Daara J
Boomerang
Datum izdanja: 16.11.2004.
Izdavač: Wrasse Records
Žanr: Hip-hop
Naša ocjena:
Popis pjesama:
Debi album “Boomerang” eklektičnog hip-hop tria iz Senegala – Daara J je osvojio prestižnu nagradu BBC World Music Award za najboljeg afričkog izvođača 2003., a upravo su završili i turneju po Velikoj Britaniji s Tinariwen i Rachid Tahom pod imenom “African Soul Rebels”. Iza sebe imaju dva albuma, a privjenac su snimili s legendarnim dub-reggae producentom Mad Professorom.
Naslovna pjesma albuma “Boomerang” otvara album, a otpočinje pjevanjem na wolofu. Ubrzo u pjesmu ubacuju i francuski jezik što nas dovodi do njihovog već od prije poznatog lingivstičkog megamixa. Sami beat u pjesmi je vrlo dobro napravljen sa svojim dub/hip-hop ritmom koji se manifestira kroz tipične hip-hop perkusije i dodatno eksperimentiranje s bassom u dub elementu. Sample u pjesmi zamjenjuje pjevanje napjeva na wolofu, što je jako interesantno za čuti pogotovo jer se u hip-hopu često koriste ‘umjetni’ sampleovi.
“Esperanza” je pjesma koju otvaraju solom na gitari u stilu španjolskih gitarističkih virtuoza, a ubrzo se gitari pridružuje beat i ostali hip-hop elementi. Beat u ovoj pjesmi je također vrlo jednostavan kao u predhodnoj, ali je i mnogo tvrđi i snažniji, dok je tempo pjesme prilično usporen. Zanimljivo je i korištenje tradicionalnih flauta uz tradicionalne napjeve na wolofo jeziku, što predstavlja još jednu novinu koju su iskoristili na ovom albumu. Ponovo su odpjevali i refren što i ovoga puta zvuči dosta kvalitetno, dok je rap u pjesmi isključivo na francuskom jeziku i dosta je fluidan.
“Exodus” nije obrada pjesme Boba Marleyja kao što ste svi sigurno pomislili nego je riječ o vrlo zanimljivoj skladbi koja u sebi sadržava elemente r’n’b-a kao i njihove dosad predstavljenje hip-hop fuzije. Zanimljiva je i kombinacija koju koriste na ovoj pjesmi u vidu sampleova jer uvode harmoniku i gitaru u svoju glazbu što daje jedan opušteni momenat kao čistu opoziciju tvrdom rapu koji oni zastupaju u hip-hop dionicama ove pjesme. R’n’b moment u pjesmi svakako pripada refrenu koji je vidno inspiriran zapadnom šablonom hip-hop/r’n’b kombinacija koja se intezivno pojavljuje na sličnim pjesmama, samo što je razlika u slučaju Daara J-a to što koriste tradicionalni senegalski način pjevanja u svojim r’n’b refrenima.
“Bopp Sa Bopp” je pjesma čiji korijen izlazi iz dancehall reggae ritmova uz iznimku što su Daara J u te ritmove unijeli dosta svog osobnog stila tako da pjesma zvuči dosta različito od klasičnih jamajkanskih dancehall ritmova. Beat je u potpunosti inspiriran dancehall stilom tako da je napravljen kao i slični primjeri ovih ritmova, dok se prava razlika koju sam spomenuo nalazi u vokalima. Naime, Daara J su ovdje nastavili sa svojim dosad predstavljenim stilom hip-hopa s logičnom malom izmjenom zbog ritma, dok je tipična dancehall agresivnost u potpunosti izostavljena, a fokus je umjesto na agresivnost pomjeren na fluidnost. “Le Cycle” nam donosi prvo gostovanje na albumu i to u liku Rokie Traore koja je svojim r’n’b vokalom odlično zamijenila dečke iz Daara J-a i dala im dovoljno prostora da se iskažu u pravom hip-hop svjetlu. Beat i cijela konstitucija pjesme je jako orijentirana na hip-hop zvuk, ali to ostavlja dovoljno prostora da se osjeti i reggae uvijek prisutni utjecaj u njihovoj glazbi jer je tempo pjesme je dosta usporen pa ima dovoljno prostora za sve.
Pjesma “Hip-hop Civilisation” na kojoj surađuju s Chinom je vrlo interesantna iz jednog razloga: pjesma dosta podsjeća na pjesmu The Rootsa “The Next Movement” s njihovog albuma “Things Fall Apart”. Imam osjećaj da je kompletni beat, dakle bass, kickovi, hatovi – sve – preuzeto iz spomenute pjesme The Rootsa, no Daara J su to uradili sa stilom i znanjem pa im to trebamo u ovom slučaju oprostiti. “Number One” je pjesma u kojoj se najsnažnije na albumu osjeća utjecaj roots reggaea na glazbu Daara J-a. To postaje eminentno kroz korištenje samplea roots gitare u gradnji beata koji i bez tog spomenutog samplea vuče na roots. Beat je inače začuđujuće lagan i u njemu izostaje dosad dominantan snažni kick, pa je tim dobiveno na mekoći zvuka. Ista stvar je s vokalima samih MC-eva ,na ovoj pjesmi nisu toliko snažni i odrješiti, već se prilagođavaju prisutnom zvuku i rappaju u stilu s njim.
“Babylone” je još jedna pjesma koja je vidno inspirirana roots zvukom tako da i u njoj nalazimo snažne elemente rootsa, ali ovoga puta to postaje pogotovo eminentno kroz roots vokal koji se vrti u pozadini kao sample koji je integriran u beat. Čak i repanje je prilagođeno reggae zvuku tako da su vokali dosta mekši nego na većini albuma, a to pogotovo postaje vidljivo na rap dionicama. Album zatvaraju ponovnim izvođenjem pjesme “Esperanza”, no ovoga puta dovode kao gosta velikana reggae zvuka Sergenta Garciju, koji svojim vokalom upotpunjuje moguće praznine u ovoj pjesmi i pomaže Faada Freddyju, Ndongo D.-u i Alhadji Manu u izvedbi i zatvaranju ovog albuma.
Ukupan dojam CD-a je vrlo dobar i mislim da je gore navedenu nagradu i zaslužio. Daara J koriste dosta živih instrumenata i vokala u svojoj glazbi, tako da će biti zanimljivo pratiti njihov koncert u Tvornici i čuti na koji će način popuniti dijelove sa živim instrumentima i vokalima. Ukoliko na koncertu uspiju postići makar pola dojma ovog CD-a koncert će biti fenomenalan, a prema onome što čujem bit će vrijedan posjete!