5. Like Lightning
    6. Dreaming Of
    7. Ikaria
    8. 10,000 Ft.
    9. Into the Surf
    10. Neptune

Stigao je “Everything Not Saved Will Be Lost – Part 2“, očekivani nastavak ovogodišnjeg istoimenog prvog dijela. Foals odlaze u nešto ambicioznijem smjeru, koji je dio strane kritike nazvao možda i za njih prevelikim zalogajem. Navedeno nikako nije istina, ali drugi dio svakako ima svoje uspone i padove. Jedni od ovogodišnjih zvijezda INmusic festivala, Foals, spadaju među najperspektivnije engleske indie rock i alternative rock bendove današnjice. Slove za jedne od najboljih izvođača uživo (Q Award 2013.), a mogu biti ponosni i na čak tri nominacije za Mercury Prize, meni jedinu relevantnu inozemnu glazbenu nagradu. Za one koji ne znaju, „foals“ bi u prijevodu značilo ždrebad.

Pošto po njegovom izlasku nisam uspio recenzirati prvi dio odlučio sam u međuvremenu napraviti domaću zadaću, prisjetiti se cijele diskografije i skrojiti recenziju nastavka dojmljivom i dragom “Everything Not Saved Will Be Lost, Part 1“. U redovima u nastavku tako slijedi komentar na sam album i je li priča sada zaokružena.

Početkom godine Foalsi su objavili da izdaju dva albuma, odvojena, ali povezana izdanja. Pripremajući albume preko godinu i pol, četvorka si je zbilja dala truda, a pjesme su zapravo osvrt na, prema njima, zbunjujuće vrijeme u kojem živimo, svaka na svoj način. Možda dvostruko izdanje i nije loša ideja, s obzirom na to koliko se danas glazba brzo konzumira. Međutim, sama ta činjenica o konzumaciji i posljedično neizbježnom zaboravljanju, pomalo rastužuje.

“Everything Not Saved Will Be Lost“ albumi predstavljaju glazbeni rast za Foalse i možda njihova najuzbudljivija izdanja u karijeri. Prema izjavama benda, glazbeno su dogurali do ruba njih samih. Vjerojatno poučeni uspjehom i iskustvom hvaljenog “What Went Down“ iz 2015., Foalsi su odveli istovremenu ozbiljnost, dramatičnost i zarazne melodije na novu razinu. Ovaj su se puta više posvetili elektronskom zvuku, stvarajući uz analognu elektroničku opremu i sintesajzere. Ostajući u kombinaciji sa svojim žešćim momentima Foalsi zvuče jasnije, energičnije i sveukupno bolje nego na prošlim studijskim izdanjima.

Naslov albuma dolazi od upozorenja čestog u video igrama. Prvi se dio tematski koncentrira na utjecaj modernih tehnologija, političku nestabilnost, klimatske promjene i istrebljenje vrsta. Tako sam naslov albuma reflektira ozbiljnost poruka odaslanih pjesmama (posebno u „Exits“). Nastavak biva jednostavniji, mračniji i još uvijek tematski na tragu prvog dijela, ali više poetski, svojevrsni odgovor prvom dijelu. Prema riječima frontmana Yannisa Philippakisa album obrađuje ustrajnost, energiju i strast, naglašavajući prvu polovicu albuma kao tim motivima prožetu, dok cijelo izdanje prati sjena tematike smrtnosti i prolaznosti.

U izdanje nas uvodi instrumental “Red Desert” ranije korišten kao intro u nastupe, kao i u “The Runner“ videu te u teaser traileru za prvi singl ove ere, “Exits”. Spomenuti je instrumental jedan od komadića koji su se našli na oba izdanja i dodatno povezali cijelu priču. Obično djeluju kao priprema za neku značajniju stvar, a slušanjem albuma pomažu ujednačenosti energije. Prvih nekoliko pjesama predstavlja eksplozivnije brojeve. Tu su singl statusom tretirane “The Runner” i “Black Bull” kojima se pridružuje i odlična te motivirajuća “Like Lightening”. Naricanje prvog dijela zamjenjuje se borbenošću. Konkretno “The Runner”, slikovno je odgovor na završetak prvog dijela i prikazuje spoznaju šire slike problema današnjice i izlazak iz scena vatre i uništenja prikazanih u prvom dijelu. Pjesmom od početka dominira zarazni riff prije korišten kao zagrijavanje na koncertima.

Slijedi “Wash Off“, uz riff sličan onomu singla “Inhaler“ samo bržim i toplijim, a tematski se pjesma nadovezuje na prijašnju novim optimizmom, ohrabrujući na kratki predah. Kako sam naziv kaže, pjesma govori o metaforičkom ispiranju problema i očekivanja s naših duša.

Prvi singl “Black Bull“ i više je nego čemu smo se mogli nadati po najavi energične prve polovice izdanja. Yannisovi vokali snimani su kroz viku, uz mnogo žara i dinamike. Postoji doza humora u pjesmi. Yannis se zapravo poigrava vlastitom introspekcijom, povezujući toksičnu muškost i obuzdavanje iste (hvatanje bika za rogove) s tzv. crvenim zastavicama u odnosima. Pjevač povezuje s likom u koji se uživi na pozornici, tada prisutnoj nedodirljivosti, divljanju i omiljenom mu crowd surfingu. Stihovi su pomalo razbacani, djelomice besmisleni, ali svejedno je uz „We not playing around, I got a black bull in town“ sve jasno. Pjesma dolazi uz vizualno impresivan glazbeni spot s naravno crnim bikom u prvom planu i hrpom cvjetnih aranžmana koji bivaju razoreni.

