Dječak iz Vode
Iz prve ruke o Drugima
Datum izdanja: 26.10.2016.
Izdavač: DIY
Žanr: Alternative
Naša ocjena:
Popis pjesama:
Dječak iz Vode danas nastupaju kao duo, koji čine Edin Džambić i Lju Anđelković Džambić, no u početku je bio Edinov solo projekt, nastao u Brčkom 2009., a od 2014. adresa benda je Zagreb.
Dosad su izdali devet albuma, šest na etiketi Slušaj najglasnije, a zadnja tri u vlastitoj nakladi, odnosno na Bandcampu.
Stilski se može smjestiti u alternativni rock s post-punk elementima jer gitara je jako izražena. Minimalistički aranžmani očituju se posebno na zadnjem izdanju pa je naglasak na vokalu. Edin gotovo da pripovijeda jer se ne radi o običnom vokalu, nego kombinaciji recitiranja i sablasnog pjevanja. Takav pristup povezan je s tekstovima koji su opet svojevrsna dekonstrukcija klasičnih mitova i paradigmi ovih prostora. Tekstovi su, zapravo, komentari političkih i društvenih problema koje Džambić prikazuje kroz humoristične, sarkastične i ubojito iskrene komentare.
Na aktualnom albumu “Iz prve ruke o drugima”, Džambić je zaokrenuo monološku poziciju u dijalog s drugim tekstovima. U zanimljivoj dinamici autorskog izraza i tekstova drugih, Džambić interpretaciju dovodi na još veću razinu nego prije na način da pravi pjesme-kolaže. Kolažiranje je tipičan dekonstrukcijski postupak kojim se gubi monološka pozicija i dolazi do proliferacije glasova i značenja.
Na ovom su albumu izražene citatnost i metatekstualnost jer tekstovi su, zapravo, citati i paracitati koje Džambić kombinira s vlastitim izrazom. Predlošci su tekstovi uglavnom shvaćeni kao povijesne činjenice, odnosno ideološki konstrukti ovih prostora. Džambić ih secira i pretvara u ono što zapravo jesu, ideološki konstrukti, te pokazuje da humor dovodi svaku ideologiju do beznačajnosti i banalnosti.
Kroz galeriju stvarnih i izmišljenih likova, album spaja davna vremena i naše aktualno, pokazujući da se neki uzorci stalno ponavljaju te da ih treba uvijek iznova interpretirati i preispitivati kako ne bismo zapali u društvenu inertnost.
Likovi cara Trojana, Pascala, Tesle, Ikara te Makarija, Svjetlonoše i Rašomona služe kao stanovita ogledala za današnje likove društvenog i političkog života. Devetnaest pjesama na albumu pričaju priče o realnosti, mitologiji, ideologiji, prošlosti i sadašnjosti.
Uvodna “Car Trojan II” indikator je i svih ostalih jer sve su rađene prema istom principu citatnosti i kolažiranja.
Dijaloška je pozicija dovedena do ekstrema u pjesmi “Grešnik II” gdje Džambić napušta svoju poziciju i prepušta glas pjesniku Musi Ćazimu Ćatiću.
Tematiziranje problematike rata vidljivo je u numerama “Četrdeset”, “S lica zemlje” i “Bandite na vješala”, dok je aktualno stanje opisano u pjesmama “Mahala”, “Strah u ulici platana” i “Iza njih”.
Na većini pjesama gitara je prigušena nauštrb vokala jer je pripovijedanje ključno za album. Instrumenti su tu kao pozadinska kulisa koja prati vokal.
“Iz prve ruke o drugima” konceptualno je zanimljiv album koji može biti težak za slušanje zbog sablasnog vokala i gomile teksta, ali je vrijedan kao interpretativni pokušaj dijaloga s tekstovima drugih, u svrhu prikazivanja aktualnog društvenog i političkog stanja. Dječak iz Vode potreban je glazbenoj sceni kao podsjetnik da glazba može biti subverzivni element, kada se tako shvati.