Jednostavno vrhunski

    2015

    JJ Cale

    Rewind (Unreleased Recordings)

    Datum izdanja: 09.10.2007.

    Izdavač: Universal / Aquarius Records

    Žanr: Rock

    Naša ocjena:

    Popis pjesama:

    1. Guess I Lose
    2. Waymore’s Blues
    3. Rollin’
    4. Golden Ring
    5. My Cricket
    6. Ever Since You Said Goodbye
    7. Seven Day Woman
    8. Bluebird
    9. My Baby and me
    10. Lawdy Mama
    11. Blue Sunday
    12. Out Of Style
    13. Ooh La La
    14. All Mama’s Children

    J.J. Cale nikad nije želio biti slavan, no paradoksalno, kako obično u životu i jest, upravo je izbjegavanje zvjezdanog statusa od njega stvorilo slavnu osobu. I eto, taj samozatajni genijalac i ključna figura američke glazbe, čiji se utjecaj protegnuo na izvođače različitih generacija i žanrova, dočekao je album svojih neobjavljenih pjesama koje se u trenutku nastanka jednostavno nisu nigdje uklapale.

    Album “Rewind” ponudit će slušatelju 14 pjesama nastalih između 1973. i 1983., za koje će mnogi reći kako su za Calea bile najplodnije: stvorio je tzv. ‘tulsa-sound‘ koji kombinira laid-back izričaj s gotovo šapčućim vokalom i utjecajima rock ‘n’ rolla, countrya, bluesa i jazza. Međutim, nije bit samo u sviranju, već i u vrhunskom korištenju i poznavanju tehnika snimanja; u Caleovim rukama tehnologija stvara čuda, ali njezin utjecaj gotovo iščezava, a za tu vrstu neprimjetnosti potreban je izniman talent i genijalnost.

    Formula je bila jednostavna: dva ili tri akorda, malo boogie ritma i apolutno nenadmašno, tek naizgled trapavo Caleovo ‘brljanje’ po vratu gitare. Uistinu jest tako, jer ama baš nitko ne može tako šlampavo svirati, a da zvuči veličanstveno. Čak ni oni kojima je bio glavni uzor i koji veći dio svoje slave duguju upravo njemu, nisu uspjeli nadmašiti učitelja.

    Prvenstveno se to odnosi na Erica Claptona koji je – baš nekako u vrijeme nastanka nekih od ovih pjesama – započinjao solističku karijeru i vrlo je vjerojatno da ona ne bi bila tako brza da nije bilo pjesama “After Midnight” i “Cocaine”, koje su mu – uz obradu “I Shot the Sheriff” Boba Marleya – bile i ostale jedini prepoznatljivi hitovi tog razdoblja. Da ste bilo koga tada pitali tko je napisao te dvije pjesme, samo rijetki bi vam znali reći: J.J. Cale.

    Muziku podržava

    (Clapton se ipak vrlo pošteno odnosi prema Caleu i, ako ste ikad vidjeli bilo koji njihov zajednički nastup, primijetili ste da Clapton uvijek na pozornici stoji upravo ondje gdje mu je i mjesto: desno iza Calea.)

    Za Calea tada još nitko nije ni bio čuo, uvijek je bio negdje u sjeni preferirajući radije ostanak kod kuće svirajući za svoju dušu umjesto odlaska na turneju (sâm je rekao da ga ne interesira nikakav nastup ako se ne može nakon njega vratiti kući u svoj krevet), no njegovi su albumi ipak pronalazili put do slušatelja žednih kvalitetnog ‘štrikanja’ na gitari, ne nasjedajući na sve zamke i trikove kojima su diskografske kuće željele ispolirati rock ‘n’ roll zvuk, te prilagoditi ga konzumaciji šireg auditorija.

    Neki izvođači podlegli su glazbenoj industriji, a neki su – srećom za nas – zadržali i srce i dušu. A “Rewind” će nam predstaviti upravo jednog takvog izvođača.

    Otkud sad ovih četrnaest pjesama? Većina ih je ili višak s njegovih albuma ili se nisu uklapale s ostatkom materijala, no kao iznenađenje sâm Cale na album je uvrstio četiri obrade: “Golden Ring” Erica Claptona (bilo bi zanimljivo pomisliti kako bi se stvari razvijale da je primjerice Cale obradio neku Claptonovu pjesmu u isto ono vrijeme kad je Clapton bio u “After Midnight” i “Cocaine” fazi), “My Cricket” Leona Russella, “Waymore’s Blues” Waylona Jenningsa i “Rollin’” Randya Newmana.

    Glazbena ekipa koja je pomogla nastajanju pjesama uistinu je impresivna, pa i nju treba spomenuti: gitarist Richard Thompson, basist Tim Drummond (Neil Young), pijanist Glen D. Hardin (Merle Haggard, Elvis Presley, Gram Parsons), bubnjar Jim Keltner (Bob Dylan, John Lennon) i mnogi drugi. Pravi glazbeni vremeplov za glazbene sladokusce…

    Ostatak pjesama mogao je nastati jučer ili bilo kada, sve su jednako vjerne Caleovom izričaju, tek jedino što odaje da su nastale prije tridesetak godina jest Caleov glas, koji je dostojanstveno ostario i postao nešto dublji s godinama.

    Ali ono što je najljepše znati, gledajući sad retroaktivno, Cale je sve ovo vrijeme ostao dosljedan samom sebi, jedinstven, originalan i nenadmašan. Jednostavno vrhunski.

    Muziku podržava