Fiona Apple: Eksplozija genijalnosti i kreativnosti

    2189

    Fiona Apple

    Fetch the Bolt Cutters

    Datum izdanja: 17.04.2020.

    Izdavač: Epic Records

    Žanr: Alternative

    Naša ocjena:

    Popis pjesama:

    1. I Want You to Love Me
    2. Shameika
    3. Fetch the Bolt Cutters
    4. Under the Table
    5. Relay
    6. Rack of His
    7. Newspaper
    8. Ladies
    9. Heavy Balloon
    10. Cosmonauts
    11. For Her
    12. Drumset
    13. On I Go

    Kao i uvijek u slučaju Fione Apple, isplatilo se čekati. Osam godina nakon “The Idler Wheel…” tu je njezin peti album “Fetch the Bolt Cutters”. Poznata po perfekcionizmu i odgađanju izlaska albuma dok sve nije kako je ona zamislila, i u slučaju ovoga izdanja bilo je tako. Rad na albumu počeo je još 2015., a sam koncept imala je 2012. “Tidal” je izišao 1996., a peto izdanje dvadeset i četiri godine kasnije. Fiona Apple nikad nije bila konformistica i nije ugađala ni industriji ni publici, nego je slušala svoj vlastiti glas i slijedila svoj put.

    Iako je u svojoj karijeri izdala “samo” pet albuma, svaki od njih ima kvalitetu i nosi svoju priču. “Fetch the Bolt Cutters” rezultat je dugogodišnjeg rada, promišljanja, eksperimentiranja i ekspresije. Naziv albuma referenca je na scenu iz serije “The Fall” u kojoj protagonistica koja istražuje seksualne zločine, koju glumi Gillian Anderson, pronađe sobu u kojoj je bila zaključana i mučena žrtva i izgovori frazu “fetch the bolt cutters”. Album je snimljen u Venice Beachu u domu Fione Apple (soba u kojoj je spavala sa svojim kasnije uginulim psom pretvorena je u studio), a dio u privatnom studiju Davea Waya u Waystationu. Članovi njenog benda Sebastian Steinberg, Amy Aileen Wood i David Garza radili su na albumu od početaka i producenti su uz Apple.

    Muziku podržava

    Govor na primanju nagrade na MTV Video Music Awards 1997. kada je izjavila “ovaj je svijet sranje” najbolje pokazuje karakter Fione Apple. Svoja i beskompromisna, jednostavna u svojoj darovitosti, progonjena traumama, anksiozna, ljutita, nježna, gruba, iskrena… Tijekom karijere često su je pitali o silovanju koje je doživjela s dvanaest godina. Rekla je da u svojoj glazbi ne govori o tome jer nema ništa poetično oko silovanja. No, na ovom albumu Apple je konačno primirila svoje demone i spremno progovorila o mnogim osjetljivim temama na duhovit način i sa stilom.

    Bez straha, bez kočnica koje je prije imala, bez balada i djevojačke osjetljivosti – sa samopouzdanjem zrele žene koja više ne pita za dopuštenje, koja progovara bez srama i od svoje traume pravi glazbeno remek-djelo. Glavne su teme “govoriti bez straha” i “odbijanje biti ušutkana”. Apple je na ovom albumu, prema Steinbergovim riječima, htjela pokazati fasciniranost time da je bend organizam, nešto prirodno, a ne montaža, dok je Garza rekao da je glazbenica htjela početi od temelja, a temelj je za nju ritam.

    “Fetch the Bolt Cutters” album je koji se opire svim žanrovskim i podžanrovskim određenjima. Nošen je perkusijama, to je prva stvar koja je primjetna. Korišteni su mnogi instrumenti – klavir, melotron, timpani, bubnjevi, električna autoharfa, električna gitara, orgulje, ali i obični predmeti poput stolica, zatim udaranje o razne predmete, lavež pasa, disanje, pretapanje vokala i slično. Bend se igrao s raznim predmetima i zvukovima i rezultat je toga kreativni kaos i zvučne kulise koje na prvo slušanje zvuče začudno, no svakako privlače svojom ritmičnošću i šarenilom. Vokal Fione Apple zvuči odrješito, drsko i samouvjereno, ponekad je na rubu repanja, recitacije i spoken worda.

    Prva pjesma koja je bila snimljena zadnja je “On I Go”, koja je inspirirana Vipassana napjevom, a Fiona ju je snimila mobitelom za vrijeme šetnje, kasnije je editirana u studiju. Album otvara “I Want You to Love Me”, nošena klavirom i perkusijama, jedina numera koja donekle vuče na baladu. Tekst pokazuje kantautorski talent koji je sazrio i sada je spreman i na igru: I move with the trees, in the breeze / I know that time is elastic / And I know when I go, all my particles disband and disperse. Prihvaćanje smrtnosti i nestajanja na ovako britak i direktan način, uz želju za ljubavlju jednostavna su poruka i pouka. Završetak pjesme otpjevan je u stilu koji podsjeća na Meredith Monk u igranju i eksperimentiranju s vokalom.

    Sljedeća “Shameika” govori o tinejdžerskim danima i odnosu sa ženama, što je također jedan od glavnih motiva albuma. Ritmična i repetitivna s pozadinskim zvukovima i udaranjima i, naravno, perkusijama. “Fetch the Bolt Cutters” (na kojoj se čuje lavež pasa) i “Under the Table” intimnije su od ostalih i govore o prekidu šutnje i borbi da se kaže ono što želi. Posebno druga sa stihom Kick me under the table all you want / I won’t shut up. I ove su numere na rubu spoken worda te su priča i ritam u prvom planu.

    “Relay” je još jedna repetitivna numera u kojoj prevladavaju bubnjevi, i možda krije najviše britkog humora u sebi. “Newspaper” i “Ladies” opet progovaraju o odnosu sa ženama što je za Apple jedna od važnijih tema ovog albuma, “Cosmonauts” je laganija od ostalih i najbliža onome što je glazbenica radila prije, “For Her” zvuči kao himnični napjev, dok album zatvara “On I Go”, pjesma koja je prva napisana.

    “Fetch the Bolt Cutters” album je koji u svojoj šarolikosti pokazuje svu genijalnost i kreativnost Fione Apple. Potvrđuje ju kao jednu od najboljih kantautorica svoga vremena i glazbenicu koja sa svakim novim albumom ode korak dalje te ustrajući u perfekcionizmu donese mala remek-djela. Ovaj je album koji osvaja na prvo slušanje svojom ritmičnošću, raznolikošću zvuka, divnim vokalom koji se neprestano igra, pametnim i duhovitim tekstovima. Šarenilo i dijapazon zvuka i svih popratnih elemenata čine album sirovim, iskrenim, direktnim i ogoljenim. Jednostavnost pristupa glazbi i eksplozija kreativne igre i ludičnosti, štoviše, genijalnosti, čine “Fetch the Bolt Cutters” najboljim albumom koji nam je dosad donijela 2020-a.

     

     

     

    Muziku podržava