Dolazi “Like Lightening“ koji će sigurno dodatno pojačati njihove nastupe uživo. Brzi versovi, opušteniji uvodi i konačan vrhunac na refrenima. Tematski nastavak na prijašnje tri, funkcionira kao još jedan mali motivirajući savjet, uz malo mračne arogancije i munjama kao motivom.

Stvari postaju manje očekivane i dublje u drugoj polovici albuma. Kroz početnu jeku, zvukove kao u kakvom snu, otpočinje “DreamingOf“. U pop kiticama koje se uz električne gitare razbijaju u još jednom pamtljivom refrenu. Most se nepopustljivo, ali istovremeno fragilno gradi u emotivnu erupciju nostalgije i nemogućnosti zadržavanja trenutka po odlasku. Sveukupno dosta pop za Foalse. Uz drugi instrumental naziva “Ikaria“, uz nježne i nekako zbunjeno nesuzdržane klavirske dionice otvara se druga polovica izdanja, otvarajući vrata pjesmi “10,000 Ft.“. Još jedan mali dokaz glazbenog vladanja nad prvim dijelom, koji je pak suprotno bio bogatiji teksturama. Kao i u “Dreaming Of“ isti se stihovi pojavljuju na različitim mjestima u versovima, a refreni su gotovo identičnih stihova, u svakom pomiješani. Tema “10,000 Ft.“ je smrtnost, koju bend povezuje slikama padanja u letu, vatre, lišća i dijamanata s težnjom prema istini.

Bez rasprave jedna od njihovih najboljih pjesama, postala je “Into The Surf“., zapravo nastavak “Surf, Pt 1.“. Sporija i melankolična, odmah se otvara emotivnim refrenom i stihovima, “If you come again, I’ll be sure to send the tide to come meet you“. Ima nešto što ubija među tim linijama, dovodi u stanje sjete i promišljanja. Iako stihovi govore o smrti, nepovratku s puta, što Yannis povezuje s grčkim folk pjesmama o umiranju na tuđim obalama daleko od kuće, moguća je i više ljubavna interpretacija teksta, automatski povećavajući tugu iste. Ključan dio pjesme, veličanstven je outro skrojen od ključnih lirskih ideja do tada predstavljenih u pjesmi. U magiji repeticije i instrumentacije, Foalsi ostavljaju snažan utisak koji će odvesti u sigurno još koje slušanje ili najprije kraju i ujedno trijumfu albuma.

Za kraj avanture odabrana je “Neptune“, najduža pjesma u diskografiji Foalsa. Dojmom kao stara engleska poezija pretočena u glazbeni doprinos. U deset minuta Foalsi će tematski i glazbeno rekapitulirati album, još jednom pokazati ambicioznost projekta. Bijeg u nepoznato i svemirske reference s frontmanom opet na koljenima (kraj “Part 1“) završavaju dugo putovanje Foalsa kroz “Everything Not Saved Will Be Lost“ period.

Čitajući stranu kritiku i mišljenja slušatelja dalo se pomisliti da je ovo njihov najbolji album. Iako govorimo o minimalnim razlikama u ocjenama. Nakon više slušanja istog, rekao bih da više naginjem drugom dijelu. U prilog tome idu ponovljena ambicioznost, dubina i cjelokupni osjećaj izdanja te preuzimanje rizika ponavljanja i općenito izrade duplih izdanja. Prvom dijelu pohvale za uspješnu ravnotežu između pomaka unaprijed i dobrog starog catchy.

Međutim, bojim se da kod drugog dijela u jednu ruku dolazi do redundantnosti u pjesmama. Pogotovo ako se slušaju oba izdanja jedno za drugim. Koliko god kohezivno i lijepo bile složene. S druge strane, rekao bih da je “Everything Not Saved Will Be Lost – Part 2“ glazbeno zreliji. Pjesme zvuče još dojmljivije, čarobnije i ciljano. Svakim slušanjem album sve više konkurira prvom djelu i polako se upliće među postojeće favorite prvog dijela.

“Everything Not Saved Will Be Lost – Part 2“ zaokružuje priču, bivajući još jednim glazbenim dokazom da Foalsi uvijek ispune očekivanja. S druge strane, pomaci nisu dovoljno veliki da bi bend postajao interesantniji ili okupirao van postojeće baze obožavatelja. Prokletstvo ili blagoslov, biti uvijek jednako dobar?

Za kraj, mali podsjetnik. Ždrepčići su krajem ljeta, između dva spominjana albuma izbacili i remix album prvog, koji svakako preporučujem. Pjesmama je udahnut novi, uzbudljiviji život u formi EDM, drum & bass i house glazbe, a od imena „sline cure“: Metronomy, Tensnake, Purple Disco Machine (čiju “Emotion“ morate čuti), Alex Metric, George FitzGerald i drugi. Svakako i više nego produktivna i uzbudljiva godina za Foalse.