7. Gori sve
    8. Surbee
    9. Kanye Kim
    10. Još ovu noć ft. z++
    11. Sam u mraku
    12. Vrag na violini

Jer „sve se promijenilo zbog Mandela Efffecta“ otpjevao je Hiljson Mandela još prije četiri godine u kultnim Kuku$ovim „Medaljama“. O „Mandela Effectu“ mnogo se govorilo, Hilje je u tom razdoblju dotaknuo zvijezde tri dana rasprodanim KSET-om s Praznom Lepinjom ili pjesmom za „Južni Vetar“ s Kuku$om, ali jednako tako dotaknuo i dno pjesmom „Padaju, padaju“, i u svim se tim trenucima zazivao veliki „Mandela Effect“. Tko čeka, taj i dočeka, govori se. „Mandela Effect“ je konačno vani, Hiljson Mandela odsad iza sebe ima svoj prvi samostalni album čime je, nakon Goce, postao drugi član Kuku$a koji se bacio u samostalne vode. Svo je manifestiranje i pritisak obožavatelja za album očito urodilo plodom. Pred nama je dugo očekivano djelo jakog autora koji je nebrojeno puta, što radom u Kuku$u, što vlastitim, pokazao da zna što treba činiti.

View this post on Instagram

A post shared by MANDELA EFFECT (@hiljsonmandela)

Hiljsonu Mandeli bezbroj se puta na leđa stavljalo da se prodao, a da trap u njemu nije umro htio je poručiti odmah prvom pjesmom. „Trap nije umro“ otvara „Mandela Effect“, a osim što ni lirički, ni glazbeno pjesma nije impresivna, najveći joj je plus energija koju prenosi. Naime, iz Hiljetovog se načina repanja i samog pristupa pjesmi, vrlo očito da zaključiti da stihovi poput „Samo je jedan Hilj$on Mandela, dok je njega, trepa nikada dosta“ nisu samo egoistična uzidanja samoga sebe, već iza njih stoji jedan od očeva hrvatskog trapa koji s potpunim pravom može izjaviti takvo što. Recept je za stvaranje catchy pjesme pomno slijeđen, a oduševljava li ona? Ne. Iako prva pjesma ne ostavlja dojam kakav bi se očekivao od albuma koji se čekao više od godinu dana, već se drugom podiže očaranost djelom. „McLaren“ nastala je s Rastom, inače srpskim reperom i producentom. S obzirom na to da je „McLaren“ doslovno spoj vrha srpskog i hrvatskog trapa, znalo se da njihova kombinacija neće razočarati. Temom su zaplovili u čisti trap, govore o autima i novcu, što je poprilično upitno, ali ta tema dolazi u paketu s ovim žanrom. Autotune, kojeg ima, još uvijek nije izašao iz granica normale, a ta je doza idealno sjela.

Nakon što je Dino Blunt prije dva mjeseca objavio svoju pjesmu „L.O.V.A“, Hiljson Mandela u diskografiju je hrvatskog trapa dodao još jednu „Lovu“. Tekstualno je „Lova“ poprilično duboka pjesma koja se dotiče teme droga i dosadašnjeg uspjeha te ugleda Hiljeta. Osim toga, Hiljson Mandela na album je pozvao i Gršeta, a njega je ubacio u pjesmu „Neće k***c“ koja je imenom svojevrsna kontra jedne od najpoznatijih Kuku$ovih pjesama „Oće k***c“. Očekivano, „Neće k***c“ lirički je odvratna pjesma. Hiljson Mandela i Grše trebali bi se uzdići od tema koje su zanimljive još samo dvanaestogodišnjacima, a svoje kvalitete kao autore, koje itekako imaju, usmjeriti na pjesmu koja neće govoriti o djevojci koja „jednog prima, drugog guta, a treći joj u titticama“. „Neće k***c“ doista je neukusna pjesma za dvojac koji je iskrojio neke od najboljih pjesama hrvatskog hip hopa ikada.

