”, duet na kojem gostuje Jamie Irrepressible. Za posebnu izvedbu pjesme Jonna se vratila u svoj rodni gradić Fivelstadt. Iako ne dolazi iz glazbene obitelji i nije imala uvjete da slobodno razvija svoj talent kod kuće, uspijela je pronaći mjesto gdje je mogla vježbati i pjevati. U istoj je crkvi snimljena jedinstvena verzija “Dunes Of Sand” u pratnji dugogodišnjeg suradnika Claesa Björklunda na orguljama. 

    Jonna Lee sama je napisala i producirala sve pjesme na albumu uz nekoliko iznimaka. Način je to rada odavno prisutan u njenom radu. Versovi pjesme “Simmer Down” napisani su i prije nastanka iamamiwhoami, a refreni su dovršeni za ovaj album. Radiofonični “Gone” najzaraznija je pjesma na izdanju. Još jedan manifesto u borbi protiv zaborava. 

    Memento” feat. Barbelle i “Harvest” feat. TR/ST zgodne su suradnje, ali ne ističu se značajno uz ostale navedene brojeve, dok “Fold” dostojanstveno zaokružuje album, put jednog umjetnika s mnogo toga za reći i još više osjećaja za transformirati u formu glazbe. Snažnim, emotivnim stihovima “Shut out the world, shut your mouth for a while. Listen to the scenery of sound. I can live in this conception of mine. Live and die on my self-built ground” Jonna se poziva na proces stvaranja izdanja i postojanost vlastite kreativnosti. Ponosno s “Look at all the beauty we made”, ali nostalgično sa završnim stihovima “I let the days go by. Thinking of you most of the time. We go on with our lives. Meet me here further down the storyline” pozdravlja i ujedno zahvaljuje dosadašnjim suradnicima i obožavateljima.

    Za razliku od iamamiwhoami pristupa, “Everyone Afraid To Be Forgotten” nije klasičan audiovizualni album već ga prati istoimeni film koji pokušava dočarati put Jonne Lee do ove točke u životu i karijeri. Film je podijeljen u osam činova i prati put umjetnice kroz različite grupe i tipove ljudi, kako bi na kraju pronašla dublje značanje. Fokus je ovoga puta bio na naraciji i priči sa samo nekim pjesmama prikazanima u filmu.

    Mnogim fanovima ova se promjena nije svidjela s obzirom na reputaciju Jonne Lee stečenu početkom iamamiwhoami projekta i izbacivanjem audiovizualnih albuma. Samim time, Jonna Lee je svojim audiovizualnim izdanjima utabala put mnogo popularnijim zvijezdama poput Beyoncé, koja je 2013. u mainstream medijima, barem po pitanju inovativnosti u formatu albuma, neutemeljeno pokupila zasluge revolucionarke. Režiju novog filma potpisuju Jonna Lee i dugogodišnji suradnik John Strandh.

    Jonna Lee umjetnica je čiju je veličinu teško i opisati. Ništa u vezi njene glazbe nije jednoznačno, banalno ili svakome shvatljivo. Njena glazba zahtijeva vaše vrijeme i uho, njeni vizuali posebnu pažnju i promišljanje. Njezina kreativnost nepresušna je, a doprinos bezvremenski bez obzira na odabrani žanr.

    Stvaralaštvo kao ono Jonne Lee danas je prava rijetkost. Tužno malen broj današnjih umjetnika može ponuditi publici toliku vrijednost i kvalitetu. Uploviti u njen svijet zasigurno je uzbudljiva aktivnost. Okupirat će vas na neko vrijeme, ostaviti traga i natjerati na razmišljanje o doprinosima mnogih drugih umjetnika koji zauzimaju naše playliste i izloženi su sudu naših ušiju, a nude mnogo manje. Okorijeli, dugogodišnji fanovi neće se oteti dojmu da je ovo izdanje neznatno slabije od onih iamamiwhoami, ali recentnija glazba Jonne Lee i dalje je čudnovate snage, poletnosti i nastavlja inspirirati. Slušatelj je svakako na dobitku. Obogaćen za još jedno duboko, čarobno i posve drugačije glazbeno iskustvo.

    Muziku podržava