Ipak je trebalo ‘uzet kufer’ i napraviti iskorak u novo

    3542

    Gustafi

    F.F.

    Datum izdanja: 20.07.2006.

    Izdavač: Dancing Bear

    Žanr: Rock

    Naša ocjena:

    Popis pjesama:

    1. Pušti mi
    2. 10 dobrih kurbi
    3. Katarina
    4. Kakova je to tmina
    5. 16 noći
    6. I da san zna
    7. Kamo sada pojti
    8. Eat And Die
    9. Marija se paričiva
    10. Zgoron zdolon
    11. El skandalo
    12. San slip
    13. Pretelo
    14. Ja ne znam
    15. Pušti me

    Zadnjih nekoliko dana bjesomučno preslušavam albume Gustafa očajnički tražeći razlog, povod, alibi da ne priznam samom sebi, a nekmoli izreknem urbi et orbi ono čega se užasava valjda svaki fan kad dobije u ruke novi album omiljenog benda. No, ne želeći riskirati vrtoglavicu, povraćanje ili kakvu sličnu nepoželjnu tjelesnu reakciju uslijed prekomjernog slušanja Gustafa, odustajem od uzaludne potrage za alibijem i teška srca pišem sljedeće strašne riječi: “F.F.” je najslabiji album u dosadašnjoj diskografiji istarskih fusion prvoligaša.

    “F.F.” je, naime, prvi album koji ne predstavlja ‘prijelazno razdoblje’ u njihovom dvadesetpetogodišnjem trajanju. Iako je maksi singl “Tampon, vol. 1″sa “Starom surom” kao uspjelom kombinacijom reggae duba i istarske tradicije sugerirao da bi se Gustafi mogli otisnuti u otkrivanje nekih novih glazbenih meridijana i paralela, a to se dalo naslutiti i iz naziva albuma (“F.F.” ili freak-folk), Edo i kumpanija su odlučili osjetiti ‘zadovoljstvo isticanja onoga u čemu su najbolji i najlakše prepoznatljivi’, kako je to primijetio kolega Glavan.

    Naravno, to samo po sebi ne bio minus da novi materijal nastao unutar granica ‘osvojenih’ na prijašnjim albumima nije toliko neujednačen. Doduše, i prethodni uratci su imali svoja slaba mjesta, ali nikad u ovolikoj mjeri.

    Na “F.F.-u” se, tako, nalaze dva potpuna promašaja (kvazi boogie-rock zezalica “El Skandalo” s infantilnim stihovima “…Sve san luđi ja, luđi san od Dina i Bareta/Sve zbog tebe, male trebe/Koja me u glavu jebe, koja voli samo sebe…” i završno eksperimentalno zujanje “Pušti me“) te nekoliko pjesama koje podebljavaju minutažu albuma – tipična gustaf-poskočica “10 dobrih kurbi” rutinski iskrojena po uzoru na slične, puhačkim instrumentima nabrijane pjesme s “Na minimumu”, nezahtjevnoj festivalskoj publici prilagođena brojalica “16 noći“, sladunjava i neinspirativna “Eat And Die” koja je primjerenija ljetnoj terasi nego albumu Gustafa i “San slip” odrađena s pola kreativne i izvedbene energije.

    Muziku podržava

    S druge strane, nema sumnje da se najsvjetliji trenuci “F.F.-a” mogu bez problema nositi s najboljim stvarima snimljenim na ‘svetom trojstvu’ svakog Gustafofila, albumima “Zarad tebe”, “Sentimiento muto” ili “Vraćamo se odmah”.

    Tu prvenstveno mislim na najdomljiviju među njima – “I da san zna“, u kojoj je sinergijom Edijevog, rezignacijom obojenog glasa, calexicovske melankolične usne harmonike (šteta što je nema više na albumu!), jednostavnih ali efektnih lickova gitara i povremenih diverzantskih upada puhača stvorena atmosfera pustinje, i to ne samo geografske nego i one emotivne koja se prostire srcem nesretnog ljubavnika.

    Na nju se, tematski i atmosferski, savršeno nadovezuje “Kamo sada pojti” koja nešto bržim tempom i dramatičnim puhačkim dionicama prati pokušaj očajnog emotivca da se otrgne depresiji u koju je zapao. Psovka koja je ‘kliznula’ u “Kamo sad pojti” vjerojatno je najbolje uklopljena psovka u neku pjesmu u povijesti hrvatskog rocka. Odronjena je, onako, baš iz duše.

    Treći vrhunac albuma – “Marija se parićiva“, asocira na slične tmurne balade s prošlog albuma (“Jesen 3”) uz dodatak aranžerski fantastično posložene međuigre harmonike i muškog ‘zbora’. Od ostalih zgoditaka valja izdvojiti pjesme kakve Gustafi, prema već ustaljenoj praksi, ‘skrivaju’ na sam kraj albuma, a u kojima daju oduška svojoj alternativnoj strani, svome Mr. Hydeu.

    Šteta što “Gust Of”, kompilacija takvih stvari, nije ugledala svjetlo dana nakon “F.F.-a” jer bi “Pretelo” i pogotovo “Ja ne znan” (upečatljiv autorski i vokalni doprinos Ivanke Mazurkijević!), koja u nekim dijelovima pomalo podsjeća na “Somewhere In Time” Los Lobosa, sigurno na njoj našli svoje mjesto.

    I s ovih preko nekoliko slabih mjesta, “F.F.” će sigurno ući u krug tri-četiri najbolja ovogodišnja izdanja, što naravno više govori o slabašnoj konkurenciji nego o kvaliteti ovog CD-a.

    No, s obzirom da su nas Gustafi navikli da svakim svojim novim albumom pomiču vlastite glazbene granice i u svoj ionako orginalan stil uklapaju neke nove elemente, “F.F.” ipak predstavlja blago razočaranje. Stoga im valja ‘uzet kufer i partiti, (nakratko) zapriti butigu i pojti’ tj. napraviti iskorak u novo. Siguran sam da neće pogriješiti!

    Muziku podržava