Dosad se album dobro odupirao zvuku trap folka, no do prvih jasnijih dodirnih točaka dolazi petom pjesmom „Cura s kvarta“. Nasreću, Hiljson Mandela još se uvijek čvrsto drži u trapu, a „Cura s kvarta“ ostaje simpatična pjesma s veselom atmosferom. Na samom kraju pjesme čak se i sam Hilje nasmije nakon stiha „moje srčeko kucka“ čime još dodatno stvara radostan, opušteni i ljetni ugođaj. S vedre atmosfere, prebacujemo se na potpunu ugođajnu suprotnost „Mbappeom“. Nakon što su nogometaši Mo Salah i Jamie Vardy dobili svoje pjesme u hrvatskom hip hopu, red je očigledno došao i na Mbappea. „Mbappe“ prikazuje Hiljeta u malo drugačijoj i opasnijoj verziji nego što smo dosad mogli čuti, a eksperimentiranje s drillom dobro je završilo. Banfičin glazbeni izričaj očito je poslužio kao inspiracija, a kad se to spoji s Balboinim „Mo Salahom“ nastaje Hiljson Mandela u drillu. Hilje i drill nisu loši spoj, no svakako mu vode kojima inače pliva bolje odgovaraju.

Na tekstu za „Gori sve“ Hiljson Mandela najduže je radio zato što je, kako sam govori, Palac bacio vrhunski vers, pa je morao pokazati tko je duže u igri. Pjesma ovog puta počinje gostujućim izvođačem koji doista jest bacio odličan vers. Njihovi su versovi upotpunjeni beatom koji bi mogao ići u red s beatovima s jednog od najboljih albuma hrvatskog trapa, Kuku$ovim „Anđelima i bombonima“.  Zvuk koji se provlači kroz tu pjesmu bio je moja zamisao zvuka „Mandela Effecta“ kad on još nije bio dostupan za slušanje. Odmah iza suradnje s Palcem, Hiljson je postavio „Surbee“ i „Kanye Kim“. „Surbee“ sadrži obilje autotunea koji na kraju ne ispada lošim ili besmisleno pretjeranim. „Kanye Kim“ radijska je i prosječna stvar koja vjerojatno nikad neće izaći iz okvira albuma u kojem stoji kao deveta pjesma.

Jedina pjesma koja zasad ima videospot jest „Još ovu noć“ gdje je na featureu z++. „Još ovu noć“ spada među bolje pjesme s albuma što zbog teksta, što zbog melodije. Beat definitivno više vuče na Hiljetov izričaj, no bez obzira na to, z++ se savršeno uklopio u pjesmu. Njegov dio i u ovoj pjesmi zvuči autentično. Završne su pjesme doista najbolji dio albuma, a tu tvrdnju potvrđuje i „Sam u mraku“. „Sam u mraku“ najiskreniji je dio „Mandela Effecta“ u kojem Hilje doslovno ispušta svoju dušu. Tekst je u prvom planu, a ugođaj se surove realnosti dobiva laganim beatom koji ovdje doslovno služi samo kao pratnja i vrsnom dikcijom. Posljednja je „Vrag na violini“, pjesma koja je u svakom smislu odlično odrađena.

„Mandela Effect“ nije razočarao. Otišao je u drugom smjeru od očekivanoga, ali dakako ne u lošem, ili pogrešnom. Hiljson Mandela modernizirao je opjevani mandela efekt na svoj način koji je, osvrćući se na brojke na streaming servisima, zadovoljio nepce njegovih fanova. „Mandela Effect“ još je jednom dokazao da je Hiljson Mandela jedan od najjačih igrača domaće glazbene scene čiji se kvalitetan rad može ocrtavati u sferama različitih žanrova kojima se bavi, ali i u žanru u kojem je pionir. Hilje očito nije zahrđao, kreativno je još na izrazito visokoj razini, a što će u budućnosti doći od njega te hoće li prevagnuti na trap, rock ili drill, vrijedi pričekati.