Jednostavnošću do mudrosti

    2307

    Lidija Bajuk

    Prelja

    Datum izdanja: 23.01.2015.

    Izdavač: Scardona

    Žanr: Etno

    Naša ocjena:

    Popis pjesama:

    1. Uspavanka
    2. Zaspo Janko
    3. Grana javora
    4. Čija j’ hiža najbelija
    5. Kada se Pavle ženjaše
    6. Dubrovački ples
    7. Splitski plesovi
    8. Da je višnja k’o trišnja
    9. Dragi dragoj
    10. Oj, ti, Jele, dušo moja
    11. Prelja
    12. Izresla je šipek roža
    13. Zdravo, Djevice

    Da je pravde na ovom svijetu, i da se radovi vrednuju po talentu i uloženom trudu, sklon sam staviti pokoji vlastiti organ u vatru ako u tom hipotetskom svijetu radovi Lidije Bajuk ne bi bili vrednovani i cijenjeni kao djela Berta Janscha, Fairport Convention, Pentanglea, te ostalih poznatih i priznatih folk-izvođača.

    Ali nema pravde na ovom svijetu.Novi album Lidije Bajuk “Prelja/The Spinner” samo će povećati količinu frustracije. Praćena čelistom Stanislavom Kovačićem (Ljetno kino, Stampedo), te harfisticom Marijom Mlinar Bajuk je obradila 11 napjeva iz različitih krajeva Hrvatske plus jedan iz Gradišća u Austriji te naslovnu kompoziciju iz pera dvojice čovjeka: jednog autora u čijoj je ulici u Zagrebu psihijatrijska ustanova (Ivan Kukuljević), a drugi autor ima dvoranu u kojoj se skupljaju ugledni književnici i političari (Vatroslav Lisinski).

    Rezultat napora trija Lidije Bajuk je topla, dirljiva ploča koja lako oživljava slike prošlih vremena, koje se lako povezuju sa sadašnjim povijesnim trenutkom. Bajuk, Kovačić i Mlinar sve sviraju naizgled jednostavno i opušteno, njihova rješenja su ‘normalna’, ali iza toga stoji ogromno pokriće poznavanja materije i istinsko uživljavanje u tematiku pojedine pjesme.

    Muziku podržava

    Najviše mi je upao u uši meditativni bećarac (da, i to postoji!) “Da je višnja k’o trišnja” sa stihovima “Ja sam cura šokačka, suknja mi je dugačka, volila bih da je kraća, al’ ne daju braća“. Bajuk je te stihove otpjevala sa zadivljujućom mjerom, suzdržavajući se da zvuči previše ozbiljno ili usiljeno smiješno.

    Drugi vrhunac je naslovna pjesma: suzdržana interpretacija Lidije Bajuk dočarava emocionalni jo-jo, a pozadinska tišina uznemiruje više nego bilo kakve psihodelične trube, a “Izrasla je šipek roža” možda sutra bude predmetom obrade Toma Waitsa – umilni zvukovi gitare, čela i harfe suzdržavaju tragiku da se ne prospe pred slušateljem.

    “Prelja/The Spinner” je više od pukog evociranja starih napjeva: to je emocionalno putovanje, a kao u svakom dobrom putovanju, sjećanja ostaju vječna.

    Muziku podržava