Fascinacija slavnim umjetnicima

    1117

    Ratko Zjača

    The Way We Talk

    Datum izdanja: 01.01.1970.

    Izdavač: In+Out Records / Aquarius Records

    Žanr: Jazz

    Naša ocjena:

    Popis pjesama:

    1. Twilight Time Again
    2. Kandinsky Night
    3. One Mind Temple
    4. Frida Is Vanished
    5. Morgagni Est
    6. La Straza Di Arturo
    7. The Forest Of Love
    8. Adam And Eva
    9. A Friend For Life
    10. Out Of Body

    Hrvatski gitarist i skladatelj Ratko Zjača, koji živi i djeluje u Nizozemskoj, objavio je svoj drugi album za poznatu njemačku diskografsku tvrtku In+Out Records.

    Iako je i na nekima od prethodnih albuma iskazivao potrebu za odmakom od konvencionalnog jazz izraza – najpoznatiji je kao jazz umjetnik – na ovom albumu je u potpunosti izmijenio pristup i posebice zvuk. Jazz? Etno-jazz? Crossover? U jednom trenutku pomislite da biste mogli definirati stil, ali već u drugom glazba je bliska posve drugom, pa trećem, pa nešto između…

    Rezultat je to suradnje s talijanskim harmonikašem klasične naobrazbe, ali otvorenim za različite žanrove, Simoneom Zanchinijem, hrvatskoj publici poznatim kao suradnikom pjevačice Tamare Obrovac s kojom je, kao član njezinog Transhistria Ensemblea, snimio album “Sve pasiva”.

    U skladbama raznolika karaktera izmjenjuju se jazzističke paljevine i nježne balade, motivi narodne glazbe i estetika europske klasične glazbe, akustika i povremeni eksperimenti s elektronski modificiranim zvukovima. Ta su razmišljanja uspjeli provesti u djelo zahvaljujući velikoj sviračkoj vještini, znatiželji i istraživanju raznih glazbenih, ali i žanrova ostalih umjetnosti, i ne samo umjetnosti, te suradnji sa svestranim i potkovanim glazbenicima: makedonskim kontrabasistom Martinom Gjakonovskim (Bob Berg, Michael Brecker, Duško Gojković…) i američkim bubnjarom Adamom Nussbaumom (Gil Evans, Sonny Rollins, Stan Getz…).

    Muziku podržava

    U razgovoru što smo ga vodili prigodom objavljivanja albuma Zjača je o suradnji s njima rekao: “Nismo htjeli robove za ritam-sekciju nego ljude koji vole zajedno svirati i neprestano težiti kreativnosti. Martin i Adam su izvanredni glazbenici. Zajedno s nama radili su na usavršavanju glazbe, posebice u aranžmanskom smislu, i zato imamo poseban zvuk benda.

    Zvuk je jedan od identiteta svakog glazbenika i naravno da na njega utječe mnogo faktora. Za ovaj sam projekt koristio novu gitaru poznatog američkog luthiera Mirabella koji je gitaru radio specijalno za mene. Koristim mnogo efekata, ali i potpuno jasan zvuk glazbala u skladnoj kombinaciji sa Simoneovom harmonikom.”

    Ako vam, slušajući glazbu s ovog CD-a, misli ponekad odlutaju i počnete razmišljati o nečem drugom, primjerice o scenama iz Fellinijevih filmova, znajte da to nije slučajno. Naime, iako ga obožava godinama, tek u suradnji sa Zanchinijem Zjača je uspio ostvariti svojevrsnu posvetu ovom velikanu svjetske kinematografije.

    “Simone i ja smo ljubitelji europskog filma, a Federico Fellini je naš zajednički junak” rekao je. “Posebice nas nadahnjuju kreativnost, orginalnost, obrati situacija, kontrasti i humor, elementi koji su karakteristični za njegove filmove, a mogu se prepoznati i u našoj glazbi.”

    No tu nije kraj fascinaciji djelima slavnih umjetnika – kreativnih, beskompromisnih, hrabrih, ‘ludih’ baš kao što su i oni sami. Naime, na album su uvrstili i Zjačinu skladbu “Kandinsky Night” koja ima dvojako značenje. Nadahnuta je djelom čuvenog slikara Wassilya Kandinskog, a posvećena je sjajnom kontrabasistu Miroslavu Vitousu s kojim Zjača surađuje tijekom nekoliko posljednjih godina. O tome kako je nastala rekao je: “Osim Fellinija i Kandinsky je bitno utjecao na mene i Simonea, što se očituje i kroz našu glazbu, posebice u elementima i otvorenosti prema novim teritorijama. Kandinsky je jedan od mojih najomiljenijih slikara. Svojim je djelima utjecao na moje djelovanje. Na slikarstvo i glazbu gledam kao na usko povezane umjetnosti. Prigodom jedne tonske probe za koncert s Miroslavom Vitousom, s kojim u zadnje vrijeme često sviram, razmišljao sam o Kandinskom i nesvjesno svirao motiv koji mu se svidio. To me ponukalo da od tog motiva napišem skladbu.”

    Sve skladbe na albumu potpisuju Zjača ili Zanchini, u podjednakom omjeru. Upravo zbog suradnje sa Zanchinijem, Zjačin se autorski pristup u potpunosti razlikuje od dosadašnjeg, a i starije skladbe, koje je izvorno pisao za jazz sastav, u novim aranžmanima zvuče kao da su krojene po mjeri ovih glazbenika te posebice za skladan suživot harmonike i gitare. “Moja se glazba uvijek mijenja jer kroz nju pokušavam prenijeti svoja iskustva i poglede na život”, rekao je.

    “Simone i ja imamo mnogo zajedničkih ali i različitih afiniteta. Glazbu pišemo na drukčiji način. Skladbe koje smo odabrali za ovaj album fuzija su naših radova s kojima se nastojimo kretati u novom, kreativnom smjeru, bilo u pogledu napisanog predloška, improvizacija ili boje zvuka ansambla. Često skladam, ali većinu skladbi pišem na klaviru, a ne na gitari.

    Prvenstveno se smatram glazbenikom koji svira gitaru, a ne samo gitaristom. Naravno razmišljao sam o mnogo detalja, a jedan je odnos između naših glazbala, registra te kontrasta koji su organski povezani. Ne bojimo se putovati u razne teritorije što donosi dramaturgiju u našoj glazbi. Primjerice, skladbu “Out of Body” – ideja dolazi od spritualnog iskustva – koju sam napisao prije deset godina, potpuno sam izmijenio i prilagodio ovom sastavu. Simoneu se svidjela i često smo ju svirali na koncertima prije nego smo ju snimili za album..”

    Davor Hrvoj (Preuzeto iz Novog lista od 17. listopada 2010.)

    Muziku podržava