Hip-hop putovanje prostranstvima Senegala

    3230

    Daara J

    Boomerang

    Datum izdanja: 16.11.2004.

    Izdavač: Wrasse Records

    Žanr: Hip-hop

    Naša ocjena:

    Popis pjesama:

    1. Boomerang
    2. Esperanza
    3. Exodus
    4. Bopp sa Bopp
    5. Le Cylce (The Cycle) feat. Rokia Traore
    6. Le Precipice
    7. Paris Dakar feat. Disiz la Peste
    8. Hip Hop Civilization
    9. Number One
    10. Si la Vie n’est pas Belle – if life isn’t beautiful
    11. Babylone
    12. Magg Dan
    13. Esperanza feat. Sergent Garcia

    Debi album “Boomerang” eklektičnog hip-hop tria iz Senegala – Daara J je osvojio prestižnu nagradu BBC World Music Award za najboljeg afričkog izvođača 2003., a upravo su završili i turneju po Velikoj Britaniji s Tinariwen i Rachid Tahom pod imenom “African Soul Rebels”. Iza sebe imaju dva albuma, a privjenac su snimili s legendarnim dub-reggae producentom Mad Professorom.

    Naslovna pjesma albuma “Boomerang” otvara album, a otpočinje pjevanjem na wolofu. Ubrzo u pjesmu ubacuju i francuski jezik što nas dovodi do njihovog već od prije poznatog lingivstičkog megamixa. Sami beat u pjesmi je vrlo dobro napravljen sa svojim dub/hip-hop ritmom koji se manifestira kroz tipične hip-hop perkusije i dodatno eksperimentiranje s bassom u dub elementu. Sample u pjesmi zamjenjuje pjevanje napjeva na wolofu, što je jako interesantno za čuti pogotovo jer se u hip-hopu često koriste ‘umjetni’ sampleovi.

    Esperanza” je pjesma koju otvaraju solom na gitari u stilu španjolskih gitarističkih virtuoza, a ubrzo se gitari pridružuje beat i ostali hip-hop elementi. Beat u ovoj pjesmi je također vrlo jednostavan kao u predhodnoj, ali je i mnogo tvrđi i snažniji, dok je tempo pjesme prilično usporen. Zanimljivo je i korištenje tradicionalnih flauta uz tradicionalne napjeve na wolofo jeziku, što predstavlja još jednu novinu koju su iskoristili na ovom albumu. Ponovo su odpjevali i refren što i ovoga puta zvuči dosta kvalitetno, dok je rap u pjesmi isključivo na francuskom jeziku i dosta je fluidan.

    Muziku podržava

    “Exodus” nije obrada pjesme Boba Marleyja kao što ste svi sigurno pomislili nego je riječ o vrlo zanimljivoj skladbi koja u sebi sadržava elemente r’n’b-a kao i njihove dosad predstavljenje hip-hop fuzije. Zanimljiva je i kombinacija koju koriste na ovoj pjesmi u vidu sampleova jer uvode harmoniku i gitaru u svoju glazbu što daje jedan opušteni momenat kao čistu opoziciju tvrdom rapu koji oni zastupaju u hip-hop dionicama ove pjesme. R’n’b moment u pjesmi svakako pripada refrenu koji je vidno inspiriran zapadnom šablonom hip-hop/r’n’b kombinacija koja se intezivno pojavljuje na sličnim pjesmama, samo što je razlika u slučaju Daara J-a to što koriste tradicionalni senegalski način pjevanja u svojim r’n’b refrenima.

    Bopp Sa Bopp” je pjesma čiji korijen izlazi iz dancehall reggae ritmova uz iznimku što su Daara J u te ritmove unijeli dosta svog osobnog stila tako da pjesma zvuči dosta različito od klasičnih jamajkanskih dancehall ritmova. Beat je u potpunosti inspiriran dancehall stilom tako da je napravljen kao i slični primjeri ovih ritmova, dok se prava razlika koju sam spomenuo nalazi u vokalima. Naime, Daara J su ovdje nastavili sa svojim dosad predstavljenim stilom hip-hopa s logičnom malom izmjenom zbog ritma, dok je tipična dancehall agresivnost u potpunosti izostavljena, a fokus je umjesto na agresivnost pomjeren na fluidnost. “Le Cycle” nam donosi prvo gostovanje na albumu i to u liku Rokie Traore koja je svojim r’n’b vokalom odlično zamijenila dečke iz Daara J-a i dala im dovoljno prostora da se iskažu u pravom hip-hop svjetlu. Beat i cijela konstitucija pjesme je jako orijentirana na hip-hop zvuk, ali to ostavlja dovoljno prostora da se osjeti i reggae uvijek prisutni utjecaj u njihovoj glazbi jer je tempo pjesme je dosta usporen pa ima dovoljno prostora za sve.

    Pjesma “Hip-hop Civilisation” na kojoj surađuju s Chinom je vrlo interesantna iz jednog razloga: pjesma dosta podsjeća na pjesmu The Rootsa “The Next Movement” s njihovog albuma “Things Fall Apart”. Imam osjećaj da je kompletni beat, dakle bass, kickovi, hatovi – sve – preuzeto iz spomenute pjesme The Rootsa, no Daara J su to uradili sa stilom i znanjem pa im to trebamo u ovom slučaju oprostiti. “Number One” je pjesma u kojoj se najsnažnije na albumu osjeća utjecaj roots reggaea na glazbu Daara J-a. To postaje eminentno kroz korištenje samplea roots gitare u gradnji beata koji i bez tog spomenutog samplea vuče na roots. Beat je inače začuđujuće lagan i u njemu izostaje dosad dominantan snažni kick, pa je tim dobiveno na mekoći zvuka. Ista stvar je s vokalima samih MC-eva ,na ovoj pjesmi nisu toliko snažni i odrješiti, već se prilagođavaju prisutnom zvuku i rappaju u stilu s njim.

    “Babylone” je još jedna pjesma koja je vidno inspirirana roots zvukom tako da i u njoj nalazimo snažne elemente rootsa, ali ovoga puta to postaje pogotovo eminentno kroz roots vokal koji se vrti u pozadini kao sample koji je integriran u beat. Čak i repanje je prilagođeno reggae zvuku tako da su vokali dosta mekši nego na većini albuma, a to pogotovo postaje vidljivo na rap dionicama. Album zatvaraju ponovnim izvođenjem pjesme “Esperanza”, no ovoga puta dovode kao gosta velikana reggae zvuka Sergenta Garciju, koji svojim vokalom upotpunjuje moguće praznine u ovoj pjesmi i pomaže Faada Freddyju, Ndongo D.-u i Alhadji Manu u izvedbi i zatvaranju ovog albuma.

    Ukupan dojam CD-a je vrlo dobar i mislim da je gore navedenu nagradu i zaslužio. Daara J koriste dosta živih instrumenata i vokala u svojoj glazbi, tako da će biti zanimljivo pratiti njihov koncert u Tvornici i čuti na koji će način popuniti dijelove sa živim instrumentima i vokalima. Ukoliko na koncertu uspiju postići makar pola dojma ovog CD-a koncert će biti fenomenalan, a prema onome što čujem bit će vrijedan posjete!

    Muziku podržava